• Anonym (TS)
    Äldre 14 Mar 23:49
    7786 visningar
    56 svar
    56
    7786

    Vilken hundras passar oss?

    Om oss: barnfamilj med hundvana av olika raser. Bor i hus i lugnt villaområde kommer flytta ut till landet i framtiden

    Vill ha en hund som tillhör de större raserna, minst 65 i manke gärna över 75 i manke.

    Klara av att vara ute längre stunder i hundgård på dagarna även i kallt väder, hundkoja finns men vill veta att hunden inte fryser om den så lagt sig i en snöhög.

    Vaktinstinkt.

    Lugnt temprament och relativt låg aktivitetsnivå.

    Tycka om andra djur som tillhör familjen.

    Uppskatta att vistas ute i skog och mark med familjen.

    Tycka om närhet med familjen.

    Trivas tillsammans med fler hundar för vi kommer ha minst två hundar i familjen.

  • Svar på tråden Vilken hundras passar oss?
  • Anonym (Hovaw­art)
    Äldre 15 Mar 00:04
    #1

    Hovawart.

    Väldigt familjekär.

    Stor.

    Varm päls.

    Vaktinstinkt.



    Färger:

    Svart / Gul / Black_and_Tan

    Lite kortfattad info :

    www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/hovawart/

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 00:17
    #2
    Anonym (Hovawart) skrev 2018-03-15 00:04:30 följande:

    Hovawart.

    Väldigt familjekär.

    Stor.

    Varm päls.

    Vaktinstinkt.

    Färger:

    Svart / Gul / Black_and_Tan

    Lite kortfattad info :

    www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/hovawart/


    En av mina favorit raser men funderar på om inte aktivitetsbehovet är lite för stort. Vill ha en hund som är nöjd med att hänga med på familjens äventyr och vardagsliv med inslag av vardagslydnad och träning.
  • Anonym (Hovaw­art)
    Äldre 15 Mar 00:25
    #3
    Anonym (TS) skrev 2018-03-15 00:17:17 följande:

    En av mina favorit raser men funderar på om inte aktivitetsbehovet är lite för stort. Vill ha en hund som är nöjd med att hänga med på familjens äventyr och vardagsliv med inslag av vardagslydnad och träning.


    Jag har läst en hel del om denna ras av folk som redan har den och den verkar inte ha så mycket aktivitetskrav.

    Annars finns Riesenschnauzer. Min syster hade en. Bra vakthund men som också kunde sova hela dagen så inget aktivitetsbehov. Bra Päls. De finns i olika gråa varianter och svart. Min systers var svart. Mycket lätt hundras att ha att göra med.
  • Anonym (Hund)
    Äldre 15 Mar 00:26
    #4

    Jag skulle rekommendera en alaskan malamute. Jag har 4 huskies och 2 barn.

    Jag drar släde dessutom!

    Många tror att malamutes är hyper men det är raka motsatsen, världens bästa familjehund, passar i hundgård, bra vaktinstingt och gillar att arbeta när den behöver. Kolla gärna med slädförare/mushers som har äldre hundar att omplacera (2-5års ålder), dom skulle nog passa er perfekt :)

    Dessutom kan du köra Bob/pulka/vagn med barn eller bara åka själv på en tur. Det är som att ha en liten häst nästan!

    Är du nyfiken så kolla min instagram: TeamBlini

  • Anonym (Hund)
    Äldre 15 Mar 00:27
    #5
    +1
    Anonym (Hovawart) skrev 2018-03-15 00:25:36 följande:

    Jag har läst en hel del om denna ras av folk som redan har den och den verkar inte ha så mycket aktivitetskrav.

    Annars finns Riesenschnauzer. Min syster hade en. Bra vakthund men som också kunde sova hela dagen så inget aktivitetsbehov. Bra Päls. De finns i olika gråa varianter och svart. Min systers var svart. Mycket lätt hundras att ha att göra med.


    Har en vän som föder upp howart, ALDRIG I LIVET att den skulle vara lugn och vara ensam i hundgård
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 00:36
    #6
    Anonym (Hund) skrev 2018-03-15 00:26:05 följande:

    Jag skulle rekommendera en alaskan malamute. Jag har 4 huskies och 2 barn.

    Jag drar släde dessutom!

    Många tror att malamutes är hyper men det är raka motsatsen, världens bästa familjehund, passar i hundgård, bra vaktinstingt och gillar att arbeta när den behöver. Kolla gärna med slädförare/mushers som har äldre hundar att omplacera (2-5års ålder), dom skulle nog passa er perfekt :)

    Dessutom kan du köra Bob/pulka/vagn med barn eller bara åka själv på en tur. Det är som att ha en liten häst nästan!

    Är du nyfiken så kolla min instagram: TeamBlini


    Vad jag har fått lära mig är att slädhundsraserna inte har vaktinsinkt. Men det är väldigt vackra hundar.
  • Äldre 15 Mar 00:53
    #7

    Vilken stor ras du än har så måste den ha aktivitet, motion och träning. Både kroppsligt och mentalt.

  • Anonym (Hovaw­art)
    Äldre 15 Mar 00:59
    #8
    Anonym (TS) skrev 2018-03-15 00:36:42 följande:

    Vad jag har fått lära mig är att slädhundsraserna inte har vaktinsinkt. Men det är väldigt vackra hundar.


    Samma här.

    Men läs på om Riesenschnauzer. Den kan nog passa.

    Fast hur många timmar ska hunden vara ensam i hundgården?

    Om ni inte vill ha ylande som jag hört ensamma hundar hålla på är det bättre att ha två hundar. Den ena kan ju vara lite mindre.
  • Anonym (Hund)
    Äldre 15 Mar 02:29
    #9
    Anonym (TS) skrev 2018-03-15 00:36:42 följande:

    Vad jag har fått lära mig är att slädhundsraserna inte har vaktinsinkt. Men det är väldigt vackra hundar.


    Jodå det har dom. Min äldsta malamute är väldigt mån om barnen helst han är dessutom terapihund.

    Jag känner mig väldigt trygg med honom över lag och det är väldigt smarta och trevliga hundar
  • Äldre 15 Mar 03:04
    #10

    St bernhard?

Svar på tråden Vilken hundras passar oss?