• Anonym (Nina)
    Äldre 30 Mar 20:17
    76714 visningar
    162 svar
    162
    76714

    Vad är en bra lön?

    Jag har en bruttolön på 44 000 r med möjligheter att jobba övertid rätt lätt också om jag vill. På så vis kan jag exempelvis dra in 20 000 kr till vår semester etc.

    Jag som andra gillar att leva gott och då jag inte kan förhandla om extra ledigheter eller fri städhjälp etc är det bara ren lön jag kan ökning i. Vad är en rimlig löneökning per år i offentlig sektor i procent tycker ni?

  • Svar på tråden Vad är en bra lön?
  • Anonym (Bedrö­vligt)
    Äldre 30 Mar 20:28
    #1

    Asså, jag har studiebidrag och kan ärligt säga jag lever bra på den. Jobbar extra så det blir 12.000 i månaden då. Jag har bil, dock sambo så boendet blir ju billigare och hund. Snålar inte med maten, äter ute ibland. Köper inte så mycket saker men behöver jag nya kläder eller andra saker kan jag köpa det. Resor är ju inte lika mycket.

    Så när jag hör folk tycka att 20.000 EFTER skatt är en lite inkomst börjar jag allvarligt fundera vilket samhälle vi lever i. Själv kommer jag väl hamna där efter studierna och för mig låter den inkomsten som rena drömmen.

  • Anonym (Hus och barn?)
    Äldre 30 Mar 20:32
    #2
    Anonym (Bedrövligt) skrev 2018-03-30 20:28:35 följande:

    Asså, jag har studiebidrag och kan ärligt säga jag lever bra på den. Jobbar extra så det blir 12.000 i månaden då. Jag har bil, dock sambo så boendet blir ju billigare och hund. Snålar inte med maten, äter ute ibland. Köper inte så mycket saker men behöver jag nya kläder eller andra saker kan jag köpa det. Resor är ju inte lika mycket.

    Så när jag hör folk tycka att 20.000 EFTER skatt är en lite inkomst börjar jag allvarligt fundera vilket samhälle vi lever i. Själv kommer jag väl hamna där efter studierna och för mig låter den inkomsten som rena drömmen.


    Har du hus och flera barn, eller vill ha? Då är inte 20k efter skatt per person särskilt mycket om man vill köpa hus i bra område i eller nära en större stad.
  • Anonym (Hus och barn?)
    Äldre 30 Mar 20:36
    #3
    Anonym (Nina) skrev 2018-03-30 20:17:40 följande:

    Jag har en bruttolön på 44 000 r med möjligheter att jobba övertid rätt lätt också om jag vill. På så vis kan jag exempelvis dra in 20 000 kr till vår semester etc.

    Jag som andra gillar att leva gott och då jag inte kan förhandla om extra ledigheter eller fri städhjälp etc är det bara ren lön jag kan ökning i. Vad är en rimlig löneökning per år i offentlig sektor i procent tycker ni?


    För mig är 44k en mycket bra lön - jag har själv 30k i offentlig sektor sex år efter examen och 44k känns som en ren fantasisumma i mitt yrke, åtminstone där jag bor. Dock har jag inget personalansvar eller liknande och vill heller inte ha, så det beror ju helt på arbetsuppgifterna. En normal löneökning i offentlig sektor är väl 2-4%.
  • Anonym (Bedrö­vligt)
    Äldre 30 Mar 20:42
    #4
    Anonym (Hus och barn?) skrev 2018-03-30 20:32:29 följande:

    Har du hus och flera barn, eller vill ha? Då är inte 20k efter skatt per person särskilt mycket om man vill köpa hus i bra område i eller nära en större stad.


    Man är väl två som föräldrar dvs, två med 20.000 vilket blir 40.000. Får man inte ihop hus, bil, barn och två vuxna med den inkomsten är något riktigt fel i hur man hanterar pengar.

    Mina föräldrar hade mig och min bror, en gård med hästar, jag hade egen häst till och med och min bror en EPA. Två bilar med lägre inkomst än 40.000 ihop. Jag saknade aldrig något.
  • Anonym (mimmi­)
    Äldre 30 Mar 20:44
    #5

    35 000 brutto offentlig sektor. Inte nöjd med lönen men orkar inte jobba extra eller göra megakarriär med småbarn.

    Tycker en bruttolön över 50 000 och mer är bra lön. Rimlig löneökning är typ vad man presterar. Stampar man kvar på samma punkt så tycker jag inte det är rimligt med massiv löneökning.

  • Anonym (Bra lön)
    Äldre 30 Mar 20:48
    #6

    För mig som egen företagare är en bra lön 100 000 och uppåt. Tyvärrr lider vi av ett sådant skattetryck i detta landet att det inte lönar sig att tjäna dom pengarna bara, man får hålla sig under gränsen för att slippa statlig skatt etc. Redan vid 35 000 kr så märker man hur skatten drar i väg så brukar försöka ligga där och ta aktieutdelning varje år i stället även om inte det lönar sig särskilt längre.

    Tycker du inte att mycket lön går i väg till skatt när du kommer upp i sådana summor och lönar det sig ens att jobba extra för dig?

  • Anonym (Hus och barn?)
    Äldre 30 Mar 20:56
    #7
    Anonym (Bedrövligt) skrev 2018-03-30 20:42:48 följande:

    Man är väl två som föräldrar dvs, två med 20.000 vilket blir 40.000. Får man inte ihop hus, bil, barn och två vuxna med den inkomsten är något riktigt fel i hur man hanterar pengar.

    Mina föräldrar hade mig och min bror, en gård med hästar, jag hade egen häst till och med och min bror en EPA. Två bilar med lägre inkomst än 40.000 ihop. Jag saknade aldrig något.


    Men 40000 när du växte upp var ju mycket mer pengar då än vad det räcker till idag med dagens huspriser. Jag hade också det du nämner som barn, men mina föräldrars hus köptes 1980 för trehundratusen... husen där jag vill bo idag kostar mer än tio gånger så mycket och vi tjänar ju absolut inte tio gånger så mycket som mina föräldrar tjänade när de var småbarnsföräldrar. Som sagt om man ska köpa hus i eller nära en större stad så är inte 40000 netto i familjen särskilt mycket pengar om man dessutom har eller vill ha 1-3 barn som ska ha mat, kläder, intressen etc. När man väl HAR huset är det inte omöjligt att klara sig på de pengarna utan det svåra är ju att spara ihop till kontantinsats etc på flera hundra tusen. Sorry TS för OT.
  • Anonym (Nina) Trådstartaren
    Äldre 30 Mar 21:03
    #8
    Anonym (Bra lön) skrev 2018-03-30 20:48:32 följande:

    För mig som egen företagare är en bra lön 100 000 och uppåt. Tyvärrr lider vi av ett sådant skattetryck i detta landet att det inte lönar sig att tjäna dom pengarna bara, man får hålla sig under gränsen för att slippa statlig skatt etc. Redan vid 35 000 kr så märker man hur skatten drar i väg så brukar försöka ligga där och ta aktieutdelning varje år i stället även om inte det lönar sig särskilt längre.

    Tycker du inte att mycket lön går i väg till skatt när du kommer upp i sådana summor och lönar det sig ens att jobba extra för dig?


    Visst är det en del skatt men ändå en del kvar. När jag som nu i helgen jobbar för 700 kr i timmen så blir det ju ändå minst 350 ke kvar i timmen efter skatt.
  • Anonym (Bedrö­vligt)
    Äldre 30 Mar 21:12
    #9
    +1
    Anonym (Hus och barn?) skrev 2018-03-30 20:56:05 följande:

    Men 40000 när du växte upp var ju mycket mer pengar då än vad det räcker till idag med dagens huspriser. Jag hade också det du nämner som barn, men mina föräldrars hus köptes 1980 för trehundratusen... husen där jag vill bo idag kostar mer än tio gånger så mycket och vi tjänar ju absolut inte tio gånger så mycket som mina föräldrar tjänade när de var småbarnsföräldrar. Som sagt om man ska köpa hus i eller nära en större stad så är inte 40000 netto i familjen särskilt mycket pengar om man dessutom har eller vill ha 1-3 barn som ska ha mat, kläder, intressen etc. När man väl HAR huset är det inte omöjligt att klara sig på de pengarna utan det svåra är ju att spara ihop till kontantinsats etc på flera hundra tusen. Sorry TS för OT.


    En lagerarbetare och en undersköterska hade inte mer pengar då än nu. Jag sa under 40.000. Ja, dina föräldrar valde ett billigt ställe att bo på, men du vill ju i ett dyrt område.

    3.000.000 för att låna till bostad ca 300.000 i kontant.

    40.000 inkomst tot

    Hyra, ja man får väl bo billigt tills insatsen är sparad. 10.000 för allt mer hyra, vatten el. Allt beror på var man vill bo. Vissa kommer ännu billigare undan än detta. Det går inte alltid beräkna att alla ska bo i Stockholm. Men med 10.000 kommer man fortfarande undan även i Stockholm.

    Bil, beräkna 3.000 för bensin och försäkring, behövs oftast bara en bil.

    Mat, 4.000 och då snålar man inte, 2.000 till med barn. Men då har vi barnbidraget där också som, just nu inte är beräknad i inkomsten.

    5.000 för övrigt med mobil, försäkringar och sånt.

    Allt behöver man inte köpa nytt som kläder till barnen eller sig själv. Detta kan lätt gå under övrigt per månad.

    Nu är vi uppe i 22.000 så det är 18.000 över. Beräknas att spara undan 15.000 per månad 8ch vi har då 3.000 o buffert per månad. På 10 månader är det 150.000 så på 20 månader, mindre än 2 år har man handpenning. Sen kan allt hända med bilen går sönder, en ny dator och sånt. Men då händer inte varje månad och då får man väl ta av sparandet.

    Ne, man gör kan inte hantera pengar om man inte klarar sig på 40.000 ihop.
  • Anonym (Bra lön)
    Äldre 30 Mar 21:13
    #10
    Anonym (Nina) skrev 2018-03-30 21:03:19 följande:

    Visst är det en del skatt men ändå en del kvar. När jag som nu i helgen jobbar för 700 kr i timmen så blir det ju ändå minst 350 ke kvar i timmen efter skatt.


    Ja klart det blir pengar, jag bara tänker på att det skulle kunna bli oändligt mycket mer om vi inte hade världens högsta skattetryck. Det får i alla fall mig att bli mindre motiverad till att dra in mer pengar, ju mer man tjänar ju hårdare straffas jag. Så ser jag på det...
Svar på tråden Vad är en bra lön?