• Anonym (Undra­r)
    Äldre 12 Mar 13:01
    46236 visningar
    260 svar
    260
    46236

    Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders

    Hej

    Jag är bjuden på ett bröllop där det i inbjudan står barnfritt. Jag kommer ha en bebis på 4 månader när bröllopet äger rum. Bröllopet är på annan ort och restid t/r ca 4h. Jag ammar och har svårt att se hur det ska vara görbart att lämna bort bebisen så lång tid, hon söker sig till mig för tröst. Även om det skulle vara till min partner (som också är bjuden på bröllopet) eller min mamma som träffar bebisen flera gånger i veckan, så kan inget göra henne så lugn som bröstet.

    Nu till mina frågor:

    Hur skulle ni göra? Skulle ni tacka nej utan förklaring eller med förklaring? Skulle ni fråga om barnfritt även gäller ammande spädbarn?

    Jag misstänker att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn, och jag känner mig ledsen över situationen.

  • Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders
  • Anonym (Klara­)
    Äldre 13 Mar 18:18
    -1
    Anonym (Men Va) skrev 2018-03-13 17:39:00 följande:

    Det är brudparets dag, inte gästernas även om de är föräldrar.

    Brudparet har betalat och planerat DERAS bröllop.

    Det blir löjligt att diskutera om spädbarn stör eller inte eftersom det inte är upp till gästerna att bestämma utan brudparet.

    På vårt kommande bröllop vill vi inte ha några barn med (alls). Dom som inte kan åka utan sina barn/bäbisar stannar hemma.

    Tar man illa upp över det kanske man ska fundera över varför man tror att världen kretsar kring sig själv och sin familj.


    OK. Ingen annan har sagt något annat.
  • Äldre 13 Mar 18:21
    -1
    Anonym (Men Va) skrev 2018-03-13 17:39:00 följande:
    Det är brudparets dag, inte gästernas även om de är föräldrar.
    Brudparet har betalat och planerat DERAS bröllop.
    Det blir löjligt att diskutera om spädbarn stör eller inte eftersom det inte är upp till gästerna att bestämma utan brudparet.
    På vårt kommande bröllop vill vi inte ha några barn med (alls). Dom som inte kan åka utan sina barn/bäbisar stannar hemma.
    Tar man illa upp över det kanske man ska fundera över varför man tror att världen kretsar kring sig själv och sin familj.
    Oj vad uppretad du är. 
  • Ess
    Äldre 13 Mar 19:51

    Jag hade bara svarat, nej vi kommer inte.

  • Äldre 13 Mar 20:31
    -1

    Generellt gäller "barnfritt" inte ammande spädbarn enligt vett och etikett... 


    >> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Äldre 13 Mar 20:41
    -1
    Anonym (Kutym) skrev 2018-03-13 16:55:29 följande:

    Va?

    Om de skulle ha skrivit barnfritt på sina inbjudningar så står de väl för det? Hur menar du? Eller menar du att de ska behöva förklara sig och försvara sitt val?

    Återigen, tackar man nej med en anledning finns en öppning för evt undantag. Men det är ju å andra sidan inte vidare schysst av ett brudpar att göra undantag om de inte står på inbjudan gentemot övriga gäster, som kanske har tackat nej  eller skaffat barnvakt för att vara på ett barnfritt bröllop (mao accepterat inbjudan så som den är)...


    Varför är det oschysst av brudparet att göra ett undantag för en ammande bebis bara för att några andra skaffat barnvakt? Visst om flera andra med ammande bebisar styrt upp med barnvakt så kanske de reagerar på om någon annan har med sig en bebis, men frågar man inte så kan man inte heller förvänta sig eller hoppas på att de gör ett undantag. Sen är ju både mammor och bebisar olika, vilket inte borde vara så svårt att förstå.
  • Äldre 13 Mar 20:50
    -1
    Anonym (Klara) skrev 2018-03-13 17:07:12 följande:

    Som sagt, klarar man inte av att få en fråga, så har man problem.

    Herregud, man blir ju mörkrädd idag för alla konflikrädda människor som inte kan kommunicera med andra.


    Håller med! Svaret på en fråga är fritt och tycker inte att man ska behövs tassa på tå och inte ens våga ställa en fråga bara för att vissa är extremt lättkränkta eller har svårt att säga nej. Problemet ligger ju hos dem, inte den som frågar. Och det verkar ändå vara så att de allra första gör undantag för ammande bebisar så frågan kan ju anses befogad utifall brudparet inte bara tänkt på så små barn.
  • Äldre 13 Mar 20:54
    -1
    Anonym (Men Va) skrev 2018-03-13 17:39:00 följande:

    Det är brudparets dag, inte gästernas även om de är föräldrar.

    Brudparet har betalat och planerat DERAS bröllop.

    Det blir löjligt att diskutera om spädbarn stör eller inte eftersom det inte är upp till gästerna att bestämma utan brudparet.

    På vårt kommande bröllop vill vi inte ha några barn med (alls). Dom som inte kan åka utan sina barn/bäbisar stannar hemma.

    Tar man illa upp över det kanske man ska fundera över varför man tror att världen kretsar kring sig själv och sin familj.


    Lika bra att ni skriver i inbjudan att inga undantag kommer göras, inte ens för helammande nyfödingar, så att inte någon råkar kränka er med en fråga! Antar attcera närmsta inte har eller kommer ha ammande spädbarn när det är dags..
  • Anonym (123)
    Äldre 13 Mar 20:54
    +1
    Inga bekymmer skrev 2018-03-13 09:07:51 följande:
    Det är väl givet varför undantag görs för ammande bebisar vars enda tillgång till mat är via mamman..
    Inte givet, men ganska vanligt.
  • Äldre 13 Mar 21:05
    -1
    Anonym (Men Va) skrev 2018-03-13 17:39:00 följande:

    Det är brudparets dag, inte gästernas även om de är föräldrar.

    Brudparet har betalat och planerat DERAS bröllop.

    Det blir löjligt att diskutera om spädbarn stör eller inte eftersom det inte är upp till gästerna att bestämma utan brudparet.

    På vårt kommande bröllop vill vi inte ha några barn med (alls). Dom som inte kan åka utan sina barn/bäbisar stannar hemma.

    Tar man illa upp över det kanske man ska fundera över varför man tror att världen kretsar kring sig själv och sin familj.


    Och varför tror du att man tror att världen kretsar kring sig och sin familj bara för att man skulle bli ledsen över att inte få ta med sig en nyfödd liten bebis som endast kan få mat genom amning? Gästen kanske gärna vill komma om den får för att hedra brudparet och dela glädjen med er. Man kanske älskar att gå på bröllop och då är det väl inte så märkligt att bli lite ledsen över en sådan sak om man inte kan hitta lösningar för barnvakt.
  • Anonym (Gomez­)
    Äldre 13 Mar 21:24
    +1
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-03-12 18:01:44 följande:
    Därför att det är kutym att ammande spädbarn undantas regeln om barnfritt.
    Nej, det är det inte.
Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders