• Anonym (Undra­r)
    Äldre 12 Mar 13:01
    45901 visningar
    260 svar
    260
    45901

    Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders

    Hej

    Jag är bjuden på ett bröllop där det i inbjudan står barnfritt. Jag kommer ha en bebis på 4 månader när bröllopet äger rum. Bröllopet är på annan ort och restid t/r ca 4h. Jag ammar och har svårt att se hur det ska vara görbart att lämna bort bebisen så lång tid, hon söker sig till mig för tröst. Även om det skulle vara till min partner (som också är bjuden på bröllopet) eller min mamma som träffar bebisen flera gånger i veckan, så kan inget göra henne så lugn som bröstet.

    Nu till mina frågor:

    Hur skulle ni göra? Skulle ni tacka nej utan förklaring eller med förklaring? Skulle ni fråga om barnfritt även gäller ammande spädbarn?

    Jag misstänker att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn, och jag känner mig ledsen över situationen.

  • Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders
  • Anonym (tess)
    Äldre 13 Mar 21:35
    +2
    Inga bekymmer skrev 2018-03-13 21:05:07 följande:
    Och varför tror du att man tror att världen kretsar kring sig och sin familj bara för att man skulle bli ledsen över att inte få ta med sig en nyfödd liten bebis som endast kan få mat genom amning? Gästen kanske gärna vill komma om den får för att hedra brudparet och dela glädjen med er. Man kanske älskar att gå på bröllop och då är det väl inte så märkligt att bli lite ledsen över en sådan sak om man inte kan hitta lösningar för barnvakt.
    Det är inte märkligt att bli lite ledsen över att missa ett bröllop som man gärna vill gå på. Det är däremot egocentrerat om man inte kan bortse från sin besvikelse och inse att det viktigaste är att brudparet får en underbar dag på det vis de själva önskar. 
  • Anonym (Gomez­)
    Äldre 13 Mar 21:47
    +2

    Brudparet kanske planerar värsta röjarskivan efter bröllopet?
    Med fria drinkar och fest natten lång.
    Inte lämpligt för varken bebisar eller ammande mammor...

  • Anonym (Hanna­)
    Äldre 13 Mar 22:53
    -2
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-13 04:12:28 följande:

    Tack för alla svar och framför allt tack för konstruktiva förslag. Jag förstår av bredden i svaren här att det är väldigt olika hur folk tolkar detta, vilket var ungefär vad jag misstänkte.


    Då är det ju bara att fråga Brudparet direkt precis som du fick tips om i början av tråden.
  • Anonym (B)
    Äldre 14 Mar 05:30
    -2

    När sambon hade 40-årsfest skrev vi barnfritt med undantag för ammande spädbarn (då blev det max 3 istället för 20 barn). De har kanske bara glömt? Ring och fråga. Kan din mamma följa med och passa barnet under vigseln? Annars får väl en av er gå ut så inte vigseln störs om barnet gråter.

  • Äldre 14 Mar 06:04
    -2
    Anonym (123) skrev 2018-03-13 20:54:59 följande:

    Inte givet, men ganska vanligt.


    Jag svarade på VARFÖR undantag ev skulle kunna göras för Ts barn, eftersom personen vars inlägg jag svarade på inte verkade förstå den uppenbara anledning till ett ev undantag. Inte att det var givet ATT undantag skulle göras utan anledningen OM ett undantag görs.
  • Äldre 14 Mar 06:12
    -2
    Anonym (Gomez) skrev 2018-03-13 21:47:41 följande:

    Brudparet kanske planerar värsta röjarskivan efter bröllopet?

    Med fria drinkar och fest natten lång.

    Inte lämpligt för varken bebisar eller ammande mammor...


    Då kan ju familjen med bebisen välja att lämna festen tidigare innan det är dags för de fria drinkarna, för under middagen går det väl inte så vilt till eller? Eller tar du illa upp då ifall någon inte kan eller vill stanna på en röjarfest natten lång?
  • Äldre 14 Mar 06:16
    -2
    Skuggofolket skrev 2018-03-13 22:45:07 följande:

    Vad är viktigast - ditt barn eller ett bröllop? Det bör inte vara en svår fråga att svara på, rent objektivt och rent subjektivt.


    Det ena behöver väl inte utesluta det andra och det var ju inte det som frågades om i trådstarten. Jag tycker det framgick rätt tydligt att Ts prioriterar sitt barns välmående framför bröllopet! Barnet mår inte dåligt av att följa med om den möjligheten ges.
  • Äldre 14 Mar 06:40
    -2
    Anonym (tess) skrev 2018-03-13 21:35:29 följande:

    Det är inte märkligt att bli lite ledsen över att missa ett bröllop som man gärna vill gå på. Det är däremot egocentrerat om man inte kan bortse från sin besvikelse och inse att det viktigaste är att brudparet får en underbar dag på det vis de själva önskar. 


    Att helt bortse från besvikelsen beror på situationen och relationen till brudparet tänker jag. Skulle jag haft en helammande bebis som jag inte kan ha barnvakt till och därför inte få gå på min systers, brors eller närmsta väns bröllop, då skulle jag inte helt kunna bortse från besvikelsen faktiskt. Speciellt då de vet att jag är hänsynsfull person som skulle göra allt för att brudparet inte skulle bli störda.

    Tycker du inte att det är det minsta egocentrerat med människor som under inga omständigheter skulle tillåta att en liten bebis tar en gästs uppmärksamhet eller fokus från brudparet under korta stunder på deras dag? Det verkar ju vara nån slags orubblig princip för ett fåtal människor och jag har svårt att förstå varför. Skulle vara intressant att veta hur det blir i verkligheten om närmsta systern till en sådan person har en sådan liten som hon inte kan lämna bort. Chansen att personen ruckar på sina villkor där är nog rätt stor och gör man det inte så har man troligen en liten störning eller en usel relation till systern.
  • Anonym (Kalia­)
    Äldre 14 Mar 06:46
    +2
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-12 13:01:04 följande:

    Hej

    Jag är bjuden på ett bröllop där det i inbjudan står barnfritt. Jag kommer ha en bebis på 4 månader när bröllopet äger rum. Bröllopet är på annan ort och restid t/r ca 4h. Jag ammar och har svårt att se hur det ska vara görbart att lämna bort bebisen så lång tid, hon söker sig till mig för tröst. Även om det skulle vara till min partner (som också är bjuden på bröllopet) eller min mamma som träffar bebisen flera gånger i veckan, så kan inget göra henne så lugn som bröstet.

    Nu till mina frågor:

    Hur skulle ni göra? Skulle ni tacka nej utan förklaring eller med förklaring? Skulle ni fråga om barnfritt även gäller ammande spädbarn?

    Jag misstänker att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn, och jag känner mig ledsen över situationen.


    Om det ska vara barnfritt så betyder det fritt från barn alltså även ammande bebisar. Så tolkar jag det iallafall. Det är väl inte så konstigt att man inte vill bli störd av skrikande bebisar på den stora dagen i kyrkan. Inget att hänga läpp för. Brudparet behöver väl inte "ha svårt att förstå förutsättningarna med ett ammande barn". De vill bara inte ha störningsmoment och det är deras dag.
  • Äldre 14 Mar 10:25
    +2
    Anonym (Kutym) skrev 2018-03-13 14:55:00 följande:
    Ok kanske inte respektlöst, men helt klart osmidigt.
    Så här säger etikett-doktorn om saken... och Ribbing skrev liknande.
    http://blogg.vett-och-etikett.com/inbjudan-hur-markerar-vi-barnfritt-till-vara-gaster/

    [...]

    Men tyvärr tar många föräldrar idag det för givet att barnen alltid  ska tas med. Det är ett rent oskick och väldigt oartigt.


    Man kan inte ens ringa och fråga om barnen kan följa med, då värdparet kan tvingas svara ja för att det inte ska bli pinsamt.


    Man avböjer istället och meddelar att ?tyvärr kan vi inte komma för vi saknar barnvakt?.


    Då kan värdparet svara ?ta med barnen, det gör inget? eller ?vad trist, då får vi ses en annan gång?.


    Hear, hear! Hjärta
Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders