• Anonym (Isa)
    Äldre 11 Mar 12:51
    29208 visningar
    219 svar
    219
    29208

    Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?

    Vårdpersonal!

    Fler här inne som inte kommer få fyra veckor semester i sommar?

    Våra chefer säger ingenting i väntan på att tiden ska gå ut för att kunna lägga fl eller säga upp sig men det är ju inte speciellt svårt att räkna ut att det inte kommer gå ihop sig denna sommaren heller. Blir så ledsen..

    Hade verkligen önskat en lång sommarsemester med familjen denna sommaren. Inte så konstigt att fler och fler flyr vården när privatlivet blir lidande pga personalbrist.

    Jobbar inom förlossningsvården..

  • Svar på tråden Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 12 Mar 08:08
    Vinterankan skrev 2018-03-12 06:12:42 följande:

    Jag hänger inte med fullt ut här. Menar du att ni har två semesterperioder på fyra veckor med bryt vecka 28/29 men ni får inte veta vilken semesterperiod som ni tillhör? Och sedan när det börjar närma sig så får man hur som helst indragen semester?

    Vad säger era chefer egentligen om att de beter sig på det sättet? Det kan ju inte finnas någon vinst alls med att dra på tiden för att meddela semester. Och inte heller att bryta upp den i olika perioder om det fortfarande är 4 veckor.


    Om vi ser till förra året så fick vi veta i mars vilken period vi skulle få. Jag fick beviljad semester v 25-28. Men i början av juni, två veckor innan semestern fick vi veta att de dragit tillbaka minst en veckas semester för oss alla. Den fjärde veckan fick vi "utdelade". Kom hem på posten. "Du får semester v 49". Det tackade jag såklart nej till.

    Nej jag har också svårt att förstå varför de dröjer trots att vi sedan i höstas tryckt på och sagt att det inte kommer gå ihop sig denna sommaren heller. Men de vägrar se det och blir riktigt otrevliga när vi ifrågasätter. Vi har riktigt dåligt ledarskap på vår avdelning. Men det behöver jag kanske inte säga..

    Trist och frustrerande är det i alla fall. Det går ju inte att planera någonting. Förra året fick flera ställa in resor och annat de skulle gjort.

    Att inte lösa detta på ett bättre sätt får ju inte fler att vilja stanna kvar precis.
  • Äldre 12 Mar 08:42

    Jag har svårt att förstå att det är ett stort problem alls.

    Juni-augusti är 12 veckor.

    Så alla får fyra veckor där 1/3 av personalen har semester.

    Så dessa måste ersättas med vikarier/inhyrda/personal som inte vill ha sommar semester (extra lön, fler semesterdagar övriga året eller vad man vill erbjuda).

    Det som skulle vara problem är veka chefer som ska göra alla till lags och istället gör det värre. Inga önskemål om när utan man blir tilldelad veckor och vill man byta får man hitta någon att byta med och meddela chefen detta.

  • Äldre 12 Mar 08:54
    Anonym (Isa) skrev 2018-03-12 08:08:24 följande:

    Om vi ser till förra året så fick vi veta i mars vilken period vi skulle få. Jag fick beviljad semester v 25-28. Men i början av juni, två veckor innan semestern fick vi veta att de dragit tillbaka minst en veckas semester för oss alla. Den fjärde veckan fick vi "utdelade". Kom hem på posten. "Du får semester v 49". Det tackade jag såklart nej till.

    Nej jag har också svårt att förstå varför de dröjer trots att vi sedan i höstas tryckt på och sagt att det inte kommer gå ihop sig denna sommaren heller. Men de vägrar se det och blir riktigt otrevliga när vi ifrågasätter. Vi har riktigt dåligt ledarskap på vår avdelning. Men det behöver jag kanske inte säga..

    Trist och frustrerande är det i alla fall. Det går ju inte att planera någonting. Förra året fick flera ställa in resor och annat de skulle gjort.

    Att inte lösa detta på ett bättre sätt får ju inte fler att vilja stanna kvar precis.


    Ja det låter helt klart som riktigt dåligt ledarskap. Visst att man kan hamna i ett läge att man inte får in de vikarier man räknat med men det borde ju gå att hantera bättre. Tex bara att meddela i samband med semesterutdelningen att om det blir problem kan en vecka försvinna och då vilken vecka respektive person isf blir av med redan där. Då har man i alla fall 3 veckor som man kan våga boka in saker på utan risk.

    Glad jag inte arbetar inom vården.
  • modsey
    Äldre 12 Mar 12:20
    Don3 skrev 2018-03-12 08:42:33 följande:

    Jag har svårt att förstå att det är ett stort problem alls.

    Juni-augusti är 12 veckor.

    Så alla får fyra veckor där 1/3 av personalen har semester.

    Så dessa måste ersättas med vikarier/inhyrda/personal som inte vill ha sommar semester (extra lön, fler semesterdagar övriga året eller vad man vill erbjuda).

    Det som skulle vara problem är veka chefer som ska göra alla till lags och istället gör det värre. Inga önskemål om när utan man blir tilldelad veckor och vill man byta får man hitta någon att byta med och meddela chefen detta.


    Helt lagligt såklart att göra så att ge personal semester från 1 juni 4 veckor. Men en rätt kass personalinvestering då rätt få gillar att vara lediga när ex barnen går i skolan.
  • Äldre 12 Mar 12:41
    modsey skrev 2018-03-12 12:20:20 följande:

    Helt lagligt såklart att göra så att ge personal semester från 1 juni 4 veckor. Men en rätt kass personalinvestering då rätt få gillar att vara lediga när ex barnen går i skolan.


    Blir samma i slutet av augusti men har man det rullande så får man alltid minst två veckor med barnen.

    Sen gnäller tydligen personalen om semestern iaf så vad blir skillnaden?

    Alla har sen inte barn och vissa har äldre barn. Då det är fritt att byta veckor med andra så blir det upp till varje att byta till sig ?rätt? veckor.
  • Anonym (Fia)
    Äldre 12 Mar 13:14
    modsey skrev 2018-03-12 12:20:20 följande:

    Helt lagligt såklart att göra så att ge personal semester från 1 juni 4 veckor. Men en rätt kass personalinvestering då rätt få gillar att vara lediga när ex barnen går i skolan.


    Jag som har vuxna barn både vill och har lika stor rätt till sommarsemester som dem med småbarn.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 12 Mar 13:21
    Don3 skrev 2018-03-12 12:41:52 följande:

    Blir samma i slutet av augusti men har man det rullande så får man alltid minst två veckor med barnen.

    Sen gnäller tydligen personalen om semestern iaf så vad blir skillnaden?

    Alla har sen inte barn och vissa har äldre barn. Då det är fritt att byta veckor med andra så blir det upp till varje att byta till sig ?rätt? veckor.


    Tycker inte att det är att gnälla att vilja vara ledig 4 veckor sammanhängande över sommaren. Vi får högst tre. Kanske bara två sammanhängande. Då gnäller jag. Aldrig annars.
  • Äldre 12 Mar 13:27
    Anonym (Isa) skrev 2018-03-12 13:21:02 följande:

    Tycker inte att det är att gnälla att vilja vara ledig 4 veckor sammanhängande över sommaren. Vi får högst tre. Kanske bara två sammanhängande. Då gnäller jag. Aldrig annars.


    Men ta sen eller tidig då? Det jag säger är att chefen måste markera då det inte går göra så alla får de dom vill.

    Bättre att låta personalen lösa det själva men lägg en grundplåt så de har något att utgå från.

    Vill du ha sammanhängande är det detta som gäller annars får du hitta någon dom vill byta. Ska chefen höra alla nöjda sitter han med ett omöjligt puzzle.
  • Äldre 12 Mar 13:53
    Don3 skrev 2018-03-12 13:27:26 följande:

    Men ta sen eller tidig då? Det jag säger är att chefen måste markera då det inte går göra så alla får de dom vill.

    Bättre att låta personalen lösa det själva men lägg en grundplåt så de har något att utgå från.

    Vill du ha sammanhängande är det detta som gäller annars får du hitta någon dom vill byta. Ska chefen höra alla nöjda sitter han med ett omöjligt puzzle.


    Fast här pratas det ju inte om att göra alla nöjda utan om att komma med besked i god tid.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 12 Mar 13:58
    Don3 skrev 2018-03-12 13:27:26 följande:

    Men ta sen eller tidig då? Det jag säger är att chefen måste markera då det inte går göra så alla får de dom vill.

    Bättre att låta personalen lösa det själva men lägg en grundplåt så de har något att utgå från.

    Vill du ha sammanhängande är det detta som gäller annars får du hitta någon dom vill byta. Ska chefen höra alla nöjda sitter han med ett omöjligt puzzle.


    Får ju ändå inte fyra veckor. Om jag så tar i oktober.
Svar på tråden Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?