• Äldre 4 Apr 17:59
    3347 visningar
    4 svar
    4
    3347

    Hjulmutter - vilken ska jag ha??

    Hej!

    Har tappat en hjulmutter till mitt vinterdäck och behöver köpa en ny men vet inte vilken dimension/mått man ska ha (hur vet man det??)

    Jag har en kia ceed från 2010.
    Känner jag med fälgkorset på dom andra hjulmuttrarna så är det storlek 19 på fälgkorset som passar. På fälgen står dessa tecken: 15x6 1/2 JJ (vet inte om det är till hjälp).

    Vad ska jag köpa för hjulmutter för att det ska bli rätt?

    //Mvh tack på förhand för all hjälp..........

  • Svar på tråden Hjulmutter - vilken ska jag ha??
  • Äldre 4 Apr 18:17
    #1

    Gissningsvis 12x1.5 men stället du köper från lär nog kunna hjälpa dig om du ger dem regnummer på bilen.

  • Äldre 4 Apr 18:46
    #2

    Köpte en hjulmutter från en bilaffär efter att dom kollat på mitt regnr, men när jag stoppat in muttern i fälghålet insåg jag att jag kanske borde kollat så den var samma storlek som dom andra... och det var den inte.

  • Äldre 4 Apr 21:18
    #3

    Det är M12 x 1.5 på alla Ceed av den årsmodellen vad jag kan se.
    Varifrån köpte du muttern, Mekonomen? Flera av "bilaffärerna" säljer hjulmuttrar som visserligen har rätt gänga/dimension, men som inte är original och därför kan ha ett annat utseende/storlek utvändigt. Så har du originalfälgar kanske du menar att din nya mutter till att börja med inte passar i fälghålet, även om gängan som sagt är korrekt?

    Då får du vända dig till återförsäljare av KIA för att få en originalmutter för att vara på säkra sidan.

    /Puppa 

  • Äldre 7 Apr 19:50
    #4

    Jag köpte den första muttern från en auktoriserad KIA säljare/verkstad.
    Dagen efter det drog jag förbi Mekonomen, dom gav mig först fel mutter också men denna gång hade jag med en hylsa in i butiken så jag kunde känna innan köp och tur var väl det. Så tillslut fick jag rätt (köpte) mutter av Mekonomen som nu sitter på.

    Men ska det egentligen vara såhär krångligt att få hjälp att hitta rätt hjulmutter?

    En auktoriserad KIA säljare/verkstad ger mig fel.
    Mekonomen var påväg att ge mig fel.

    Herregud.

Svar på tråden Hjulmutter - vilken ska jag ha??