• Kodia
    Äldre 22 Apr 23:29
    4872 visningar
    23 svar
    23
    4872

    En arvsfråga

    Tänker jag rätt här:
    A och B är gifta och barnlösa, men har varsitt syskon, som i sin tur har barn och barnbarn. Inget testamente finns.
    A dör.
    När B dör går halva boet till As bror och halva till Bs bror.
    B kan bara testamentera bort sin halva, eller?
    (A och B tänkte skriva testamente till förmån för sina sex syskonbarnbarn, men hann inte innan A oväntat gick bort. Det finns olika antal syskonbarnbarn på respektive sida...)

  • Svar på tråden En arvsfråga
  • Äldre 23 Apr 06:40
    #1

    Ja, det stämmer. B har fri förfoganderätt över arvet efter A vilket innebär att B får göra vad hen vill med tillgångarna under sin levnad men får inte testamentera bort dem.

  • Kodia
    Äldre 23 Apr 18:18
    #2
    choklad skrev 2018-04-23 06:40:36 följande:

    Ja, det stämmer. B har fri förfoganderätt över arvet efter A vilket innebär att B får göra vad hen vill med tillgångarna under sin levnad men får inte testamentera bort dem.


    Får B ge bort större summor till syskonbarnbarnen? (Utan att det blir krångel senare?)
  • Valent­ina01
    Äldre 23 Apr 18:26
    #3
    +1

    Eftersom att A och B INTE har skrivit testamente (så som jag uppfattat det?) betyder detta att allt A ägde tillfaller ni B. B får göra precis som den vill med dessa pengar. 

  • Glinda från Oz
    Äldre 23 Apr 19:27
    #4
    +1
    choklad skrev 2018-04-23 06:40:36 följande:

    Ja, det stämmer. B har fri förfoganderätt över arvet efter A vilket innebär att B får göra vad hen vill med tillgångarna under sin levnad men får inte testamentera bort dem.


    Syskon har ingen arvsrätt, hade det handlat om gemensamma barn hade du haft rätt.
  • Valent­ina01
    Äldre 23 Apr 19:34
    #5
    Kodia skrev 2018-04-23 18:18:40 följande:
    Får B ge bort större summor till syskonbarnbarnen? (Utan att det blir krångel senare?)
    B "får" (kan enligt lag) ge bort allt till sina syskonbarn om den så önskar utan att det blir det minsta krångel. A's familj har dessvärre ingen rätt längre till dessa pengar då A inte har hunnit skriva ett testamente. Allt hänger nu på hur villig B är att "ge bort" dessa pengar. Ser att det kan bli riktigt surt för familj A, men samtidigt är detta ett bevis på varför det är så ofantligt viktigt med testamente om man önskar ge bort pengar. 
  • Valent­ina01
    Äldre 23 Apr 19:36
    #6
    choklad skrev 2018-04-23 06:40:36 följande:

    Ja, det stämmer. B har fri förfoganderätt över arvet efter A vilket innebär att B får göra vad hen vill med tillgångarna under sin levnad men får inte testamentera bort dem.


    Fast varför skulle inte B få testamentera sina pengar hur den en vill? A's familj har "inget att göra" med arvet efter B. Inte heller arvet efter A då den var gift och valde att inte testamentera. 
  • Äldre 23 Apr 20:19
    #7

    Allt tillfaller för närvarande den efterlevande maken men jag tror att de andra släktingarna till den avdöde maken kommer att noteras ned som efterarvingar i bouppteckningen. Detta gör i så fall att den efterlevande maken endast kommer att kunna testamentera bort hälften av sina ägodelar till sina släktingar.

    Det kan bli ganska komplicerat med arvsordning så jag rekommenderar en jurist

    www.lawline.se/answers/14912

  • Äldre 23 Apr 21:06
    #8
    Valentina01 skrev 2018-04-23 19:36:08 följande:

    Fast varför skulle inte B få testamentera sina pengar hur den en vill? A's familj har "inget att göra" med arvet efter B. Inte heller arvet efter A då den var gift och valde att inte testamentera. 


    Glinda från Oz skrev 2018-04-23 19:27:20 följande:

    Syskon har ingen arvsrätt, hade det handlat om gemensamma barn hade du haft rätt.


    Syskon har visst arvrätt om inga bröstarvingar finns och föräldrarna till den avlidne är döda. Mitt svar stämmer, och jag tycker det är tråkigt och olyckligt när människor som de ovan citerade väljer att sprida osanningar på ett forum där folk ber om hjälp.
    Kodia skrev 2018-04-23 18:18:40 följande:

    Får B ge bort större summor till syskonbarnbarnen? (Utan att det blir krångel senare?)


    Ja, B får ge bort större summor till syskonbarnbarnen. Tänk bara på att det skrivs gåvobrev där det framgår att gåvorna inte ska ses som förskott på arv, då kan inget krångel uppstå.
  • Glinda från Oz
    Äldre 23 Apr 22:38
    #9
    +1
    choklad skrev 2018-04-23 21:06:21 följande:

    Syskon har visst arvrätt om inga bröstarvingar finns och föräldrarna till den avlidne är döda. Mitt svar stämmer, och jag tycker det är tråkigt och olyckligt när människor som de ovan citerade väljer att sprida osanningar på ett forum där folk ber om hjälp.Ja, B får ge bort större summor till syskonbarnbarnen. Tänk bara på att det skrivs gåvobrev där det framgår att gåvorna inte ska ses som förskott på arv, då kan inget krångel uppstå.


    Om inga särkullsbarn finns ärver maken/makan först, sedan barnen, föräldrarna och syskonen. Här finns en make som ärver. Syskon har ingen arvslott som barn har, de har ingen rätt till något arv det är bara om det inte finns någon annan som de får ärva.
  • Äldre 23 Apr 22:58
    #10
    Glinda från Oz skrev 2018-04-23 22:38:46 följande:

    Om inga särkullsbarn finns ärver maken/makan först, sedan barnen, föräldrarna och syskonen. Här finns en make som ärver. Syskon har ingen arvslott som barn har, de har ingen rätt till något arv det är bara om det inte finns någon annan som de får ärva.


    Fast det är just där såkallade efterarvingar kan komma i spel. Dessa får då precis som eventuella gemensamma barn vänta med sitt arv tills maken också gått bort
Svar på tråden En arvsfråga