• Äldre 15 Apr 10:48
    17348 visningar
    28 svar
    28
    17348

    Hur mycket gick ni ner i vikt efter förlossning av ”er själva”?

    Som rubriken, hur mycket gick ni ner i vikt av er själva, alltså utan träning de första veckorna efter bebisen kom? Antar att mycket vatten ?dunstar? TX?

  • Svar på tråden Hur mycket gick ni ner i vikt efter förlossning av ”er själva”?
  • Anonym (L)
    Äldre 15 Apr 11:01
    #1

    Jag gick upp 22kg med barn nummer 1. Gick ner allt på 3 månader. Gjorde absolut inga ansträngningar på nått vis åt som vanligt gick väl några promenader för att komma utanför dörren. Blev gravid igen efter dom 3 mån vägde in mig på samma som 1an gick upp lika mycket och allt va va borta efter 3 månader igen och samma där gjorde ingenting

  • Anonym (Jgzjg­zjzg)
    Äldre 15 Apr 11:05
    #2

    Typ 3kg, trots att jag ammade. Fick kämpa bort resten av vartenda kilo. Jag hade gått upp 12 kg totalt.

  • Anonym (M)
    Äldre 15 Apr 11:15
    #3

    Omkring 15 kg utöver den direkta minskningen efter förlossningen.

  • Äldre 15 Apr 11:16
    #4

    Tack för svar! Hur hade ni det med vikten innan ni blev gravida? Intressant att veta :)

  • EAB
    Äldre 15 Apr 11:16
    #5

    Det beror på hur du menar. De närmaste veckorna efter förlossningen gick jag inte ner så mycket, 4 kilo kanske. Det var i princip bara bebis vikt, moderkaka osv som jag gick ner i samband med födseln. Sedan gick jag ner resten långsamt och 6-9 månader efter förlossningen var jag tillbaka på min ursprungsvikt. Totalt hade jag gått upp 10-11 kilo.

    Jag gjorde inget särskilt för att gå ner, tvärt om åt jag massor av både mat och sötsaker. Men jag ammade och promenerade mycket.

  • Äldre 15 Apr 11:30
    #6

    Inget alls.

    Barn 1 vägde jag 52 innan jag blev gravid, 60,5 som höggravid och sedan 56 dagen efter förlossning och stannade där.

    Barn 2 vägde jag 58 innan jag blev gravid, gick upp till 65 och gick ner till 58,5 dagen efter förlossning och stannade där.

    Kan säkert gå ner ytterligare med minimal ansträngning men det hade inte gått av "sig självt".

  • Äldre 15 Apr 11:33
    #7

    Inget alls.

    Barn 1 vägde jag 52 innan jag blev gravid, 60,5 som höggravid och sedan 56 dagen efter förlossning och stannade där.

    Barn 2 vägde jag 58 innan jag blev gravid, gick upp till 65 och gick ner till 58,5 dagen efter förlossning och stannade där.

    Kan säkert gå ner ytterligare med minimal ansträngning men det hade inte gått av "sig självt".


    Meriall skrev 2018-04-15 11:30:24 följande:

    Inget alls.

    Barn 1 vägde jag 52 innan jag blev gravid, 60,5 som höggravid och sedan 56 dagen efter förlossning och stannade där.

    Barn 2 vägde jag 58 innan jag blev gravid, gick upp till 65 och gick ner till 58,5 dagen efter förlossning och stannade där.

    Kan säkert gå ner ytterligare med minimal ansträngning men det hade inte gått av "sig självt".


    Jag har dock inte ammat och förstått att det kan vara det som gör resten.
  • Anonym (2b)
    Äldre 15 Apr 11:42
    #8

    2 barn, 12 resp 11 kg. Gick upp 20 kg med 1:an, 8 kg med 2:an.

  • Anonym (Maja)
    Äldre 15 Apr 11:51
    #9

    Normalviktig innan (bmi ca 22).

    1:a barnet: Upp 16 kg. Efter 4 månader låg jag 10 kg under min normalvikt och det var utan aktiv viktnedgång. Åt normalt och gick på kortare promenader.

    2:a barnet: Upp 15 kg. 3 månader efter förlossningen var jag tillbaka på inskrivningsvikten som även är min normalvikt sedan massor med år.

  • Äldre 15 Apr 11:54
    #10

    Med #1 gick jag ner 15 kg till inskrivningen på BVC, så typ 1-1,5 vecka.

    Med #2 var det ungefär samma, minns inte exakt.

    Båda graviditeterna puffade jag upp som en ballong sista veckorna när jag slutat jobba (gick över tiden mer än en vecka med båda) så det var mycket vätska som försvann

Svar på tråden Hur mycket gick ni ner i vikt efter förlossning av ”er själva”?