• Äldre 8 Apr 19:03
    77616 visningar
    82 svar
    +2
    82
    77616

    Suspekta tyska inkasso- och advokatbyråer...

    Hej,
    I höstas registrerade jag mig på en datingsite. Insåg tämligen snabbt att det inte var speciellt seriöst. Försökte då avsluta mitt medlemskap, men det gick inte. Enda sättet att avsluta, var via fax, och det nummer som angavs fungerade inte! Efter att ha försökt några gånger gav jag upp. I samma veva gick mitt kreditkort ut, så jag tänkte att då dras det ju inga pengar.
    Efter ett tag kom det påminnelser via mail att jag inte betalat. Försökte svara på dessa mail, men det gick inte. Efter några månader började jag få mail från inkasso i Tyskland; Fairmont GmbH. Där stod att de representerade företaget i fråga. Det kom hela tiden nya mail med inkassokrav-varje gång var datumet för inbetalning framflyttat. Sökte på nätet efter firman, och fann att det var tämligen ökänt för liknande indrivningar. Efter ett par månader fick jag mail från en advokatfirma i Tyskland; Auer Witte Thiel. De sades också representera företaget i fråga. En sökning på nätet gav ungefär samma resultat som föregående. En amerikansk advokat som svarar på frågor, hade kontrollerat och inte hittat någon sådan advokatfirma i Tyskland. Han rådde också den som skickat frågan att inte bry sig om mailet. Han sade att en "riktig" advokatfirma inte skickar mail i sådana ärenden.
    Jag har inte heller brytt mig om mailen, men häromdagen fick jag ett brev från advokatfirman. En påminnelse om min skuld och hot om domstolsförhandlingar! Språket var udda för att vara ett juridiskt dokument, bl.a tycker de att jag ska "sluta sticka huvudet i sanden"... Det medföljde även ett papper som jag skulle skicka till dem, där jag skriver på att jag är skyldig pengar, och hur jag ämnar betala!
     Tilläggas skall, att jag sen en vecka tillbaka får mail från den ursprungliga datingsiten. Där står att jag har möjlighet att åter få åtkomst till min sida. Jag skulle då bara behöva betala en tredjedel av vad jag sägs vara skyldig!
    Har någon annan erfarenhet av detta, och är det nåt jag behöver oroa mig för...?
  • Svar på tråden Suspekta tyska inkasso- och advokatbyråer...
  • Äldre 11 Aug 23:23
    #11
    +1

    Försökte nå Auer wiitte thiel  (advokatbyrån) men fick inget svar på deras mailadress men den fungerade inte som jag fick i kravbrevet ..så jag fick
    skriva till saiten jag var med i (hitta dejt.online) som .
    jag skrev: 
    förstår inte varför tysk advokatbyrå Auer Witte Thiel inte har nån mailadress
    eller fax som fungerar.....jag trodde jag var borta efter en sån lång tid (Var över ett halvår sen jag var 
    på sidan) med tydligen räckte det inte bara och ta bort användarnamnet för medlemskapet gick ju inte 
    och ta bort hur än jag gjorde.. (endast via fax) fungerar inte.....och vem har en fax i dag??
    Och om jag skulle betala hur gör jag det?? inte via mitt bankkort i alla fall
    har själv sagt att jag hotar ta in polisen bla 

    Då skrev dom  äntligen att dom har tagit bort medlemskapet men skulle ändå ha drygt 1100 kr i utestående fodringar.. Även dom hotar och gå vidare om dom inte får pengarna..

    vad ska jag göra?



  • Äldre 16 Aug 16:15
    #12

    Hej!

    Jag fick också inkassokrav från Auer Witte Thiel idag. 108,83 Euro vill de ha i månadsslutet.

    Jag reggade mig på snusklekar.com för 4-5 månadet sen, betalade för en månad. Insåg omgående att det var oseriöst, och tog för givet att mitt medlemskap skulle avslutas eller inaktiveras när den betalda månaden löpt ut.

    Jag har inte gjort något för att aktivt avsluta mitt medlemskap, som ni som försökt faxa och så.

    Funderar på att polisanmäla för bedrägeri, och/eller ta kontakt med Kronofogden för råd.

  • Äldre 18 Aug 20:56
    #13
    +1

    Standardrådet i sådana här fall är att inte betala! Sådana här skitföretag lever på att folk i er situation betalar för att bli av med "problemet". 

    Bestrid inkassokravet. Då avskriver inkassoföretaget kravet. 

    Om dom då mot förmodan skickar krav via Kronofogden. Betala absolut inte utan bestrid direkt också detta krav. Då avskriver Kronofogden ärendet.

  • Äldre 20 Aug 09:28
    #14
    +1

    @stinalarsson tack för återkopplingen.

    Jag har som sagt inte gjort något för att aktivt avsluta mitt medlemskap, mer än att mejla berörd sida några gånger och i skarpa ordalag begära utträde.

    Jag har inte tillgång till någon fax, men funderar däremot på att skriva ett fysiskt brev och skicka till dom, i Schweiz.

    Jag har bestridit Auer Witte Thiels fordringskrav två gånger nu via mejl, men de lär säkert återkomma i frågan. Känns dock märkligt av en stor tysk advokatbyrå att avkräva en svensk privatperson en dryg tusenlapp...

  • Äldre 20 Aug 20:25
    #15
    GeorgPihl skrev 2018-08-20 09:28:07 följande:

    @stinalarsson tack för återkopplingen.

    Jag har som sagt inte gjort något för att aktivt avsluta mitt medlemskap, mer än att mejla berörd sida några gånger och i skarpa ordalag begära utträde.

    Jag har inte tillgång till någon fax, men funderar däremot på att skriva ett fysiskt brev och skicka till dom, i Schweiz.

    Jag har bestridit Auer Witte Thiels fordringskrav två gånger nu via mejl, men de lär säkert återkomma i frågan. Känns dock märkligt av en stor tysk advokatbyrå att avkräva en svensk privatperson en dryg tusenlapp...


    Hela upplägget här låter som ett uppenbart scam. Svenska domstolar underkänner normalt krångligheter vid uppsägning av avtal. Jag är ganska säker på att en svensk domstol skulle underkänna kravet att avtalet ska sägas upp per fax. Så om detta mot all förmodan skulle bli en sak i tingsrätten är det bara att hävda att du sagt upp det flera gånger på olika sätt.
  • Äldre 10 Dec 00:00
    #16
    +1

    Hej hoppas allt löst sig för er, gjorde en liknande miss men har ej betalt för något endast skrivit in min e-pist. Inga kreditkort eller liknande. Så de har inga egentliga uppgifter på mig men ändå stod det att jag blivit uppgraderad till premium. Har någon annan varit med om liknande och ändå hamnat i denna situationen eller har alla betalt för medlemskap/skrivit in kortuppgifter?

  • Äldre 17 Feb 10:41
    #17
    +1

    Hej


    Samma här. kommer med krav nu för att jag har blocket mitt kort.


    Hur har det gått för dig ?


    Med vänlig hälsning,
    //L

  • Mon 15 Jul 2019 20:41
    #18
    +1

    Har läst igenom samtliga inlägg, ni som drabbats av detta hur gick ni till väga? Har råkat ut för samma sak nämligen.

  • Tue 16 Jul 2019 18:09
    #19
    +1

    Någon som kan ge råd?

  • Wed 24 Jul 2019 20:28
    #20
    +1

    Har med problem med  Paidwings AG


    Fairmount GmbH
    Auer Witte Thiel

    Har studerat på nätet lite och tänker inte betala då det inte går att avsluta medlemskap på ungvillha
Svar på tråden Suspekta tyska inkasso- och advokatbyråer...