• Äldre 14 Mar 23:25
    3648 visningar
    10 svar
    10
    3648

    Vem får folkbokföringen på våra barn? Skatteverket ska avgöra.snälla läs !

    Barnens mamma har flyttat till en annan stad och vill byta förskola på barnen till hennes stad.

    Vi har delad vårdnad.

    Hon arbetar.7-16

    Jag arbetar helg skift och jag bor kvar i samma stad som förskolan.

    Lördagen och söndagen när jag har barnen arbetar jag 06-18 och därmed sover vi över hos farmor och farfar.

    Ledig tid med barnen efter jobb och allmän förskola är ca 120 timmar (fri tid med barnen)

    Det låter helt galet om hon skulle få folkbokföringen och sedan kunna byta förskola på dom.

  • Svar på tråden Vem får folkbokföringen på våra barn? Skatteverket ska avgöra.snälla läs !
  • Äldre 15 Mar 00:28
    #1

    Var sover barnen?

  • Äldre 15 Mar 02:00
    #2

    Hos mig varannan vecka.

  • Äldre 15 Mar 15:00
    #3

    Normalt folkbokförs barn hos den förälder som bor närmast förskola/skola om ingen av föräldrarna bor kvar i ursprungsbostaden.

    Men även om hon bytte folkbokföringsadress får mamman inte byta förskola utan din underskrift. Däremot skrivs barnet in på den skola som ligger närmast folkbokföringsadress.

  • Äldre 16 Mar 20:54
    #4

    Okej tack brumma. Även fast jag med mina barn sover hos farmor och farfar två nätter borde inte spela in till hennes fördel ?

    Det gör mig orolig,att dom inte sover i mitt hem 7 dagar i veckan .

  • Äldre 16 Mar 21:14
    #5
    liberotutte skrev 2018-03-16 20:54:45 följande:

    Okej tack brumma. Även fast jag med mina barn sover hos farmor och farfar två nätter borde inte spela in till hennes fördel ?

    Det gör mig orolig,att dom inte sover i mitt hem 7 dagar i veckan .


    Nej det tror jag verkligen inte. Dom är ju med farmor. Att folk måste arbeta är inget skäl till att inte vara boendeförälder.
  • Äldre 16 Mar 21:15
    #6
    Semlan83 skrev 2018-03-16 21:14:15 följande:

    Nej det tror jag verkligen inte. Dom är ju med farmor. Att folk måste arbeta är inget skäl till att inte vara boendeförälder.


    Farmor och farfar, till och med.
  • Äldre 16 Mar 21:17
    #7

    Okej vad glad jag blir . Hoppas verkligen att som får gå kvar på sin förskola och att folkbokföringen går till mig.

  • Äldre 16 Mar 21:18
    #8
    liberotutte skrev 2018-03-16 21:17:36 följande:

    Okej vad glad jag blir . Hoppas verkligen att som får gå kvar på sin förskola och att folkbokföringen går till mig.


    Tror du haf stor fördel. Inte du som flyttat ju. Håller tummarna!
  • Äldre 16 Mar 21:22
    #9
    liberotutte skrev 2018-03-16 20:54:45 följande:

    Okej tack brumma. Även fast jag med mina barn sover hos farmor och farfar två nätter borde inte spela in till hennes fördel ?

    Det gör mig orolig,att dom inte sover i mitt hem 7 dagar i veckan .


    Har svårt att tänka mig det - du har omvårdnaden om dem de dagarna även om ni sover borta. Hade de sovit de dagarna hos mamman så hade det varit en annan sak.

    Eftersom ni har växelvis så tittas det på "omständigheter" där närhet till förskola och övrig släkt och vänner spelar in. En nära kontakt med farföräldrarna tror jag inte är negativ.
  • Äldre 1 May 12:46
    #10

    Mamman fick folkbokföringen. är det någon ide att ta kontakt med advokat ..  när vi satt på sammarbetssamtal så var det två tjejer såklart . och det kändes som att dom var på hennes sida ...... 
     deras röster kommer att vägas in om det blir rätten osv?

Svar på tråden Vem får folkbokföringen på våra barn? Skatteverket ska avgöra.snälla läs !