• Anonym (Undra­r)
    Äldre 12 Mar 13:01
    45906 visningar
    260 svar
    260
    45906

    Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders

    Hej

    Jag är bjuden på ett bröllop där det i inbjudan står barnfritt. Jag kommer ha en bebis på 4 månader när bröllopet äger rum. Bröllopet är på annan ort och restid t/r ca 4h. Jag ammar och har svårt att se hur det ska vara görbart att lämna bort bebisen så lång tid, hon söker sig till mig för tröst. Även om det skulle vara till min partner (som också är bjuden på bröllopet) eller min mamma som träffar bebisen flera gånger i veckan, så kan inget göra henne så lugn som bröstet.

    Nu till mina frågor:

    Hur skulle ni göra? Skulle ni tacka nej utan förklaring eller med förklaring? Skulle ni fråga om barnfritt även gäller ammande spädbarn?

    Jag misstänker att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn, och jag känner mig ledsen över situationen.

  • Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders
  • Anonym (K)
    Äldre 14 Mar 10:41
    +2
    Venenum skrev 2018-03-13 20:31:57 följande:

    Generellt gäller "barnfritt" inte ammande spädbarn enligt vett och etikett... 


    Nej , det stämmer inte.

    Vet du i inte skillnaden mellan vett och etikett och kutym?
  • Anonym (misog­yni much?)
    Äldre 14 Mar 10:58
    -1
    Anonym (Gomez) skrev 2018-03-13 21:47:41 följande:

    Brudparet kanske planerar värsta röjarskivan efter bröllopet?
    Med fria drinkar och fest natten lång.
    Inte lämpligt för varken bebisar eller ammande mammor...


    Varför i hela fridens namn skulle röjarskiva med drinkar och festnatten lång inte vara lämpligt för ammande mammor???
  • Anonym (K)
    Äldre 14 Mar 11:11
    +1


    Vad kutym betyder...

    Eftersom vissa här verkar inte veta...

    ?förfaringssätt som förekommer?

    Det är absolut inget tvång och inte heller etikettsbrott att göra annorlunda.

    Men man beter sig oförskämt om man ringer brudparet och klagar / kräver att få ta med barnet.
  • Anonym (K)
    Äldre 14 Mar 11:12
    +1


    Vad kutym betyder...

    Eftersom vissa här verkar inte veta...

    ?förfaringssätt som förekommer?

    Det är absolut inget tvång och inte heller etikettsbrott att göra annorlunda.

    Men man beter sig oförskämt om man ringer brudparet och klagar / kräver att få ta med barnet.
  • Anonym (Gomez­)
    Äldre 14 Mar 11:58
    +1
    Inga bekymmer skrev 2018-03-14 06:12:28 följande:
    Då kan ju familjen med bebisen välja att lämna festen tidigare innan det är dags för de fria drinkarna, för under middagen går det väl inte så vilt till eller? Eller tar du illa upp då ifall någon inte kan eller vill stanna på en röjarfest natten lång?
    Jag?
    Jag spelar det för roll vad jag tycker, jag ska inte på något bröllop såvitt jag vet.

    Fast nu handlar det om ett barnfritt bröllop och bebisar är barn. Det är ju bara löjligt att diskutera om man ska vara noga.
    Lite som att säga "men det är ju bara en lättöl" på en alkoholfri tillställning. (Jo, jag vet att vissa nu tänker att lättöl faktiskt säljs som måltidsdryck, det förändrar inte faktum att det är en alkoholhaltig dryck.)
  • Anonym (Gomez­)
    Äldre 14 Mar 12:03
    +1
    Anonym (misogyni much?) skrev 2018-03-14 10:58:55 följande:
    Varför i hela fridens namn skulle röjarskiva med drinkar och festnatten lång inte vara lämpligt för ammande mammor???
    För att alkohol går över i mjölken?
    Känns det som en rimlig anledning?
  • LFF
    Äldre 14 Mar 12:16
    -1
    Anonym (Gomez) skrev 2018-03-14 12:03:11 följande:

    För att alkohol går över i mjölken?

    Känns det som en rimlig anledning?


    Så en ammande mamma kan inte vara kvar på festen nykter?
  • Anonym (Gomez­)
    Äldre 14 Mar 12:31
    +1
    LFF skrev 2018-03-14 12:16:35 följande:
    Så en ammande mamma kan inte vara kvar på festen nykter?
    Kan och kan, om hon verkligen vill det så kan hon väl.
    Har dock svårt att se var nöjet kan vara för henne om hon har en bebis därhemma som vill ammas. Men vi prioriterar nog olika.
  • Anonym (misog­yni much?)
    Äldre 14 Mar 13:43
    -1
    Anonym (Gomez) skrev 2018-03-14 12:03:11 följande:
    För att alkohol går över i mjölken?
    Känns det som en rimlig anledning?

    Nej, det känns inte som en rimlig anledning eftersom det inte är sant. Snarare är det ännu ett sätt att kontrollera kvinnor.

    Det är omöjligt att barnet får i sig skadlig alkoholmängd genom bröstmjölk. Om en person har 1 promille i blodet får bröstmjölken en alkoholhalt om 1 promille, det vill säga 0,01 volymprocent alkohol.  
    Livsmedel med mindre än 0,5 volymprocent alkohol kallas alkoholfria. Som exempel kan nämnas att alla fermenterade produkter innnehåller alkohol eftersom mikroorganismerna tillverkar alkohol när de växer. Går därmed fil och yoghurt bort? Det tillverkas alkohol i bröddegen när den jäser. Vinäger brukar innehålla någon eller ett par promille alkohol, julmust innehåller ca 0,3% alkohol. 

    Alltså är bröstmjölken alldeles utmärkt för barnet att äta även om mamman är plakat. 

    Däremot är det ju inte att rekommendera att ha ansvar för ett barn när en är full, eftersom en bl a får sämre balans och reaktionsförmåga, men det gäller ju likväl om en icke-ammande har ansvar för barn. 
  • LFF
    Äldre 14 Mar 13:48
    -1
    Anonym (Gomez) skrev 2018-03-14 12:31:22 följande:

    Kan och kan, om hon verkligen vill det så kan hon väl.

    Har dock svårt att se var nöjet kan vara för henne om hon har en bebis därhemma som vill ammas. Men vi prioriterar nog olika.


    Det är en helt annan sak. Du ansåg ovan att en ammande mamma inte kan vara kvar pga att alkohol går ut i mjölken, dvs att man automatiskt måste dricka om man är kvar.

    Jag har aldrig haft problem att avstå alkohol på en fest så jag förstår inte ditt resonemang där. Nu ammade inte jag mina tvillingar men även om jag hade gjort det så hade jag kunnat gå på en fest, oavsett typ, med mina bebisar.
Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders