• Anonym (Isa)
    Äldre 11 Mar 12:51
    29463 visningar
    219 svar
    219
    29463

    Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?

    Vårdpersonal!

    Fler här inne som inte kommer få fyra veckor semester i sommar?

    Våra chefer säger ingenting i väntan på att tiden ska gå ut för att kunna lägga fl eller säga upp sig men det är ju inte speciellt svårt att räkna ut att det inte kommer gå ihop sig denna sommaren heller. Blir så ledsen..

    Hade verkligen önskat en lång sommarsemester med familjen denna sommaren. Inte så konstigt att fler och fler flyr vården när privatlivet blir lidande pga personalbrist.

    Jobbar inom förlossningsvården..

  • Svar på tråden Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?
  • Anonym (Fackl­ig)
    Äldre 12 Mar 23:25
    Anonym (A) skrev 2018-03-12 23:21:24 följande:

    Om jag förstått rätt så hävdar ag särskilda skäl och har därmed rätt att flytta semestern utanför semesterperioden?


    Men det finns inga särskilda skäl!

    Möjligen om en sjuksköterska har en extra speciell utbildning och funktion. Men då lär ju den ssk ha skrivit in det i nåt avtal och får jäkligt bra betalt för att aldrig ta semester

    Nä, sommaren är inget särskilt skäl. Snarare tvärtom, om AG vägrar ge 4 veckors sammanhängade ledighet under mardrömmen så lär ju inte ssk vara arbetsvänliga resten av året, den sk nya sommaren heller. 
  • Anonym (A)
    Äldre 12 Mar 23:27
    Anonym (Facklig) skrev 2018-03-12 23:25:38 följande:

    Men det finns inga särskilda skäl!

    Möjligen om en sjuksköterska har en extra speciell utbildning och funktion. Men då lär ju den ssk ha skrivit in det i nåt avtal och får jäkligt bra betalt för att aldrig ta semester

    Nä, sommaren är inget särskilt skäl. Snarare tvärtom, om AG vägrar ge 4 veckors sammanhängade ledighet under mardrömmen så lär ju inte ssk vara arbetsvänliga resten av året, den sk nya sommaren heller. 


    Om förlossningsavdelningen behöver stänga pga personalbrist måste det väl räknas som särskilda skäl?
  • Syster­Y
    Äldre 12 Mar 23:30
    EnAnonumius skrev 2018-03-12 23:11:26 följande:

    Det är rätt så märkligt att det finns folk påstår att enligt Semesterlagen så har man rätt till semester någon gång under  juni-augusti.

    Här är länken till Semesterlagen, det enda fakta jag hittade var att man har rätt till sammanhängande semester. Men det finns inget i lagen som säger att det ska vara mellan just juni-augusti.

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/semesterlag-1977480_sfs-1977-480

    Jag har suttit och lusläst lagen och hittar inte någon paragraf som styrker detta påstående med att man har enligt lagen rätt till semester någon gång under sommaren juni-augusti

    Faktum att det inte står vilka månader man har "laglig rätt" att "få sin semester på".

    Så de som hävdar att det är "laglig rätt" mellan just  juni-augusti, får själva tala om vilken paragraf och stycke det står i.  Jag har lusläst lagen och hittar det inte.

    Eller är det så att folk förväxlar "laglig rätt till" mot "när det är vanligast att folk tar semester"?


    Paragraf 12.
  • modsey
    Äldre 13 Mar 06:27
    SysterY skrev 2018-03-12 23:30:31 följande:

    Paragraf 12.


    Japp det stämmer. Där står också " om inte annat avtalats" samt även när särskilda skäl föreligger.

    Man kan ju tycka vad man vill om särskilda skäl och att barn föds även sommartid och folk blir sjuka även då. Men...sommaren är ju ingen särskild happening utan någort dom sker regelbundet var 12 månad. År efter år....

    12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439).
  • Ess
    Äldre 13 Mar 14:27
    Anonym (A) skrev 2018-03-12 23:27:54 följande:
    Om förlossningsavdelningen behöver stänga pga personalbrist måste det väl räknas som särskilda skäl?
    De får troligen stänga för gott om personalen slutar.
  • Äldre 13 Mar 18:36
    ensam1 skrev 2018-03-12 23:20:03 följande:
    enligt paragraf 12 har man den rätten men eftersom lagen till vissa delar, däribland paragraf 12, är dispositiv så kan facket och arbetsgivare sluta avtal om att det inte ska gälla
    SysterY skrev 2018-03-12 23:30:31 följande:
    Paragraf 12.

    Jupp jag vet detta det står i mitt inlägg  #198 med.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Fackl­ig)
    Äldre 13 Mar 18:52
    Anonym (A) skrev 2018-03-12 23:27:54 följande:

    Om förlossningsavdelningen behöver stänga pga personalbrist måste det väl räknas som särskilda skäl?


    Varför är det brist? För att ag erbjuder bra löner o härliga arbetsvillkor?
  • Anonym (A)
    Äldre 13 Mar 19:08
    Anonym (Facklig) skrev 2018-03-13 18:52:35 följande:

    Varför är det brist? För att ag erbjuder bra löner o härliga arbetsvillkor?


    Jag har inte skrivit att ag är någon ängel och personalen bara kräver och kräver.

    Fakta nu är att de har personalbrist. Om de då måste flytta semestrar för att kunna hålla öppet borde det vara särskilda skäl.
  • modsey
    Äldre 13 Mar 19:12
    Anonym (A) skrev 2018-03-13 19:08:13 följande:

    Jag har inte skrivit att ag är någon ängel och personalen bara kräver och kräver.

    Fakta nu är att de har personalbrist. Om de då måste flytta semestrar för att kunna hålla öppet borde det vara särskilda skäl.


    De har personalbrist året om....
  • Anonym (A)
    Äldre 13 Mar 19:20
    modsey skrev 2018-03-13 19:12:03 följande:

    De har personalbrist året om....


    Ja, men nu när alla ska vara lediga ungefär samtidigt så märks det på ett annan sätt.

    Resten av året kan de neka ledigheter.
  • modsey
    Äldre 13 Mar 19:25
    Anonym (A) skrev 2018-03-13 19:20:38 följande:

    Ja, men nu när alla ska vara lediga ungefär samtidigt så märks det på ett annan sätt.

    Resten av året kan de neka ledigheter.


    Det är klart att det märks. Men åter...det är ingen happening att sommaren kommer varje år och majoriteten av personal vill ha 4 veckors sammahänngande ledigt då.
  • Ess
    Äldre 13 Mar 19:32

    Ag kan ju göra det attraktivt att jobba under sommaren genom att erbjuda ett rejält lönepåslag de aktuella månaderna. Så kommer ju några av de ordinarie att va på plats under sommaren. Personer som inte har skolbarn kan tycka det är helt ok att flytta semestern och tjäna extra istället.
    Ag skjuter sig själv i foten genom att försöka tvinga folk att jobba.

  • Anonym (Fackl­ig)
    Äldre 13 Mar 19:54
    Anonym (A) skrev 2018-03-13 19:08:13 följande:
    Jag har inte skrivit att ag är någon ängel och personalen bara kräver och kräver.

    Fakta nu är att de har personalbrist. Om de då måste flytta semestrar för att kunna hålla öppet borde det vara särskilda skäl.
    Nä, det är inga särksilda skäl. AG har inte skött sig. AG har inte jobbat förebyggande. Kom inte och ta ut det på pesonalen som är kvar, då har dom strax ännu mindre. Vill de ha personal under sommaren får de betala. Skjuter de  på semester så ska den ju tas ut någon gång. Men det finns ju aldrig personal.
  • Anonym (Sanna­)
    Äldre 13 Mar 19:55

    Jag vet inte hur det blir i år, men förra året fick alla på min avdelning uppbruten semester pga inbeordringar, trots att vi i personalgruppen själva gett in ett gemensamt semesterförslag som alla var överens om och som täckte upp hela avdelningen hela sommaren.

    Chefen ignorerade vårt förslag, bestämde alla semestrar själv, misslyckades med att täcka upp med ordinarie och vikarier och alla fick 3-9 dagars beordring mitt i sina semesterveckor. Själv var jag ledig en vecka, arbetade 3 dagar, semester en vecka, arbete en vecka och sen resten av semestern.

    Skitsurt när cheferna ignorerar ens lösningar för att, jag varför? Prestige?

  • Anonym (Enni)
    Äldre 13 Mar 20:19
    Anonym (Sanna) skrev 2018-03-13 19:55:26 följande:

    Jag vet inte hur det blir i år, men förra året fick alla på min avdelning uppbruten semester pga inbeordringar, trots att vi i personalgruppen själva gett in ett gemensamt semesterförslag som alla var överens om och som täckte upp hela avdelningen hela sommaren.

    Chefen ignorerade vårt förslag, bestämde alla semestrar själv, misslyckades med att täcka upp med ordinarie och vikarier och alla fick 3-9 dagars beordring mitt i sina semesterveckor. Själv var jag ledig en vecka, arbetade 3 dagar, semester en vecka, arbete en vecka och sen resten av semestern.

    Skitsurt när cheferna ignorerar ens lösningar för att, jag varför? Prestige?


    Det är provocerande att ens höra att såna får vara chefer. Att de får agera så och ändå behålla sin chefsposition. Prestige är så otroligt värdelöst. Jag skulle ha varit tacksam att någon gjort mitt jobb om jag inte lyckades med det.

    Ni skulle ha sagt upp er allihop samtidigt.
  • Anonym (A)
    Äldre 13 Mar 21:21

    Är det inte särskilda skäl blir det väl inget problem? Då ska alla ha sin semester i sommar.

  • Syster­Y
    Äldre 13 Mar 21:28
    Anonym (Facklig) skrev 2018-03-13 18:52:35 följande:

    Varför är det brist? För att ag erbjuder bra löner o härliga arbetsvillkor?


    Bra löner och härliga vilkor? Vart nånstans?
  • Anonym (A)
    Äldre 13 Mar 22:38
    SysterY skrev 2018-03-13 21:28:35 följande:

    Bra löner och härliga vilkor? Vart nånstans?


    Det är sarkasm.
Svar på tråden Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?