• Äldre 8 Apr 20:10
    12603 visningar
    47 svar
    47
    12603

    Vad är era bästa spartips

    Ja som rubriken lyder.

    Vad är era bästa spartips och hur mycket kännar ni på det i månaden?

    Och hur påverkar det er? Har ni familj och liknande?

    Sparar/snålar ni för att ni behöver eller bara för att ni kan.

    Behöver inte handla om att spara rena pengar utan kan handla

    Om att spara och dra in på saker och andra kostnader.

  • Svar på tråden Vad är era bästa spartips
  • Äldre 8 Apr 20:22
    #1

    Matlådor-säsongshandla och satsa på billiga och nyttiga livsmedel som t ex linser och bönor som håller länge.

    Handla förbrukningsvaror på t ex ÖoB, Rusta eller Jula. Samma märken som i varuhusen till en tredjedel av priset.

    Sälj bilen om denna inte är absolut nödvändig.

    Jag gillar K-beauty men på svenska sidor kostar dessa produkter multum. Har upptäckt att på eBay kan jag köpa direkt av återförsäljare i Sydkorea, ibland till en fjärdedel av vad det kostar i Sverige. Ofta är frakten fri med.

  • Anonym (Lin)
    Äldre 8 Apr 20:38
    #2

    Jag har varit ekonomisk länge; skyndar mig alltid att handla på extrapris och har inget matsvinn alls. Är noga med att fylla maskinerna hemma innan de startas. Köper utekläder till barnen på halva priset vid säsongens slut, bokar tågbiljetter i god tid osv. Sparar kvitton så att jag kan byta sånt som går sönder i förtid. Nu har jag börjat sälja saker begagnat som jag inte behöver istället för att donera till Erikshjälpen. Lite häl snålt kanske.

  • Anonym (Uteka­ffe)
    Äldre 8 Apr 20:46
    #3

    En löjlig grej men jag märker ändå skillnad i plånboken. I januari bytte jag jobb vilket innebär att jag kan promenera till jobbet på 4 minuter. Hinner inte med någon köpekaffe på vägen och det sparar mig säkert 100 kr i veckan. Förut köpte jag ofta när jag skulle ta tunnelbanan.

    Sen det uppenbara att jag slipper köpa SL kort men det år ju svårt att påverka om man nu har långt till jobbet.

    Matlåda är jag själv dålig på att ta med men det sparar ju sjukt mycket pengar

    Havregrynsgröt till frukost (själv äter jag på jobbet iof)

    Köpa kläder till barnen på second hand

  • Äldre 8 Apr 21:42
    #4

    vilka tips kom med fler.
    tycker det är intressant och kul

  • Anonym (Kläds­topp)
    Äldre 8 Apr 23:34
    #5

    Har helt slutat att gå på stan? / i köpcentrum om jag inte behöver något specifikt - dvs jag går inte dit bara för att umgås och köper alltså inte längre någonting sådär på måfå. Finns ingen rea som är billigare än att inte köpa något alls. Rensar också och ändrar ordningen bland mina kläder några gånger per säsong för att bli påmind om vad jag har och tänka på att använda det istället för att köpa nytt. Köper alltså inga kläder, skor, accessoarer eller heminredning som jag inte behöver. Dock lägger jag en del pengar på att gå på café/restaurang några gånger i månaden, tycker det ger mig mer än att köpa saker.

  • gbgumm­an
    Äldre 9 Apr 06:52
    #6

    Äta vegetariskt. Vi är inte vegetarianer men äter ändå mest det. Gott och spar massor av pengar. Köper vi kött köper vi bra kött och spar inte in på det.

  • Äldre 9 Apr 10:13
    #7

    Jag håller med Klädstopp ovan, vi (jag och min man) köper sällan kläder, när vi köper är det genomtänkt och plagg som kan användas mycket och länge. På så vis har vi råd med bättre kvalitet och sparar pengar. Jättebra tips att ha bra ordning i garderoben så att du faktiskt vet om allt du har. Byt gärna med kompisar som har samma storlek. Se alltså inte shopping som ett fritidsnöje. Ifrågasätt allt du vill köpa, fundera på om du verkligen vill ha/behöver det eller om det bara är ännu en grej som blir liggande.

    Vi äter också vegetariskt och försöker ta med matlåda, samt ibland göra storkok som räcker till helglunch också. Linssoppa och hembakt bröd är en klassiker som kan varieras hur mycket som helst och som blir väldigt billigt.

    Om du har bil, överväg om du verkligen behöver den. Vi åker kollektivt eller cyklar, om vi behöver bil nån gång så hyr vi det. Det lönar sig!

    Vi har också fått mycket bättre ekonomi av att ha en ordentlig budget där vi skriver upp alla inkomster, fasta utgifter och annat som vi vill lägga pengar på. På så vis har vi full koll och kan välja var pengarna ska gå.

    Att ha matsäck och vara på utflykt i ett vackert naturområde är underbart! Kanske inte de kalla och regniga dagarna, men annars. Vandra en bit, ta dig till en badsjö, plocka svamp eller bär, fotografera, grilla, åk skridskor eller skidor, bara ströva runt, det finns mycket och det passar fint både med vänner och/eller familj.

    För en billig semester kan man, om det finns möjlighet, låna en sommarstuga mot lite fixarhjälp, eller bytlåna sin egen bostad (med bekant eller via nätet). Har man vänner eller familj kan man ju också turas om att hälsa på varandra, tågbiljetter finns billigt om man bokar i god tid.

  • Äldre 9 Apr 10:18
    #8

    Apropå dina andra frågor: vi har helt ok ekonomi men vill dels spendera pengar på ett bra sätt (bättre kvalitet och bra mat), och dels arbeta deltid eftersom vi är en småbarnsfamilj. Dessutom finns det ju också starka miljöskäl att ex inte överkonsumera och åka bil i onödan.

    Lycka till!

  • Anonym (Kläds­topp)
    Äldre 9 Apr 10:23
    #9
    ellinoras skrev 2018-04-09 10:18:37 följande:

    Apropå dina andra frågor: vi har helt ok ekonomi men vill dels spendera pengar på ett bra sätt (bättre kvalitet och bra mat), och dels arbeta deltid eftersom vi är en småbarnsfamilj. Dessutom finns det ju också starka miljöskäl att ex inte överkonsumera och åka bil i onödan.

    Lycka till!


    Samma här. Vi har gått ner till 80% vardera och måste hushålla lite med pengarna eftersom vi sparar för att köpa större bostad men de andra skälen känns ju också vettiga så det är inte säkert att vi börjar konsumera mer igen senare utan hellre lägga mer pengar men bättre kvalitet som du säger.
  • Äldre 9 Apr 10:34
    #10

    Jätte roligt att läsa alla era svar.
    Ja jag köper kläder på loppis å även andra saker.
    Dragit ner på godis och annat onödigt

Svar på tråden Vad är era bästa spartips