• Seethr­oughPs­yche
    Äldre 21 Mar 03:44
    4910 visningar
    40 svar
    40
    4910

    Varför könsuppdelade omklädningsrum: varför?

    Ja, varför finns det könsuppdelade omklädningsrum egentligen?
    I skolor, i simhallar, på arbetsplatser, etc.
    Någon som vet?
    Det måste ju vara någonting skadligt, kanske fördärvligt, som man vill undvika, genom att dela upp dem efter kön?
    Obestämd

    Trots att Sverige sägs vara ett jämställt land, där alla (hur många?) kön är lika.
    Men omkädningsrums-Sverige är ett undantag, som bekräftar regeln?

    Är det heterosexualitetens faror man vill undvika?
    Medan homosexuallitetens (och andra varianter) faror är okej?

    Människor lär vara mer än sitt kön, så varför då fokusera på just den egenskapen, om det är en egenskap? Om man lägger till komponenten att kön nuförtiden av somliga anses befinna sig på en sorts flytande skala och upp till individen själv att avgöra, så riskerar det att bli riktigt förvirrande.

    Om alla och envar själva kan bestämma om de är kvinna, man, mittemellan eller ingenting, så väger väl argumentet för ETT enda omklädningsrum för alla, minst lika tungt som din närmast befintliga runsten, eller?
    Om man även väger in och beaktar det faktum att också en individs sexuella läggning nuförtiden av somliga anses befinna sig på en liknande flytande skala, altifrån extremerna asexuell till pansexuell och att skal-läget allmänt inte kan utläsas via kroppshyddan eller övriga uttryck, vad talar då ännu för könsuppdelade omklädningsrum? Drömmer

    Ja, vad tycker just du?
    Är det helt glasklart eller inte?
    "Ja, jag vill LEVA, jag vill DÖÖ i"...en diskussion om omklädningsrum. Tyst

  • Svar på tråden Varför könsuppdelade omklädningsrum: varför?
  • Anonym (J)
    Äldre 21 Mar 05:36
    #1

    Det kanske är så för dig. Men alla tänker inte som du. Och könsdelade rum funkar så varför ändra på det?

    Kvinnan är inte ett kön men hon har ett kön likaså mannen. Av hänsyn och respekt visar man inte sitt kön för det motsatta könet i något rum. Kvinnan kommer aldrig bli lika som mannen och mannen kommer aldrig bli lika med kvinnan. Bibeln borde vara rättsnöret i detta galna förvirrade samhälle. Mannen kom först och sedan kvinnan. Mannen föddes till man och kvinnan till kvinna. Kvinnor borde vilja kyla sin nakenhet för det motsatta könet och acceptera att hon har bröst och en kvinnans kön och det är sexuellt för mannen att titta på utan kläder så är det av naturen. Det kan ingen ändra på.

  • Äldre 21 Mar 07:08
    #2

    Oj du kan verkligen inte sätta dig in i andra människor du?! Jag skulle inte vilja byta om med män. Klarar knappt att visa mig utan kläder för andra kvinnor. Skulle aldrig i livet byta om i ett blandat omklädningsrum.

  • Äldre 21 Mar 08:08
    #3

    Det är nog mest av tradition, man är van att det ska vara så. Samma med könsuppdelade toaletter.

    Där det inte är könsuppdelat på toan går det ju utmärkt.

  • Äldre 21 Mar 08:15
    #4

    Därför att omklädningsrum ska vara så dramafria som möjligt och vara just det dom är till för. Dvs byta kläder. Många många människor, både killar och tjejer i alla åldrar känner starkt obehag bara av att byta om och kanske duscha med främmande människor av samma kön och byter hellre om hemma innan och duschar hellre hemma efter gympan, träningen, fotbollen, hockeyn, simhallen etc... Jag skulle personligen inte ha några problem med mixade omklädningsrum men för många människor skulle det bli skitjobbigt om det bara fanns det som alternativ. Nej bättre att låta det vara som det är !

  • Äldre 21 Mar 08:20
    #5
    +1

    Ett stort gemensamt och sedan en radda singel/familjerum för blyga vore väl bra.

  • sextio­talist
    Äldre 21 Mar 08:42
    #6

    Och du har problem med att inte andra vill visa sina nakna kroppar för dig för att....

    Personligen skulle jag inte sätta min fot i ett mixat omklädningsrum, min kropp är min och jag väljer vilka jag visar den naken för och den enda som får se mig naken är min egen sambo (förutom läkare som kan behöva det för att ställa diagnos)

  • Äldre 21 Mar 09:10
    #7
    sextiotalist skrev 2018-03-21 08:42:33 följande:

    Och du har problem med att inte andra vill visa sina nakna kroppar för dig för att....

    Personligen skulle jag inte sätta min fot i ett mixat omklädningsrum, min kropp är min och jag väljer vilka jag visar den naken för och den enda som får se mig naken är min egen sambo (förutom läkare som kan behöva det för att ställa diagnos)


    Då skulle ju singelrummen jag föreslog passa dig bättre än allmänna omklädningsrum för kvinnor?
  • Anonym (Men då)
    Äldre 21 Mar 09:13
    #8

    Håller med! Vi har en flicka född i en pojkes kropp. Jag vet inte hur de ska lösa omklädningsbiten när hon går i skolan. Hon vill ju byta om med tjejerna men tror inte alla accepterar det.

  • Anonym (D.D)
    Äldre 21 Mar 09:31
    #9

    Varför har vi uppdelade omklädningsrum:

    För att upprätthålla stigmatiseringen av våra könsgrupper och det sexistiska synsättet men människor är naiva och tror det "skyddar" de att segrera grupperna när det istället blir ännu mer vi- mot de, mellan könen som egentligen utan problem är en grupp tillsammans, på min tid duschade flickor och pojkar tillsammans i lågstadiet och hade normerna varit att det gäller hela livet hade ingen ens tänkt tanken på att ha separerade omklädningsrum vi är samhället,vi skapar samhällets regler, nu är regeln "kvinnor göm er för annars blir ni överfallna!!" Och att alla med en kuk mest troligt skadar dig om du är kvinna. Att gå efter denna norm betyder att separera könen, men ingen tänker på att människor är anpassningsbara och att vi bara följer reglerna vi alla tillsammans satt ut.

    Vill vi ha ett lugnare mindre sexualiserat samhälle där vi kan slå på och av vår sexistiska scanner så måste vi gå efter regler där alla nakna människor bara är nakna människor och att det är vardag, det är normalt, nu är inte naket normalt, det är skämmigt pinsamt och har man turen att se lite hud så är det som en lyxig dessert.

    Men fråga en läkare hur mycket sex hon eller han tänker på runt sina patienter, när den läkaren ser hud, kroppar och människors känslor/ bröst varenda dag på jobbet miljoner gånger per år.

    Alla i samhället klagar på hur sexistiskt det blivit medan alla som klagar upprätthåller allt som formar oss att vara sexistiska.

    Conclusion: människor vill bara gnälla och se fel som de skyller på andra. Människor är rädda för att ha fel. Så rädda att de fortsätter göra det som skapar det samhälle de beklagar över.

  • sextio­talist
    Äldre 21 Mar 09:37
    #10
    Anonym (D.D) skrev 2018-03-21 09:31:16 följande:

    Varför har vi uppdelade omklädningsrum:

    För att upprätthålla stigmatiseringen av våra könsgrupper och det sexistiska synsättet men människor är naiva och tror det "skyddar" de att segrera grupperna när det istället blir ännu mer vi- mot de, mellan könen som egentligen utan problem är en grupp tillsammans, på min tid duschade flickor och pojkar tillsammans i lågstadiet och hade normerna varit att det gäller hela livet hade ingen ens tänkt tanken på att ha separerade omklädningsrum vi är samhället,vi skapar samhällets regler, nu är regeln "kvinnor göm er för annars blir ni överfallna!!" Och att alla med en kuk mest troligt skadar dig om du är kvinna. Att gå efter denna norm betyder att separera könen, men ingen tänker på att människor är anpassningsbara och att vi bara följer reglerna vi alla tillsammans satt ut.

    Vill vi ha ett lugnare mindre sexualiserat samhälle där vi kan slå på och av vår sexistiska scanner så måste vi gå efter regler där alla nakna människor bara är nakna människor och att det är vardag, det är normalt, nu är inte naket normalt, det är skämmigt pinsamt och har man turen att se lite hud så är det som en lyxig dessert.

    Men fråga en läkare hur mycket sex hon eller han tänker på runt sina patienter, när den läkaren ser hud, kroppar och människors känslor/ bröst varenda dag på jobbet miljoner gånger per år.

    Alla i samhället klagar på hur sexistiskt det blivit medan alla som klagar upprätthåller allt som formar oss att vara sexistiska.

    Conclusion: människor vill bara gnälla och se fel som de skyller på andra. Människor är rädda för att ha fel. Så rädda att de fortsätter göra det som skapar det samhälle de beklagar över.


    Under min tid (och även mina syskons) så bytte man om var och en för sig, vi hade även separat gympa.

    Jag håller inte med dig alls, jag arbetar inom en mansdominerad värld och upplever inte det så sexistiskt, i vårt arbete är vi inte våra kön.

    Jag upplever mer att dessa "nu ska vi har gemensamma omklädningsrum" som mer sexistiska, för de kräver/önskar/förväntar sig saker av andra som andra inte ställer upp på.
Svar på tråden Varför könsuppdelade omklädningsrum: varför?