• Anonym (Undra­r)
    Äldre 12 Mar 13:01
    45944 visningar
    260 svar
    260
    45944

    Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders

    Hej

    Jag är bjuden på ett bröllop där det i inbjudan står barnfritt. Jag kommer ha en bebis på 4 månader när bröllopet äger rum. Bröllopet är på annan ort och restid t/r ca 4h. Jag ammar och har svårt att se hur det ska vara görbart att lämna bort bebisen så lång tid, hon söker sig till mig för tröst. Även om det skulle vara till min partner (som också är bjuden på bröllopet) eller min mamma som träffar bebisen flera gånger i veckan, så kan inget göra henne så lugn som bröstet.

    Nu till mina frågor:

    Hur skulle ni göra? Skulle ni tacka nej utan förklaring eller med förklaring? Skulle ni fråga om barnfritt även gäller ammande spädbarn?

    Jag misstänker att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn, och jag känner mig ledsen över situationen.

  • Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders
  • Anonym (co)
    Äldre 13 Mar 14:13
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-13 04:03:15 följande:
    Du vet uppenbarligen inte hur amning fungerar.
    Jo, jag har ammat flera barn. Det jag pratade om var hur det blir för omgivningen. Inte för den som ammar.
  • Anonym (Kutym­)
    Äldre 13 Mar 14:15
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-03-13 14:10:47 följande:
    Jag menade inte att informationen saknades utan framförs på fel sätt. Tex klädsel: kryssningsfin/höstfestlig el dyl eller inbjudan adresserad till bara den ena i ett par trots att båda avses, etc

    Eftersom det är kutym att ammande spädbarn är undantagna när det står "barnfritt" så skriver inte alla ut det, därför är det en god idé att fråga.
    Nje jag håller inte med, snarare kutym att man skriver ut att ammande barn är undantag och att det är accepterat att det är ett undantag.
  • Anonym (Klara­)
    Äldre 13 Mar 14:18
    -1 +1
    Anonym (Kutym) skrev 2018-03-13 14:13:49 följande:
    Tal ingår ju i en bröllopsmiddags som ett ganska givet inslag, det hör till och alla tystnar för att lyssna på talet - en helt annan grej. 
    Ja, och om någon avlägsnar sig från bordet så hör det väl till att man fortsätter prata när vederbörande kommer tillbaka och under tiden pratar med andra. Man är ju inte på något vis fastlåst vid bordet och har bara sin bordsgranne att konversera med.

    Tycker du är väldigt fyrkantig, eller så har du svårt att erkänna att bebisar på ett bröllop inte behöver vara ett störningsmoment.

    Vi får väl hoppas att du aldrig får en ammande mamma med bebis som bordsgranne.
  • Anonym (Biobo­nus)
    Äldre 13 Mar 14:22
    -1
    Anonym (Bella) skrev 2018-03-12 21:51:50 följande:

    Det är inte lämpligt med skrikande bäbisar under vare sig vigsel eller fest. Det beror väl på hur barnet är.

    Personligen skulle inte jag vilja ha ett gäng tråkmånsar som åker hem direkt efter kaffet, då är det bättre att stanna hemma faktiskt.


    Det är ju en smaksak, och som du skriver beror det på hur bebisen är.

    Jag tycker att det är helt okej om brudparet väljer att inte tillåta spädbarn - de har ju rätt att bestämma själva viljen typ av fest de vill ha, men det förändrar inte faktum att det ändå är brukligt att undanta ammande spädbarn. Därav mitt råd att TS bör fråga, särskilt då hon tror att brudparet inte har så stor koll på bebisar.

    Är det bara en i vänskapskretsen som har ett ammande spädbarn, särskilt om det är någon som står en nära, skulle jag nog hellre vilja ha med henne en stund än att hon inte kunde komma alls.
  • Anonym (Kutym­)
    Äldre 13 Mar 14:26
    Anonym (Klara) skrev 2018-03-13 14:18:50 följande:
    Ja, och om någon avlägsnar sig från bordet så hör det väl till att man fortsätter prata när vederbörande kommer tillbaka och under tiden pratar med andra. Man är ju inte på något vis fastlåst vid bordet och har bara sin bordsgranne att konversera med.

    Tycker du är väldigt fyrkantig, eller så har du svårt att erkänna att bebisar på ett bröllop inte behöver vara ett störningsmoment.

    Vi får väl hoppas att du aldrig får en ammande mamma med bebis som bordsgranne.
    Jag har haft ammande brevid och varit den ammande mamman också men då har det uttryckligen varit ok att ha med barn enligt inbjudan...

    Det jag inte kan förstå är att man inte kan respektera ett brudpars önskan om barnfritt och och inse att det mycket väl kan vara störande moment och ta uppmärksamhet och att det finns fler vinkar på anledningarna som ett brudpar kan ha. Och det oavsett hur härligt eller naturligt det än är med bebisar.


  • Anonym (Klara­)
    Äldre 13 Mar 14:28
    -1
    Anonym (Kutym) skrev 2018-03-13 14:26:14 följande:
    Jag har haft ammande brevid och varit den ammande mamman också men då har det uttryckligen varit ok att ha med barn enligt inbjudan...
     
     
     
    Menar du att det är en skillnad om barn är tillåtna eller ej, hur man upplever det är att bli störd under maten? Man blir väl lika störd oavsett.
  • Anonym (Klara­)
    Äldre 13 Mar 14:30
    -1
    Anonym (Kutym) skrev 2018-03-13 14:26:14 följande:
    Jag har haft ammande brevid och varit den ammande mamman också men då har det uttryckligen varit ok att ha med barn enligt inbjudan...

    Det jag inte kan förstå är att man inte kan respektera ett brudpars önskan om barnfritt och och inse att det mycket väl kan vara störande moment och ta uppmärksamhet och att det finns fler vinkar på anledningarna som ett brudpar kan ha. Och det oavsett hur härligt eller naturligt det än är med bebisar.
    Vem har skrivit att man inte ska respektera brudparet? Ingen, så vitt jag kan se.
    Däremot är det vissa som tycker att man kan fråga, andra att man ska tacka nej och ange varför, så får brudparet komma tillbaka om det är så att ammande barn är undantag.


  • Anonym (Kutym­)
    Äldre 13 Mar 14:35
    Anonym (Klara) skrev 2018-03-13 14:28:25 följande:
    Menar du att det är en skillnad om barn är tillåtna eller ej, hur man upplever det är att bli störd under maten? Man blir väl lika störd oavsett.
    Ja faktiskt, om det uttryckligen är ok att ha med barn på ett bröllop är det ju också något man kan räkna med och många gånger är det då dessutom en annan typ av middag.

    Är man bjuden på en middag där det stått barnfritt och evt sett fram emot en barnfri tillställning är det väl klart att evt avbrott pga barn blir mer störande än om man varit medveten om att det är en tillställning med barn.


  • Anonym (Kutym­)
    Äldre 13 Mar 14:37
    Anonym (Klara) skrev 2018-03-13 14:30:23 följande:
    Vem har skrivit att man inte ska respektera brudparet? Ingen, så vitt jag kan se.
    Däremot är det vissa som tycker att man kan fråga, andra att man ska tacka nej och ange varför, så får brudparet komma tillbaka om det är så att ammande barn är undantag.
    Och just det att fråga eller att ifrågasätta barnfritt är ju att inte respektera inbjudan så som den är.
    Att tacka nej och ge en förklaring, det är jag helt med på.
  • Anonym (Klara­)
    Äldre 13 Mar 14:37
    -1 +1
    Anonym (Kutym) skrev 2018-03-13 14:35:08 följande:
    Ja faktiskt, om det uttryckligen är ok att ha med barn på ett bröllop är det ju också något man kan räkna med och många gånger är det då dessutom en annan typ av middag.

    Är man bjuden på en middag där det stått barnfritt och evt sett fram emot en barnfri tillställning är det väl klart att evt avbrott pga barn blir mer störande än om man varit medveten om att det är en tillställning med barn.
    Fast ammande barn brukar inte förändra middagen eller festen. Det är övriga barn som gör det.
Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders