• Anzil

    Kan inte jag använda mitt bankkort?

    Jag har fått ett nytt konto och nytt bankkort.

    Jag trodde jag fick behålla mitt gamla PIN-kod, för när jag knappade in mitt gamla kod med mitt nya bankkort i en bankautomat. Så gick det att logga in, och jag kunde välja hur mycket pengar jag ville ta ut och så.

    Så jag klickade på ''avbröt'' knappen och valde att vända mig till att gå och köpa någonting. Det gick inte alls.

    Jag vart lite förvirrad och tänkte nu prova att ta ut pengar istället. För det gick ju att logga in verkade som.

    Jag har förstått att man har några försök på sig.

    Låt oss säga såhär: Om man endast har ett försök kvar och avvaktar ett dygn. Innebär detta att man får tillbaka alla sina försök, eller hur går det till?

  • Svar på tråden Kan inte jag använda mitt bankkort?
  • John22

    Du får väl läsa villkoren hos just din bank och ditt kort. Så svårt kan det inte vara att kolla upp information själv.

  • Anzil
    John22 skrev 2018-03-12 16:43:22 följande:

    Du får väl läsa villkoren hos just din bank och ditt kort. Så svårt kan det inte vara att kolla upp information själv.


    Jag provade en helgdag och sedan var jag på ärende som tog hela dagen.

    Jag har inget mat och behöver handla, men jag vågar inte försöka ta ut pengar. Jag vill inte ha mitt kort spärrad så jag hoppades att någon skulle kunna ge information om vad de vet om Swedbank.

    Jag kan som sat logga in på automat. Men om jag klickar på exempelvis 200 kr. Tänk om b´mitt kort blir spärrad.

    Om det var fel kod, borde inte automaten tala om det, innan man kan göra val. Vad man vill göra.


  • Anzil
    Anna60 skrev 2018-03-12 16:59:32 följande:

    Ring banken och fråga?


    Jag kan inte av olika omständigheter.


  • Anna60
    Anzil skrev 2018-03-12 17:01:26 följande:
    Jag kan inte av olika omständigheter.


    Då får du väl klara dig själv. Eller använd kortet i butiken och handla? Har du id-kort så behöver du inte koden utan de kan ordna manuellt.
  • complicit

    Du hade ju rätt kod, så du har ju alla dina försök kvar. Jag tror det är tre försök innan kortet dras in. Gick det inte i någon affär eller bara i en? Det kanske var affären som hade problemet och inte kortet.

  • Mantrasina

    Jag har för mig att jag behövde aktivera kortet i bankomat innan jag handlade med det när jag fick nytt kort. prova det!

  • kela t

    Hos nordea släpper spärren efter ett dygn om man trycker fel kod tre gånger..kortet måste ha visa-funktion för att kunna användas i butik..

  • Anna60
    Mantrasina skrev 2018-03-12 17:34:04 följande:
    Jag har för mig att jag behövde aktivera kortet i bankomat innan jag handlade med det när jag fick nytt kort. prova det!
    Behövs inte med mina VISA-kort i alla fall. Jag använder aldrig någonsin bankomat. Aldrig. Första gången man använder ett nytt kort så spärras det gamla. Bara så. Aktivera det nånstans behövs inte.
  • Anzil

    Såhär - Jag var vrålhungrig och försökte nu en sista gång med mitt kort. Sedan klickade jag på 200 kronor. Liksom att jag ville ta ut 200 kronor. Sedan stod det att jag inte har några försök kvar.

    Imorgon drar jag nog till banken.

    Tack för era svar!

  • Mantrasina
    Anna60 skrev 2018-03-12 17:43:13 följande:
    Behövs inte med mina VISA-kort i alla fall. Jag använder aldrig någonsin bankomat. Aldrig. Första gången man använder ett nytt kort så spärras det gamla. Bara så. Aktivera det nånstans behövs inte.
    Eh, jo. Jag har swedbank, fick ut ett nytt kort när det förra gick ut i höstas. Behövde helt klart aktivera det för nånting. Dock osäker på om det var tvunget att göras via bankomat, eller via internetbanken. Gick inte att använda direkt.
  • Noname00
    Mantrasina skrev 2018-03-12 19:05:53 följande:
    Eh, jo. Jag har swedbank, fick ut ett nytt kort när det förra gick ut i höstas. Behövde helt klart aktivera det för nånting. Dock osäker på om det var tvunget att göras via bankomat, eller via internetbanken. Gick inte att använda direkt.
    Inget jag har behövt göra bara använda kortet som vanligt  då det har samma kod.
  • Hermioney
    Anzil skrev 2018-03-12 16:52:31 följande:

    Jag provade en helgdag och sedan var jag på ärende som tog hela dagen.

    Jag har inget mat och behöver handla, men jag vågar inte försöka ta ut pengar. Jag vill inte ha mitt kort spärrad så jag hoppades att någon skulle kunna ge information om vad de vet om Swedbank.

    Jag kan som sat logga in på automat. Men om jag klickar på exempelvis 200 kr. Tänk om b´mitt kort blir spärrad.

    Om det var fel kod, borde inte automaten tala om det, innan man kan göra val. Vad man vill göra.


    Swedbank har telefonbank till kl. 22 så ifall du är faktisk ägare till kortet är det bara att ringa.
  • Aniiee
    Mantrasina skrev 2018-03-12 19:05:53 följande:
    Eh, jo. Jag har swedbank, fick ut ett nytt kort när det förra gick ut i höstas. Behövde helt klart aktivera det för nånting. Dock osäker på om det var tvunget att göras via bankomat, eller via internetbanken. Gick inte att använda direkt.
    Beror nog på vilket kort man har och vilken bank man har och vilket kort i ordningen det är. Mitt första svenska bankomatkort var jag tvungen att aktivera på internetbanken, men alla kort efter det (alltså som jag fått i utbyte för att kortet är slitet eller gått ut) har jag inte behövt aktivera, utan de har funkat direkt. Det vet jag mycket väl, för senaste kortet jag fick i utbyte gick jag direkt till mataffären med både gamla och nya kortet för säkerhets skull. Nya funkade problemfritt.

    Men så har jag varken Swedbank eller Visa heller......
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • complicit
    Mantrasina skrev 2018-03-12 19:05:53 följande:
    Eh, jo. Jag har swedbank, fick ut ett nytt kort när det förra gick ut i höstas. Behövde helt klart aktivera det för nånting. Dock osäker på om det var tvunget att göras via bankomat, eller via internetbanken. Gick inte att använda direkt.
    Man behöver aktivera det för internetköp, inte för köp i butik eller uttag ur automat.
  • LFF

    Från Swedbanks hemsida:
    www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/sa-fungerar-ditt-kort/kom-igang-med-ditt-nya-kort/


    Om du har fått ett utbyteskort

    Utbyteskort får du när giltighetstiden snart går ut på ditt kort eller för att du av någon anledning har beställt ett nytt kort.


    Kontrollera att namnuppgifterna på kortet stämmer.
    Skriv din namnteckning på kortets baksida.
    Ditt första köp i butik behöver vara med chip och PIN-kod.
    PIN-kod

    Om du fått ett utbyteskort så behåller du samma PIN-kod som du hade till ditt gamla kort.


    Öppna/stäng för internetköp
    Om ditt gamla kort var öppet för internetköp kommer även ditt nya kort vara det. Du öppnar och stänger ditt kort för internetköp enkelt i internetbanken med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa.

    Om du har fått ett helt nytt kort

    Nytt kort får du när du inte har haft bankkort eller betal- och kreditkort tidigare.


    Kontrollera att namnuppgifterna på kortet stämmer.
    Skriv din namnteckning på kortets baksida.
    Ditt första köp i butik behöver vara med chip och PIN-kod.
    PIN-kod
    Om du fått ett helt nytt bankkort och inte valt PIN-kod i internetbanken eller mobilbanken kommer du få hem ett brev med PIN-kod några dagar efter att du fått ditt nya kort.
    Du kan själv byta PIN-kod till ditt bankkort. Detta gör du i någon av automaterna från Bankomat. Välj en kod som är svår för utomstående att avslöja och som inte är en enkel kombination. Koden får inte ha något samband med ditt personnummer, kortnummer, kontonummer, telefonnummer eller liknande.
    Om du fått ett helt nytt betal- och kreditkort kommer du få hem ett brev med PIN-kod några dagar efter att du fått ditt nya kort.
    Öppna/stäng för internetköp
    För att kunna handla med ditt kort på nätet behöver du först öppna det för internetköp, det gör du enkelt själv i internetbanken med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa.
  • Pope Joan II
    Anzil skrev 2018-03-12 17:01:26 följande:
    Jag kan inte av olika omständigheter.
    Det är inte utan att jag blir nyfiken på vilka de omständigheterna är.
  • TeresB

    Oftast får man väl en ny kod med sitt nya kort och så kan man byta kod i bankomaten första gången man använder det?

    Läs infon som kom med ditt nya kort, för det kan säkert skilja sig beroende på bank och om man har Visa, master card osv..

Svar på tråden Kan inte jag använda mitt bankkort?