• Anonym (Undra­r)
    Äldre 12 Mar 13:01
    45920 visningar
    260 svar
    260
    45920

    Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders

    Hej

    Jag är bjuden på ett bröllop där det i inbjudan står barnfritt. Jag kommer ha en bebis på 4 månader när bröllopet äger rum. Bröllopet är på annan ort och restid t/r ca 4h. Jag ammar och har svårt att se hur det ska vara görbart att lämna bort bebisen så lång tid, hon söker sig till mig för tröst. Även om det skulle vara till min partner (som också är bjuden på bröllopet) eller min mamma som träffar bebisen flera gånger i veckan, så kan inget göra henne så lugn som bröstet.

    Nu till mina frågor:

    Hur skulle ni göra? Skulle ni tacka nej utan förklaring eller med förklaring? Skulle ni fråga om barnfritt även gäller ammande spädbarn?

    Jag misstänker att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn, och jag känner mig ledsen över situationen.

  • Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders
  • Anonym (tess)
    Äldre 13 Mar 15:47
    Anonym (Klara) skrev 2018-03-13 14:53:06 följande:
    Så du menar att brudparet skippar dansen för att en mamma med ett ammande barn kommer?

    Eller menar du att du tycker att det inte är roligt att vara på ett bröllop för att där finns en bebis?

    Vill man ha ett bröllop med dans och bar och som håller på länge så brukar man inte bjuda barn, men däremot brukar det inte hindra att man bjuder ammande bebisar, efter de inte hindrar vare sig dans eller bar.
    Nej jag menar naturligtvis inte att att brudparet skippar dansen pga en bebis. Jag menar att människor kan ha olika föreställningar om hur de vill ha sitt bröllop.
    En bebis gör kanske inte så stor skillnad men flera bebisar med föräldrar som helt naturligt har sitt fokus på sina små gör att det blir en annorlunda fest än det blir utan bebisar. 
    Jag tycker att det är upp till de som gifter sig att bestämma hur de vill ha sitt bröllop och jag tycker att det är lite dålig ton att fråga om man får ta med sig gäster som inte är bjudna eller på annat sätt ifrågasätta hur inbjudan är utformad. Man tackar ja eller nej utifrån vad som passar eller man själv vill. Vill man ge ett skäl till varför man inte kan komma om det är så så gör man det men det är inte heller något tvång. Magdalena Ribbing var ett föredöme när det gällde den här typen av frågor tycker jag.
  • Anonym (Klara­)
    Äldre 13 Mar 16:11
    -1 +1
    Anonym (tess) skrev 2018-03-13 15:47:18 följande:
    Nej jag menar naturligtvis inte att att brudparet skippar dansen pga en bebis. Jag menar att människor kan ha olika föreställningar om hur de vill ha sitt bröllop.
    En bebis gör kanske inte så stor skillnad men flera bebisar med föräldrar som helt naturligt har sitt fokus på sina små gör att det blir en annorlunda fest än det blir utan bebisar. 
    Jag tycker att det är upp till de som gifter sig att bestämma hur de vill ha sitt bröllop och jag tycker att det är lite dålig ton att fråga om man får ta med sig gäster som inte är bjudna eller på annat sätt ifrågasätta hur inbjudan är utformad. Man tackar ja eller nej utifrån vad som passar eller man själv vill. Vill man ge ett skäl till varför man inte kan komma om det är så så gör man det men det är inte heller något tvång. Magdalena Ribbing var ett föredöme när det gällde den här typen av frågor tycker jag.
    Naturligtvis bestämmer brudparet. Naturligtvis tar man inte med sig extragäster om det inte är OK med brudparet (och då menar jag bebisar, man frågar inte om någon annan).
    Däremot tycker jag inte att det är så hemskt att fråga om man är osäker, som i TS fall. Men det beror naturligtvis på vem det är som gifter sig. Å andra sidan, är det inte någon man känner bra och knappt träffar, så känns det inte heller så viktigt att gå på bröllopet, jämfört med en nära vän eller släkting.

    Nu deltar ju inte TS i tråden, så jag vet inte vem det är som gifter sig. Men är det någon man känner bra, så borde det inte vara problem att prata om det.
  • Anonym (Kutym­)
    Äldre 13 Mar 16:30
    +1
    Anonym (Klara) skrev 2018-03-13 16:11:10 följande:
    Naturligtvis bestämmer brudparet. Naturligtvis tar man inte med sig extragäster om det inte är OK med brudparet (och då menar jag bebisar, man frågar inte om någon annan).
    Däremot tycker jag inte att det är så hemskt att fråga om man är osäker, som i TS fall. Men det beror naturligtvis på vem det är som gifter sig. Å andra sidan, är det inte någon man känner bra och knappt träffar, så känns det inte heller så viktigt att gå på bröllopet, jämfört med en nära vän eller släkting.

    Nu deltar ju inte TS i tråden, så jag vet inte vem det är som gifter sig. Men är det någon man känner bra, så borde det inte vara problem att prata om det.
    Men om det är släkt eller någon som man känner bra så vet de ju om att det finns (eller kommer att finnas ) en ammandes bebis och om de tycker att det är ok att ta med så framgår ju det. Att fråga sätter dem ju bara i en obehaglig sits.


  • Anonym (Klara­)
    Äldre 13 Mar 16:40
    -1
    Anonym (Kutym) skrev 2018-03-13 16:30:30 följande:
    Men om det är släkt eller någon som man känner bra så vet de ju om att det finns (eller kommer att finnas ) en ammandes bebis och om de tycker att det är ok att ta med så framgår ju det. Att fråga sätter dem ju bara i en obehaglig sits.
    De kan alltså inte stå för vilka de vill ha med? Ja, där ser man.
  • Anonym (Kutym­)
    Äldre 13 Mar 16:55
    +1
    Anonym (Klara) skrev 2018-03-13 16:40:12 följande:
    De kan alltså inte stå för vilka de vill ha med? Ja, där ser man.
    Va?
    Om de skulle ha skrivit barnfritt på sina inbjudningar så står de väl för det? Hur menar du? Eller menar du att de ska behöva förklara sig och försvara sitt val?

    Återigen, tackar man nej med en anledning finns en öppning för evt undantag. Men det är ju å andra sidan inte vidare schysst av ett brudpar att göra undantag om de inte står på inbjudan gentemot övriga gäster, som kanske har tackat nej  eller skaffat barnvakt för att vara på ett barnfritt bröllop (mao accepterat inbjudan så som den är)...
  • Äldre 13 Mar 17:04
    -1

    Jag hade frågat om mitt ammande spädbarn fick följa med ändå. Säger dom nej hade jag tackar nej helt enkelt. Jag hade itne lämnat ifrån mig min lilla bebis till någon. Kan inte slappna av då. Så hade ändå inte kunnat ha trevligt på brölloppet. Så hade tackat nej helt enkelt.

  • Anonym (Klara­)
    Äldre 13 Mar 17:07
    -1
    Anonym (Kutym) skrev 2018-03-13 16:55:29 följande:
    Va?
    Om de skulle ha skrivit barnfritt på sina inbjudningar så står de väl för det? Hur menar du? Eller menar du att de ska behöva förklara sig och försvara sitt val?

    Återigen, tackar man nej med en anledning finns en öppning för evt undantag. Men det är ju å andra sidan inte vidare schysst av ett brudpar att göra undantag om de inte står på inbjudan gentemot övriga gäster, som kanske har tackat nej  eller skaffat barnvakt för att vara på ett barnfritt bröllop (mao accepterat inbjudan så som den är)...
    Som sagt, klarar man inte av att få en fråga, så har man problem.

    Herregud, man blir ju mörkrädd idag för alla konflikrädda människor som inte kan kommunicera med andra.


  • Anonym (Kutym­)
    Äldre 13 Mar 17:12
    +1
    Anonym (Klara) skrev 2018-03-13 17:07:12 följande:
    Som sagt, klarar man inte av att få en fråga, så har man problem.

    Herregud, man blir ju mörkrädd idag för alla konflikrädda människor som inte kan kommunicera med andra.
    Eller respektera det som står på en inbjudan...
  • Anonym (Klara­)
    Äldre 13 Mar 17:20
    -1
    Anonym (Kutym) skrev 2018-03-13 17:12:17 följande:
    Eller respektera det som står på en inbjudan...
    Man respekterar det som står på inbjudan även om man frågar.
  • Anonym (Men Va)
    Äldre 13 Mar 17:39
    +1

    Det är brudparets dag, inte gästernas även om de är föräldrar.

    Brudparet har betalat och planerat DERAS bröllop.

    Det blir löjligt att diskutera om spädbarn stör eller inte eftersom det inte är upp till gästerna att bestämma utan brudparet.

    På vårt kommande bröllop vill vi inte ha några barn med (alls). Dom som inte kan åka utan sina barn/bäbisar stannar hemma.

    Tar man illa upp över det kanske man ska fundera över varför man tror att världen kretsar kring sig själv och sin familj.

Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders