• Anonym (Undra­r)
    Äldre 12 Mar 13:01
    45908 visningar
    260 svar
    260
    45908

    Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders

    Hej

    Jag är bjuden på ett bröllop där det i inbjudan står barnfritt. Jag kommer ha en bebis på 4 månader när bröllopet äger rum. Bröllopet är på annan ort och restid t/r ca 4h. Jag ammar och har svårt att se hur det ska vara görbart att lämna bort bebisen så lång tid, hon söker sig till mig för tröst. Även om det skulle vara till min partner (som också är bjuden på bröllopet) eller min mamma som träffar bebisen flera gånger i veckan, så kan inget göra henne så lugn som bröstet.

    Nu till mina frågor:

    Hur skulle ni göra? Skulle ni tacka nej utan förklaring eller med förklaring? Skulle ni fråga om barnfritt även gäller ammande spädbarn?

    Jag misstänker att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn, och jag känner mig ledsen över situationen.

  • Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders
  • Äldre 21 Mar 01:54
    Anonym (frågat?) skrev 2018-03-16 08:17:25 följande:

    Varför frågar du inte bara brudparet hur de tänker/känner? Det är ju dom som sätter ramarna för sin dag och ingen annan. 

    Om jag hade bjudit in till fest med speciella önskemål/krav på gästerna hade jag tagit för givet att de vände sig till mig om de haft funderingar eller frågor kring detta.


    Tummen upp för dig!
  • Anonym (K)
    Äldre 21 Mar 06:53
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-15 15:08:25 följande:

    Vissa här verkar verkligen ha skeva uppfattningar om spädbarn, av den grad att man kan undra om de någonsin träffat några. Givetvis hade det inte varit aktuellt att gå med ett kolikskrikande, kastadkräkande spädbarn på ett bröllop. Vår pojke är lugn och nöjd när han ligger vid bröstet och sover stor del av dygnet, när han är vaken gillar han människor och är glad och nyfiken. Fanns det hinder inhans mående eller lynne så hade ju frågan inte ens varit aktuell, trodde det var självklart.


    Är du den enda av gästerna som har barn?

    Brudparet har kanske träffat flera barn och vet att barn är olika?

    Och givetvis vill de inte bjuda just ditt barn ensam men utesluta alla andra barn.

    Även om du kanske anser att just du och ditt barn har rätt til specialbehandling.
  • Äldre 21 Mar 09:29
    Anonym (Nixpix) skrev 2018-03-20 21:50:45 följande:
    NEJ. Det är Oartigt av gästen att utsätta värdparet till valet att behöva fundera på att göra en undantag! Om de har meddelat barnfritt ska det inte ifrågasättas.

    Många människor skulle uppleva obehag av att behöva säga "nej, jag vill inte att ni kommer". Och en del skulle säga ja fast de inte vill det egentligen..

    Förutom att man försätter dem för otrevlig upplevelse, så kanske blir mamman lite sur iallafall för dess lilla ögonsten inte är välkommen och förhållandet försämras.

    Det finns således inga vinnare.

    Förhoppningsvis är värdparet tuffa nog för att stå på sig i strävan efter att skapa en tillställning de önskar.
    Jag håller med om att man inte ska ifrågasätta vad som står i inbjudan.
    Det är respektlöst.
    Men det är inte att ifrågasätta inbjudan att tacka nej och förklara varför.
    Om brudparet ändå vill att man ska komma så har de chansen att säga det då.
    Carpe Diem
  • Anonym (Nixpi­x)
    Äldre 21 Mar 09:30
    Poppy75 skrev 2018-03-13 10:32:52 följande:

    Jag var på ett bröllop där det enda spädbarnet närvarande gav ifrån sig ett illvrål just när brudgummen höll på att säga sina löften. Brudgummen kom av sig och stammade. Några av de närvarande kunde inte hålla sig sig utan fnissade. brudgummen blev röd och märkbart störd. Det var knappast så bruden och brudgummen hade velat minnas sin stund. 

    Mamman till bebisen var snabb att gå ut men tyvärr var ju skadan redan skedd. 

    Du kanske inte bryr dig nämnvärt av barnskrik men det finns många som tycker det är bland det mest störande ljud som finns. Alla är olika och jag tycker att just på någons bröllop så kan man visa sin kärlek genom att låta de få den dag de har önskat sig. Kan man inte respektera någons vilja på just deras bröllopsdag så har man definitivt visat hur lågt man värderar deras lycka och vänskap.


    Poppy75 skrev 2018-03-13 10:32:52 följande:

    Jag var på ett bröllop där det enda spädbarnet närvarande gav ifrån sig ett illvrål just när brudgummen höll på att säga sina löften. Brudgummen kom av sig och stammade. Några av de närvarande kunde inte hålla sig sig utan fnissade. brudgummen blev röd och märkbart störd. Det var knappast så bruden och brudgummen hade velat minnas sin stund. 

    Mamman till bebisen var snabb att gå ut men tyvärr var ju skadan redan skedd. 

    Du kanske inte bryr dig nämnvärt av barnskrik men det finns många som tycker det är bland det mest störande ljud som finns. Alla är olika och jag tycker att just på någons bröllop så kan man visa sin kärlek genom att låta de få den dag de har önskat sig. Kan man inte respektera någons vilja på just deras bröllopsdag så har man definitivt visat hur lågt man värderar deras lycka och vänskap.


    Usch! Jag hade haft god lust att skicka hem en fet jävla faktura till dom föräldrar! För att inte tala om att det var sista gången någonsin jag ville träffa dem.
  • Äldre 21 Mar 11:08
    Anonym (Nixpix) skrev 2018-03-21 09:30:14 följande:

    Usch! Jag hade haft god lust att skicka hem en fet jävla faktura till dom föräldrar! För att inte tala om att det var sista gången någonsin jag ville träffa dem.


    Men brudparet i exemplet kanske hade dem med för att de ville att de skulle komma? Om så var fallet så vore det väl lite märkligt att aldrig vilja träffa dem igen pga det. Mamman kunde kanske inte förutse på förhand att bebisen skulle ge ett illvrål just då, maximal otur, men hon gick ju ut så snabbt hon kunde.

    En helt annan sak om de skrivit barnfritt och inte sagt att de gör undantag för ammande bebisar och de kom ändå, men det framgår väl inte i inlägget du kommenterade på om så var fallet.
  • Mojjan
    Äldre 21 Mar 11:57
    +2
    Anonym (Nixpix) skrev 2018-03-20 19:59:32 följande:

    De har väl valt barnfritt av en anledning! Att de vill ha barnfritt. Få saker kan förstöra stämningen så brutalt än en skrikande barn. Helt oavsett hur söt den är, eller hur naturligt det är...

    Jag skulle ta mycket illa vid om en bjuden gäst skulle komma med förklaringar om hur mycket ditt barn behöver dig och propsa på att ta med sig denne. Festen handlar inte om er. Det är deras stora påkostade fest och de har all rätt att sätta upp premisser för det.

    Jag skulle tacka nej utan förklaring.

    Eller känner du behov av att ge dem dålig samvete?


    Behöver inte ens ha med barnskrik att göra att man väljer bort barn vid bröllop.

    Ni vi gifte oss (borgerligt) lät vi barn vara med vid vigseln och middagen, eftersom vi själva hade vår 1,5-åring vid bordet och inte tyckte det kändes ok att säga nej till andras barn.
    Men så fort maten var uppäten framåt 19.30 så fick barnen lämna lokalen med sina barnvakter (i vårt fall mormor och morfar som ändå inte orkade stanna kvar för festen) och den "riktiga" festen med dans och bubbel började. Samtliga småbarnsföräldrar som var inbjudna hade antingen ordnat barnvakter eller så valde någon av föräldrarna att åka hem med barnet. Vi fick inte ens frågan av någon om det var okej att ändå ha kvar barnen.

    En del kanske tycker att det var konstigt att vi valde att inte ha vårt eget och andra barn med hela kvällen, men faktum är att som småbarnsförälder så släpper man aldrig riktigt fokus på sitt eget barn - av naturliga skäl. Inte heller på andras, faktiskt, för det sitter i ryggmärgen att hålla koll även på andras barn.
    Jag som brud ville kunna koncentrera mig på min make och min fest som jag planerat och betalat för. En enda gång i vuxen ålder tillät jag mig själv att vara en fullblodsegoist. Tror säkert att många andra brudpar resonerar likadant.

    Jag skulle tvärtemot vad många andra säger i tråden absolut inte vilja ha med något av mina egna barn till ett bröllop för mina vänner (möjligtvis om någon nära släkting gifte sig) eftersom jag vill kunna gå dit och njuta av lite barnfri tid (trots att jag inte längre dricker alkohol). Det händer så ofantligt sällan när man är flerbarnsförälder så ett aningshål på några timmar en gång vartannat år uppskattas
  • Äldre 21 Mar 12:57
    Anonym (Nixpix) skrev 2018-03-21 09:30:14 följande:
    Poppy75 skrev 2018-03-13 10:32:52 följande:

    Jag var på ett bröllop där det enda spädbarnet närvarande gav ifrån sig ett illvrål just när brudgummen höll på att säga sina löften. Brudgummen kom av sig och stammade. Några av de närvarande kunde inte hålla sig sig utan fnissade. brudgummen blev röd och märkbart störd. Det var knappast så bruden och brudgummen hade velat minnas sin stund. 

    Mamman till bebisen var snabb att gå ut men tyvärr var ju skadan redan skedd. 

    Du kanske inte bryr dig nämnvärt av barnskrik men det finns många som tycker det är bland det mest störande ljud som finns. Alla är olika och jag tycker att just på någons bröllop så kan man visa sin kärlek genom att låta de få den dag de har önskat sig. Kan man inte respektera någons vilja på just deras bröllopsdag så har man definitivt visat hur lågt man värderar deras lycka och vänskap.


    Usch! Jag hade haft god lust att skicka hem en fet jävla faktura till dom föräldrar! För att inte tala om att det var sista gången någonsin jag ville träffa dem.
    Brudparet var inte det minsta arga. De var lite besvikna kanske men de vet precis hur barn är och hade bjudit in paret med ammande bebis. Det är helt enkelt sådant man riskerar med barn. Det är självklart upp till brudparet om de vill riskera barnskrik eller inte. 
  • Äldre 21 Mar 14:47
    Mojjan skrev 2018-03-21 11:57:10 följande:

    Behöver inte ens ha med barnskrik att göra att man väljer bort barn vid bröllop.

    Ni vi gifte oss (borgerligt) lät vi barn vara med vid vigseln och middagen, eftersom vi själva hade vår 1,5-åring vid bordet och inte tyckte det kändes ok att säga nej till andras barn.

    Men så fort maten var uppäten framåt 19.30 så fick barnen lämna lokalen med sina barnvakter (i vårt fall mormor och morfar som ändå inte orkade stanna kvar för festen) och den "riktiga" festen med dans och bubbel började. Samtliga småbarnsföräldrar som var inbjudna hade antingen ordnat barnvakter eller så valde någon av föräldrarna att åka hem med barnet. Vi fick inte ens frågan av någon om det var okej att ändå ha kvar barnen.

    En del kanske tycker att det var konstigt att vi valde att inte ha vårt eget och andra barn med hela kvällen, men faktum är att som småbarnsförälder så släpper man aldrig riktigt fokus på sitt eget barn - av naturliga skäl. Inte heller på andras, faktiskt, för det sitter i ryggmärgen att hålla koll även på andras barn.

    Jag som brud ville kunna koncentrera mig på min make och min fest som jag planerat och betalat för. En enda gång i vuxen ålder tillät jag mig själv att vara en fullblodsegoist. Tror säkert att många andra brudpar resonerar likadant.

    Jag skulle tvärtemot vad många andra säger i tråden absolut inte vilja ha med något av mina egna barn till ett bröllop för mina vänner (möjligtvis om någon nära släkting gifte sig) eftersom jag vill kunna gå dit och njuta av lite barnfri tid (trots att jag inte längre dricker alkohol). Det händer så ofantligt sällan när man är flerbarnsförälder så ett aningshål på några timmar en gång vartannat år uppskattas


    Det låter ju som ni gjorde det på ett jättebra sätt som passade både er och andra!:) Bra med folk som har en förmåga att tänka till.
  • Äldre 21 Mar 15:12

     Många människor skulle uppleva obehag av att behöva säga "nej, jag vill inte att ni kommer". Och en del skulle säga ja fast de inte vill det egentligen..

    Det skriver jag under på. Vi hamnade just i en sådan sits där vi blev "tvungna" att säga jag till en ettåring fastän vi inte ville det. Nu var barnet i fråga inte speciellt störande, men det kan ju hända att andra som fixat barnvakt tyckte att det var märkligt att just detta barn var välkommet.

  • Anonym (K)
    Äldre 21 Mar 15:55
    Duckan skrev 2018-03-21 15:12:10 följande:

     Många människor skulle uppleva obehag av att behöva säga "nej, jag vill inte att ni kommer". Och en del skulle säga ja fast de inte vill det egentligen..

    Det skriver jag under på. Vi hamnade just i en sådan sits där vi blev "tvungna" att säga jag till en ettåring fastän vi inte ville det. Nu var barnet i fråga inte speciellt störande, men det kan ju hända att andra som fixat barnvakt tyckte att det var märkligt att just detta barn var välkommet.


    Precis. Och det är ofta inte den mest oförskämda och tjatigaste människan som har svårast att skaffa barnvakt...
Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders