• Äldre 12 Mar 22:17
    15694 visningar
    20 svar
    20
    15694

    Nån 43+ som lyckats bli gravid?

    Undrar om någon eller hur många i min ålder, 43, som egentligen lyckas bli gravida på naturlig väg. Det är kanske inte så många som försöker, så statistiken är svår, men det vore kul att höra hur länge ni försökte, om ni gjorde något speciellt när ni lyckades och om graviditeten gick bra?

  • Svar på tråden Nån 43+ som lyckats bli gravid?
  • Äldre 13 Mar 08:30
    #1

    Hej, Jag och min sambo är 43 år och hade försökt nästan ett år att bli gravida utan resultat. Så gjorde vi två ivf förra året som båda slutade med missfall. I januari upptäckte vi att vi hade blivit gravida själva! Lycka! Så visst går det!

    Håller tummarna!

  • Äldre 16 Mar 00:47
    #2

    Fick mitt första barn i januari. Är 44 år, var 43 när jag blev gravid så det går :)

  • Äldre 16 Mar 00:51
    #3
    zasu skrev 2018-03-16 00:47:47 följande:

    Fick mitt första barn i januari. Är 44 år, var 43 när jag blev gravid så det går :)


    Hur blev du gravid? Naturligt eller med hjälp?
  • Delila­h2001
    Äldre 16 Mar 00:58
    #4

    Jag har en bekant som fick barn vid 48.

    Finns flera mammor i mina barns skola som fick barn vid 43-44. Och en vid 47.

    Så absolut är det möjligt!

  • Äldre 16 Mar 00:59
    #5
    Hermioney skrev 2018-03-16 00:51:01 följande:

    Hur blev du gravid? Naturligt eller med hjälp?


    Naturligt. Haft 3 missfall. Alla graviditeter har varit naturliga förutom en som var via ivf. IVF har inte funkat så bra för oss, gjorde flera stycken.
  • Äldre 22 Mar 13:00
    #6
    Längtarefterdighelatiden skrev 2018-03-13 08:30:37 följande:

    Hej, Jag och min sambo är 43 år och hade försökt nästan ett år att bli gravida utan resultat. Så gjorde vi två ivf förra året som båda slutade med missfall. I januari upptäckte vi att vi hade blivit gravida själva! Lycka! Så visst går det!

    Håller tummarna!


    Tack för ditt svar! Vad roligt för er! Jag antar att ni gjorde IVF utomlands om ni var över 42? Vi funderar på Riga, och där görs embryoscanning för att minska risken för missfall. Var det något ni gjorde? Man undrar varför IVF inte funkade, men naturlig väg gjorde det?
  • Äldre 22 Mar 13:02
    #7
    +1
    zasu skrev 2018-03-16 00:47:47 följande:

    Fick mitt första barn i januari. Är 44 år, var 43 när jag blev gravid så det går :)


    Vad härligt! Hade du tagit några hormonprover innan? Jag blir så nere varje gång jag pratar med den svenska vården som hela tiden påpekar att mina ägg är 43 år. Mitt AMH är 1,2 och mitt FSH 8,5 så inte så dåligt.
  • Äldre 22 Mar 13:05
    #8
    Delilah2001 skrev 2018-03-16 00:58:05 följande:

    Jag har en bekant som fick barn vid 48.

    Finns flera mammor i mina barns skola som fick barn vid 43-44. Och en vid 47.

    Så absolut är det möjligt!

    Vad roligt att höra! När jag pratar med DN svenska vården så är de alltid så negativa till min ålder trots att jag hade bra hormonprover.


  • Äldre 23 Mar 00:16
    #9
    Vårdepp skrev 2018-03-22 13:02:53 följande:

    Vad härligt! Hade du tagit några hormonprover innan? Jag blir så nere varje gång jag pratar med den svenska vården som hela tiden påpekar att mina ägg är 43 år. Mitt AMH är 1,2 och mitt FSH 8,5 så inte så dåligt.


    Mitt amh var 0,4 när jag var 41 år, vilket inte är så bra. Värdet säger inte allt men vården vill gärna använda sig av det och komma med ?dödsdomar?. Kvaliten är sämre när man är äldre men det räcker med ett bra ägg.

    Hoppas att du lyckas!
  • Äldre 23 Mar 12:37
    #10
    Vårdepp skrev 2018-03-22 13:00:45 följande:

    Tack för ditt svar! Vad roligt för er! Jag antar att ni gjorde IVF utomlands om ni var över 42? Vi funderar på Riga, och där görs embryoscanning för att minska risken för missfall. Var det något ni gjorde? Man undrar varför IVF inte funkade, men naturlig väg gjorde det?


    Vi gjorde ivf i Göteborg, på Nordic ivf.

    Och ja man undrar verkligen hur det kunde ske naturligt. Men de har inte hittat något fel på varken min sambo eller mig så vi ska ju fungera. Hade väl tur nu att rätt spermie hittade ägget! Sen sägs det också att miljön i livmodern är bra för befruktning efter ett missfall. Det hade jag i november och blev gravid i början på oktober.
  • Äldre 25 Mar 15:11
    #11

    Blev gravis med sladdis när jag var 44 på naturlig väg. Kommer inte riktigt ihåg men mellan 1-3 försök.en jättebra graviditet.

  • Äldre 25 Mar 15:35
    #12

    Jag är 43, blev gravid på naturlig väg och är nu i v 25:) Kommer vara 44 när bebis föds

  • Äldre 25 Mar 16:59
    #13

    Hej!

    Gravid i v16, allt ser bra ut, och 43 år. Jag hade AMH på 0.19 och FSH på 23 - tre olika läkare sa det inte skulle gå utan ägg donation men jag blev spontant gravid ändå..

    Gå inte för mkt på alla prover! Det räcker med ett bra ägg. Och testa D-vitamin (stark) och munkpeppar och testosteronkräm - jag körde detta en månad, får för mig det kickade igång ngt. All lycka!

  • Äldre 25 Mar 17:08
    #14
    Lind75 skrev 2018-03-25 16:59:46 följande:

    Hej!

    Gravid i v16, allt ser bra ut, och 43 år. Jag hade AMH på 0.19 och FSH på 23 - tre olika läkare sa det inte skulle gå utan ägg donation men jag blev spontant gravid ändå..

    Gå inte för mkt på alla prover! Det räcker med ett bra ägg. Och testa D-vitamin (stark) och munkpeppar och testosteronkräm - jag körde detta en månad, får för mig det kickade igång ngt. All lycka!


    -Testosteronkräm?

    -Varför och för vad?
  • Äldre 25 Mar 22:11
    #15

    Jag läste om det på ngt ställe - lustigt nog kan vår prog nivå vara för låg och det behövs också för fertilitet. Ingen aning om det hjälpte.. troligen inte men kan vara värt testa allt tyckte iaf jag.:)

  • Sat 13 Apr 2019 20:48
    #16

    Har fött 6 barn och väntar nu min 7:e, är 44 år. För ca 4 år sen fick jag två stycken missfall på raken. Sen blev de inget mer tills vi plussade med nr 7. Är i vecka 30 och har mått toppen, tills för 1,5 vecka sedan då de uppmärksammade graviditetsdiabetes och ligger på gränsen till högt blodtryck. De andra graviditeter har varit helt riskfria. Har endast haft foglossning, vilket inte är så konstigt. Men denna graviditet har nu vänds upp och ned.


    Barbamamma07
  • Sun 14 Apr 2019 15:20
    #17

    Jag är nyss fyllda 44 och väntar mitt 4:e barn med en yngre man. Är nu i vecka 10. Har 3 barn sedan tidigare med en annan pappa.

    Vi har försökt sedan jag tog ur spiralen i maj -18.

    Jag misstänker 3 väldigt tidiga missfall under denna period, varav ett bekräftat med positivt graviditetstest.

    Började ta multivitamin ett par månader innan det tog sig.

    Har även ätit KSM66 och munkpeppar under mens och fram till ägglossning.

    Jag har hypotyreos och en utmattning i bagaget, så förhoppningarna om att ens kunna bli gravid var ju inte så höga. Är otroligt glad och tacksam över att det lyckades trots allt, men försöker att "hålla tillbaka" lite pga ständig oro för missfall.

  • Tue 16 Apr 2019 15:15
    #18

    Själv är jag snart 41 och blev spontant gravid i december efter flera års försök. Känner en som fyller 46 och gravid på naturlig väg. Känner till en genom mitt jobb som blev gravida vid 51 genom naturlig väg. Så det går ju.Önskar dig verkligen lycka till!

  • Fri 29 Jan 2021 21:06
    #19

    Jag är 77:a (fyllde 43 i höstas) och är nu gravid med nr 5...

    Har två tonårsbarn och två sladdisar födda feb 2018 och maj 2019. Gemensamt för alla barnen är att de har blivit till på första försöket (naturligt).

    Tänkte att jag skriver här för att ge lite hopp och visa att det går.

    Mellan sladdis 1 och 2 hann jag ha en men, sen var jag gravid igen. Samma sak mellan sladdis 2 och 3.

    Men man är alltid orolig för missfall

    Och allt annat som kan gå fel. Jag ropar inte hej förrän jag har barnet i famnen...

  • Sun 21 Feb 2021 09:50
    #20

    Hej!

    Fyller 45 om en månad och plussade idag.

    Ingen ivf utan chansade en månad.

    Har 3 barn varav 1 med min nuvarande. Vet ju om missfallsrisken samt oddsen för sjukt barn så får se hur det går. Men är lite i chock just nu

Svar på tråden Nån 43+ som lyckats bli gravid?