• Äldre 14 Mar 09:31
    4316 visningar
    8 svar
    8
    4316

    SÅ dåligt samvete - föräldramiss!

    Måste få skriva av mig och skriv gärna liknande händelser ni varit med om så att jag inte känner mig så dålig och ensam!
     

    Jag hämtade barnet (3 år) på förskolan häromdagen, hen ville inte gå hem så efter lång väntan fick jag bära honom till cykeln, sätta på bältet till cykelstolen och skyndade mig att cykla hem då barnet var så ledset (antagligen väldigt trött med). Vi har ca 100 meter från förskolan till vårt hus.

    När vi är hemma upptäcker jag till min fasa att jag glömt ta på barnet cykelhjälm! Min hjälm hade jag på mig. Fy vilken ångest jag fick. I första hand tänk om jag cyklat omkull med barnet på cykeln, och i andra hand såg flera förskolelärare oss när vi cyklade hem samt flera grannar på vägen, de måste ju tycka att jag är sätt förälder som inte ha hjälm på barnet :((((

    Har ni gjort några riktiga "föräldratabbar"?

  • Svar på tråden SÅ dåligt samvete - föräldramiss!
  • Äldre 14 Mar 10:50
    #1

    Jag blir så glad för dessa trådar där man visar att vara förälder betyder inte att man kommer göra allting felfritt den bilden har jag i mitt huvud och därför tänker jag att jag kommer aaaldrig kunna ha barn. Men det ger mig hopp att läsa att jag är inte ensam att vara stressad / förvirrad / glömma saker / göra saker i fel ordning (nu när jag inte ens har barn!)

    Jag brukar läsa trådar om föräldra-tabbar för alla brukar vara så stöttande empatiska mot varandra och verkligen ge en sitt samvete tillbaka och påminna om det viktiga, att du

    1. Har omtanke om ditt barn i fokus (vilket du hade barnet gröt var trött och ville hem och du lyssnade på det)

    2. Reflekterar och känner kritik mot dig själv för misstagen du gjort (det visar att du inte skyller ifrån ditt ansvar och att du har omsorg om barnet det bevisar detta inlägg)

    You are enough <3

  • Äldre 14 Mar 14:09
    #2

    En av de värsta sakerna jag gjort har också med cykling att göra.. Jag hade satt på barnet hjälmen och spänt fast honom. Typ. Sen cyklade jag sex kilometer med honom sovande i barnsitsen. När jag kom hem ser jag att jag har spänt fast fotremmarna, men inte bältet Förvånad. Så där har han suttit, helt lös i princip, hela vägen hem... Lyckligtvis gick det ju bra ändå och jag blev väldigt noga med att kolla så jag verkligen hade satt bältet efter det.


    Just NO.
  • Äldre 14 Mar 14:14
    #3

    Jag har glömt spänna fast barnet i bilstolen på väg hem från dagis en gång Skäms
    Nu är det bara ett par hundra meter 30-väg att köra, men fy vad hemsk jag kände mig när jag upptäckte det. Jag har inte gjort om det...

  • Äldre 14 Mar 14:32
    #4

    Jag hade satt mitt barn i babyskyddet, spänt fast honom och ställt in skyddet i bilen. När vi hade åkt kanske 2-3 km upptäckte jag att jag INTE hade spänt fast skyddet! Tur att inget hände!

  • Äldre 14 Mar 19:25
    #5

    Det där har nog alla lyckats med någon gång, vi missade att få på sonen hjälm när han själv cyklade till skolan några gånger.

    Om det inte är varje dag så tror jag att grannarna fattar att vi bara är människor och människor glömmer ibland.


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Äldre 16 Mar 22:40
    #6

    Har också glömt att spänna fast min son i spädbarnsskyddet i bilen. Klickade fast i basen, körde en knapp mil för att lämna storasyster på dagis och när jag kom fram såg jag att jag inte spänt fast honom med bältet i bilstolen så han låg helt oskyddad, hade lika gärna kunna lägga honom direkt i sätet... 

    Efter det kollar jag barnens bälten två gånger när vi ska någonstans, gör det fortfarande och detta är flera år sen nu.

    Har också glömt cykelhjälm vid något tillfälle. Säkert mer som jag inte kommer på just nu.

    Det är sånt som händer, man försöker ju sitt bästa, mer kan man inte göra.

  • Äldre 17 Mar 10:35
    #7

    Finns ingen anledning att älta det som varit, finns inget du kan göra för att få det ogjort.
    Acceptera och gå vidare, nästa gång får barnet helt klart hjälmen på sig :D

  • Äldre 17 Mar 11:09
    #8

    Direkt efter att jag sagt åt sonen att sitta stilla så gör det inte ont när jag klippte honom i veckan så satt han helt stilla och jag klippte honom i örat. Kände mig så värdelös och fick så dåligt samvete, som tur är blev det bara ett litet litet jack och han tog det väldigt coolt men usch vad hemsk jag kände mig. Inte bara gjorde jag illa honom, jag svek hans förtroende.

    Jag nöp honom även med cykelhjälmen en gång, tog flera år innan han litade på att jag kunde sätta på den utan att nypas. Ville alltid att pappa skulle göra det istället.

    Missat bilstolsbälten har också hänt andra resan han gjorde.

    Konstigt nog har inte såna här saker hänt med dottern, kan inte komma på ett enda tillfälle så här på rak arm.

Svar på tråden SÅ dåligt samvete - föräldramiss!