• Äldre 8 Apr 19:03
    77577 visningar
    82 svar
    +2
    82
    77577

    Suspekta tyska inkasso- och advokatbyråer...

    Hej,
    I höstas registrerade jag mig på en datingsite. Insåg tämligen snabbt att det inte var speciellt seriöst. Försökte då avsluta mitt medlemskap, men det gick inte. Enda sättet att avsluta, var via fax, och det nummer som angavs fungerade inte! Efter att ha försökt några gånger gav jag upp. I samma veva gick mitt kreditkort ut, så jag tänkte att då dras det ju inga pengar.
    Efter ett tag kom det påminnelser via mail att jag inte betalat. Försökte svara på dessa mail, men det gick inte. Efter några månader började jag få mail från inkasso i Tyskland; Fairmont GmbH. Där stod att de representerade företaget i fråga. Det kom hela tiden nya mail med inkassokrav-varje gång var datumet för inbetalning framflyttat. Sökte på nätet efter firman, och fann att det var tämligen ökänt för liknande indrivningar. Efter ett par månader fick jag mail från en advokatfirma i Tyskland; Auer Witte Thiel. De sades också representera företaget i fråga. En sökning på nätet gav ungefär samma resultat som föregående. En amerikansk advokat som svarar på frågor, hade kontrollerat och inte hittat någon sådan advokatfirma i Tyskland. Han rådde också den som skickat frågan att inte bry sig om mailet. Han sade att en "riktig" advokatfirma inte skickar mail i sådana ärenden.
    Jag har inte heller brytt mig om mailen, men häromdagen fick jag ett brev från advokatfirman. En påminnelse om min skuld och hot om domstolsförhandlingar! Språket var udda för att vara ett juridiskt dokument, bl.a tycker de att jag ska "sluta sticka huvudet i sanden"... Det medföljde även ett papper som jag skulle skicka till dem, där jag skriver på att jag är skyldig pengar, och hur jag ämnar betala!
     Tilläggas skall, att jag sen en vecka tillbaka får mail från den ursprungliga datingsiten. Där står att jag har möjlighet att åter få åtkomst till min sida. Jag skulle då bara behöva betala en tredjedel av vad jag sägs vara skyldig!
    Har någon annan erfarenhet av detta, och är det nåt jag behöver oroa mig för...?
  • Svar på tråden Suspekta tyska inkasso- och advokatbyråer...
  • Äldre 19 Apr 11:52
    #1
    +1

    Hej har med fått dessa mail och nu även brev hem där dom vill jag ska skicka in lappen du skriver om. Vill bara veta hur du gått vidare ?

  • Modern­o
    Äldre 22 Apr 09:06
    #2
    +1

    Jag har inte något bra svar. Men om det hade varit jag som råkat ut för detta hade jag kontaktat det svenska konsumentverket och frågat om det har möjlighet att hjälpa eftersom det låter som en agressiv form av marknadsföring i mina öron. 

    Jag hade även kollat med konsumentverket om de känner till vilken tysk myndighet som har liknande uppdrag som verket och även tagit kontakt med den myndigheten. 

    Jag hade också informerat "advokatbyrån" att jag ämnar göra det (på engelska och tyska, genom google translate). 

  • Äldre 22 Apr 09:33
    #3

    Skriv inte under något och betala inget. Funkade inte nummret för uppsägning så har du ju det att peka på i alla fall.

  • Äldre 22 Apr 10:27
    #4
    +1
    RDNZL skrev 2018-04-08 19:03:41 följande:
    Hej,
    I höstas registrerade jag mig på en datingsite. Insåg tämligen snabbt att det inte var speciellt seriöst. Försökte då avsluta mitt medlemskap, men det gick inte. Enda sättet att avsluta, var via fax, och det nummer som angavs fungerade inte! Efter att ha försökt några gånger gav jag upp. I samma veva gick mitt kreditkort ut, så jag tänkte att då dras det ju inga pengar.
    Efter ett tag kom det påminnelser via mail att jag inte betalat. Försökte svara på dessa mail, men det gick inte. Efter några månader började jag få mail från inkasso i Tyskland; Fairmont GmbH. Där stod att de representerade företaget i fråga. Det kom hela tiden nya mail med inkassokrav-varje gång var datumet för inbetalning framflyttat. Sökte på nätet efter firman, och fann att det var tämligen ökänt för liknande indrivningar. Efter ett par månader fick jag mail från en advokatfirma i Tyskland; Auer Witte Thiel. De sades också representera företaget i fråga. En sökning på nätet gav ungefär samma resultat som föregående. En amerikansk advokat som svarar på frågor, hade kontrollerat och inte hittat någon sådan advokatfirma i Tyskland. Han rådde också den som skickat frågan att inte bry sig om mailet. Han sade att en "riktig" advokatfirma inte skickar mail i sådana ärenden.
    Jag har inte heller brytt mig om mailen, men häromdagen fick jag ett brev från advokatfirman. En påminnelse om min skuld och hot om domstolsförhandlingar! Språket var udda för att vara ett juridiskt dokument, bl.a tycker de att jag ska "sluta sticka huvudet i sanden"... Det medföljde även ett papper som jag skulle skicka till dem, där jag skriver på att jag är skyldig pengar, och hur jag ämnar betala!
     Tilläggas skall, att jag sen en vecka tillbaka får mail från den ursprungliga datingsiten. Där står att jag har möjlighet att åter få åtkomst till min sida. Jag skulle då bara behöva betala en tredjedel av vad jag sägs vara skyldig!
    Har någon annan erfarenhet av detta, och är det nåt jag behöver oroa mig för...?
    Auer Witte Thiel Rechtsanwälte, bosatt i Muenchen, är ett seriöst advokatsföretag. De gör enbart sitt jobb. Inte suspekt på något vis. 
    Suspekt är dejtingföretaget som du anlitat. 

    Skicka dina fax om avslutning på medlemskapet till Muenchen. Nästa gång borde du kolla fotnotan. Menar, var i världen denna dejtingsida kommer ifrån. 

    Att avsluta betalning och all kontakt bara för att du bor i Sverige, kommer inte vara någon höjdare. Det kallas EU-Jurisdiktion. 
  • Äldre 22 Apr 10:35
    #5

    Förresten, sluta sticka huvudet i sanden, hör auf den Kopf in den Sand zu stecken, menar att du inte kommer undvika deras krav.

    Jag vet inte vilken amerikansk företag inte kunde hitta denna advokatbyrån, men jag kan berätta om för dig att:

    Auer, Wilke und Thiel Rechtsanwälte

    Bayerstr. 27 80335 München (Ludwigsvorstadt-Isarvorstadt)Bayern


    (089) 59989760


    (089) 5503871

    existerar.


  • Äldre 6 May 09:59
    #6

    Är det någon som har lyckats blivit av med dessa svinpälsar? Tänkte själv ta kontakt med hallå konsument..

  • Äldre 6 May 11:27
    #7

    Vet inte vart man kan kontrollera det men man får inte kräva in inkasso i  Sverige om man inte har tillstånd för det.
    Det går säkert att googla fram vad som gäller och vart man får reda på om det finns tillstånd.
    Betala inte, skickar de inte vidare till Kronofogden så finns säkert inte tillstånd heller och går det till Kronofogden så kan man lätt få ett sådant ärende avslutat om man bara kan visa att man på något sätt gjort " det man skall" för att säga upp sitt medlemskap.

  • Äldre 9 Aug 17:59
    #8

    hej!!

    jag har råkat ut för samma sak...har försökt få kontakt dom
    via mail men den adressen fungerar inte..brevet jag fick var lite 
    luddigt skrivet så man undrar om vad det är för advokater som hotar
    med domstol
    har varit lugnt över halvår sen kom det här brevet !!
    sa bort mitt användarnamn men tydligen inte mitt merlemskap som 
    man ska göra via ett fax!!  men vem har fax kvar numera??
    Hur ska man göra??   

  • Äldre 9 Aug 17:59
    #9

    hej!!

    jag har råkat ut för samma sak...har försökt få kontakt dom
    via mail men den adressen fungerar inte..brevet jag fick var lite 
    luddigt skrivet så man undrar om vad det är för advokater som hotar
    med domstol
    har varit lugnt över halvår sen kom det här brevet !!
    sa bort mitt användarnamn men tydligen inte mitt merlemskap som 
    man ska göra via ett fax!!  men vem har fax kvar numera??
    Hur ska man göra??   

  • Äldre 9 Aug 20:14
    #10
    pawman skrev 2018-08-09 17:59:35 följande:

    hej!!

    jag har råkat ut för samma sak...har försökt få kontakt dom
    via mail men den adressen fungerar inte..brevet jag fick var lite 
    luddigt skrivet så man undrar om vad det är för advokater som hotar
    med domstol
    har varit lugnt över halvår sen kom det här brevet !!
    sa bort mitt användarnamn men tydligen inte mitt merlemskap som 
    man ska göra via ett fax!!  men vem har fax kvar numera??
    Hur ska man göra??   


    Du ska inte betala. Det finns en uppsjö med rättsfall där den som levererar tjänster gör sig själva otillgängliga (tex genom att kräva fax) och därmed omöjliggör uppsägning av tjänsten. Dom förlorar i princip alltid i rätten så länge svarande sagt upp tjänsten inom avtalad tid.

    Dessutom är sannolikheten att dom ska gå till svensk domstol för att kräva in pengar minimal. Skulle dom mot förmodan ändå göra det är det bara att bestrida alla krav med hänvisning till att du sagt upp tjänsten. Spara bevis såsom e-poster osv.
Svar på tråden Suspekta tyska inkasso- och advokatbyråer...