• Finne8­4
    Äldre 8 Apr 02:06
    20811 visningar
    51 svar
    51
    20811

    Vem tror ni vinner valet 2018?

    Som frågan lyder, vem tror ni vinner valet och varför?
    Jag tror det blir moderaterna eller SD pga att många verkar hålla med om deras politk nu när S inte har lyckats så bra med sitt jobb och folk vet vad de går för, men alla har rätt till sin åsikt.
    Så, lufta känslorna bara! men helst inga omogna förolämpningar. bara för att ni får vara anonyma. Jag vet att det blir en väldigt svår uppgift här borta men snälla försök.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem tror ni vinner valet 2018?
  • Äldre 8 Apr 02:12
    #1

    Bara inte S eller miljöpartiet vinner, så blir jag nöjd..
    Hoppas på moderaterna men även på SD


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Äldre 8 Apr 02:56
    #2

    Jag tror att vi kommer få se ett val som inte har någon given vinnare. S kommer troligtvis ligga kvar på samma nivå som i det senaste valet men eftersom Mp backar blir det svårt att fortsätta regera med dem. V är inte heller något alternativ i ett regeringssamarbete eftersom det stänger dörren för ett blocköverskridande samarbete. Alliansen kommer troligtvis inte heller vara något alternativ då jag faktiskt tror att Kd missar 4%-spärren den här gången. SD kommer säkert att öka från förra valet men jag är tveksam till att något annat parti är intresserade av att samarbeta med dem direkt efter valet. Alltså kommer vi sannolikt få ett dödläge efter valet. Ett dödläge som troligtvis bryts genom att Moderaterna öppnar för samarbete med SD. Det kommer göra att Centern och Liberalerna överger alliansen och något annat följande kommer då inträffa.

    Löfven fortsätter som statsminister för en S,C,L-ledd regering eller att Kristensson blir statsminister för en M,SD-ledd regering.

  • elyse
    Äldre 8 Apr 03:41
    #3

    Ingen får egen majoritet, men SD kommer att vara en del av regeringen. Kanske med M, L och KD.

  • Anonym (Elin)
    Äldre 8 Apr 06:00
    #4

    Vad menar du med vinner valet? Vilket parti som får flest röster, eller vilket parti som får statsministerposten?

    Har ytterst svårt att tr att ett parti skulle få egen majoritet.

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 8 Apr 08:33
    #5

    Jag tror desvärre att SD kommer få betydligt fler röster än vad opinionsundersökningarna visar då jag tror att det finns en grupp som just nu är rädda för och trötta på samhällsutvecklingen men som aldrig skulle avslöja för någon annan att de är beredda att rösta på ett främlingsfientligt parti. I värsta fall tror jag att de till och med kan bli största parti, men oavsett så tror jag att de kommer ses som de stora vinnarna av valet. Jag gissar även att SD och M bildar minoritetsregering med stöd från L och C. KD hamnar under spärren då stödröstarna kommer att lägga sina röster på M och L den här gången, medan MP får över 4%

  • Äldre 8 Apr 09:19
    #6
    elyse skrev 2018-04-08 03:41:26 följande:

    Ingen får egen majoritet, men SD kommer att vara en del av regeringen. Kanske med M, L och KD.


    Mascaraklumpar skrev 2018-04-08 08:33:35 följande:

    Jag tror desvärre att SD kommer få betydligt fler röster än vad opinionsundersökningarna visar då jag tror att det finns en grupp som just nu är rädda för och trötta på samhällsutvecklingen men som aldrig skulle avslöja för någon annan att de är beredda att rösta på ett främlingsfientligt parti. I värsta fall tror jag att de till och med kan bli största parti, men oavsett så tror jag att de kommer ses som de stora vinnarna av valet. Jag gissar även att SD och M bildar minoritetsregering med stöd från L och C. KD hamnar under spärren då stödröstarna kommer att lägga sina röster på M och L den här gången, medan MP får över 4%


    Skulle L eller C samarbeta med SD eller stötta en regering där de ingår tappar de partierna trovärdigheten hos en stor del av deras väljare och det kommer troligtvis även orsaka splittring internt inom partierna. Det finns bara 2 partier som sitter i riksdagen just nu som skulle kunna samarbeta med SD och det är M och Kd.
  • elyse
    Äldre 8 Apr 10:50
    #7
    LillaTjockaBertil skrev 2018-04-08 09:19:52 följande:

    Skulle L eller C samarbeta med SD eller stötta en regering där de ingår tappar de partierna trovärdigheten hos en stor del av deras väljare och det kommer troligtvis även orsaka splittring internt inom partierna. Det finns bara 2 partier som sitter i riksdagen just nu som skulle kunna samarbeta med SD och det är M och Kd.


    Vi får väl se hur många stödpartier som behövs. Jag kan tänka mig att M och SD skulle kunna få egen majoritet. Och att flera mindre partier, som KD, L och MP inte alls får plats i riksdagen.
  • Äldre 8 Apr 12:00
    #8

    Osannolikt att vi kommer att få en valvinnare.

    Däremot kommer utfallet av valet troligen att bli en vinst för Sverige och oss svenskar i och med att alla andra lösningar blir politiskt omöjliga och blockeras än en ren S-regering eller alternativt ett regeringssamarbete mellan S och några av de gamla allianspartierna.

    SD kommer att fortsätta vara politiskt isolerade, visserligen öppnade Åkesson för ett samarbete med S nyligen, men det är ju ett utspel som andas desperation och i praktiken än mer osannolikt än att SD ska vara en del av ett regeringsunderlag för alliansen.

    Jag tror att konsekvensen av valet blir blockpolitikens död - vilket kommer att möjliggöra breda överenskommelser kring gamla surdegar som t ex bostadspolitiken.


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anonym (J)
    Äldre 8 Apr 23:39
    #9

    Ingen, men SD får mer makt definitivt.

  • Anonym (keff)
    Äldre 9 Apr 00:03
    #10

    Valet är ett opium för folket. Ett jippo. Ingen valrörelse. Inga vallöften.

Svar på tråden Vem tror ni vinner valet 2018?