• RDNZL

    Suspekta tyska inkasso- och advokatbyråer...

    Hej,
    I höstas registrerade jag mig på en datingsite. Insåg tämligen snabbt att det inte var speciellt seriöst. Försökte då avsluta mitt medlemskap, men det gick inte. Enda sättet att avsluta, var via fax, och det nummer som angavs fungerade inte! Efter att ha försökt några gånger gav jag upp. I samma veva gick mitt kreditkort ut, så jag tänkte att då dras det ju inga pengar.
    Efter ett tag kom det påminnelser via mail att jag inte betalat. Försökte svara på dessa mail, men det gick inte. Efter några månader började jag få mail från inkasso i Tyskland; Fairmont GmbH. Där stod att de representerade företaget i fråga. Det kom hela tiden nya mail med inkassokrav-varje gång var datumet för inbetalning framflyttat. Sökte på nätet efter firman, och fann att det var tämligen ökänt för liknande indrivningar. Efter ett par månader fick jag mail från en advokatfirma i Tyskland; Auer Witte Thiel. De sades också representera företaget i fråga. En sökning på nätet gav ungefär samma resultat som föregående. En amerikansk advokat som svarar på frågor, hade kontrollerat och inte hittat någon sådan advokatfirma i Tyskland. Han rådde också den som skickat frågan att inte bry sig om mailet. Han sade att en "riktig" advokatfirma inte skickar mail i sådana ärenden.
    Jag har inte heller brytt mig om mailen, men häromdagen fick jag ett brev från advokatfirman. En påminnelse om min skuld och hot om domstolsförhandlingar! Språket var udda för att vara ett juridiskt dokument, bl.a tycker de att jag ska "sluta sticka huvudet i sanden"... Det medföljde även ett papper som jag skulle skicka till dem, där jag skriver på att jag är skyldig pengar, och hur jag ämnar betala!
     Tilläggas skall, att jag sen en vecka tillbaka får mail från den ursprungliga datingsiten. Där står att jag har möjlighet att åter få åtkomst till min sida. Jag skulle då bara behöva betala en tredjedel av vad jag sägs vara skyldig!
    Har någon annan erfarenhet av detta, och är det nåt jag behöver oroa mig för...?
  • Svar på tråden Suspekta tyska inkasso- och advokatbyråer...
  • MrChrister

    Nu hade de en betydligt hårdare framtoning här...


    Får en vecka på mig att betala annars blir det domstol säger de, har iofs struntat fullständigt i alla mail de skickat. Funderar om det är dags att bestrida eller om jag ska fortsätta strunta i dem, det känns ju sjukt orimligt med ett domstolsföreläggande för 118 euro.


    Vore fortfarande sweet att få höra från någon från 2018 hur de gjorde för att bli av med dessa osköna tyskar.

  • Tomelilla15

    Märkligt att det finns en som svarar i mailtråden att företaget inte kommer ge sig. Börjar tro att den som skrivit det inlägget är i maskopi med oseriösa dejtingsidan. Inlägget är inte heller skrivet på bra svenska. Tror de googlar sig själva och när de ser att detta dyker upp i forum så skriver de hotfulla inlägg även där.

    Betala inte, polisanmäl om du vill, bestrid på något sätt som är spårbart, tex via rek eller mail till den adress de själva uppgett. Sen fortsätt släng de brev som kommer, byt till ny mailadress och bara försök tänk bort det. Hade de haft på fötter hade de ju såklart svarat på dina kontaktförsök och försökt driva in pengar via kronofogden eller svenskt inkassobolag. Oroa dig inte!

  • Egon den stora
    Tomelilla15 skrev 2019-10-30 21:47:04 följande:

    Märkligt att det finns en som svarar i mailtråden att företaget inte kommer ge sig. Börjar tro att den som skrivit det inlägget är i maskopi med oseriösa dejtingsidan. Inlägget är inte heller skrivet på bra svenska. Tror de googlar sig själva och när de ser att detta dyker upp i forum så skriver de hotfulla inlägg även där.

    Betala inte, polisanmäl om du vill, bestrid på något sätt som är spårbart, tex via rek eller mail till den adress de själva uppgett. Sen fortsätt släng de brev som kommer, byt till ny mailadress och bara försök tänk bort det. Hade de haft på fötter hade de ju såklart svarat på dina kontaktförsök och försökt driva in pengar via kronofogden eller svenskt inkassobolag. Oroa dig inte!


    Du har rätt!

    Vilken sida gäller det för övrigt? Det verkar ju finnas en uppsjö av sådana!
  • Ericy

    Har fått 3 krav i november, svarar dom vid varje krav kanske ska sluta med det, jag vet inte

  • Tomelilla15
    Ericy skrev 2019-11-28 17:21:18 följande:

    Har fått 3 krav i november, svarar dom vid varje krav kanske ska sluta med det, jag vet inte


    Det spelar ingen roll nu om du svarar eller inte. Bara merarbete för dig att svara och påverkar inget. Att du har bestridit kravet på minst ett sätt som du har dokumenterat och kan visa upp någon gång i framtiden om det skulle vara aktuellt räcker. Att de fortsätter att kontakta dig är deras problem. Du kan tryggt fortsätta slänga alla brev från dem. Byt mailadress ifall du blir kontaktad på mail. Jag lovar dig - hade de haft något att komma med hade de sökt dig de officiella vägarna.
  • fimpzor

    Jag var till banken och kollade upp den tyska advokatfirman, kontonumret var spärrat så det verkar som om det bara är att kasta brevet i soptunnan 

  • Johan70

    Jag råkade ut för ungefär samma sak.

    Jag skrev till den där tyska advokatfirman och påpekade att det var datingsajten som hade brutit mot avtalet, inte jag - jag hade slutat betala för att de inte följde sin del av avtalet. (Det var inte heller något påhitt från min sida, dejtingsajten hade faktiskt inte hållit vad de hade lovat.) Sedan har jag aldrig hört av dem mer.

  • Jackel
    Johan70 skrev 2020-02-04 08:44:30 följande:

    Jag råkade ut för ungefär samma sak.

    Jag skrev till den där tyska advokatfirman och påpekade att det var datingsajten som hade brutit mot avtalet, inte jag - jag hade slutat betala för att de inte följde sin del av avtalet. (Det var inte heller något påhitt från min sida, dejtingsajten hade faktiskt inte hållit vad de hade lovat.) Sedan har jag aldrig hört av dem mer.


    Hur skrev du till dem? Fick också ett brev från dem nu, tyvärr så betalade jag med kortet och det bytte jag nu. Vill gärna att de skall förstå att jag inte går på det igen och att de behöver inte skicka mer brev.

    Så svara epost från Collection fairmont och lägga till mailadressen från Auer witte thiel?
  • Johan70
    Jackel skrev 2020-02-19 22:42:21 följande:

    Hur skrev du till dem? Fick också ett brev från dem nu, tyvärr så betalade jag med kortet och det bytte jag nu. Vill gärna att de skall förstå att jag inte går på det igen och att de behöver inte skicka mer brev.

    Så svara epost från Collection fairmont och lägga till mailadressen från Auer witte thiel?


    Jag skrev så som jag beskrev det. Skall jag skriva åt någon annan, tar jag betalt för det.
  • Jackel
    Johan70 skrev 2020-02-19 23:10:46 följande:

    Jag skrev så som jag beskrev det. Skall jag skriva åt någon annan, tar jag betalt för det.


    Vad vill du ha för att skriva åt någon annan?

    Skrev du mer som ?som en advokat? dvs att de har brutit mot dessa paragrafer i deras användarvillkor eller mer att bara de bryter mot avtalet?

    Skriva kan jag göra själv naturligtvis. Tänker mer utformningen på det, ett långt brev eller kort och gott jag bestrider detta, anmält till polis.
Svar på tråden Suspekta tyska inkasso- och advokatbyråer...