• Anonym (TS)
    Äldre 23 Apr 05:28
    10912 visningar
    51 svar
    51
    10912

    Ska en 8-åring få välja frisyr själv?

    Jag har ett barn på 8 år, och bor inte längre tillsammans med den andra föräldern.

    Barnet har berättat för mig att hens styvförälder tvingar hen att ha frisyrer hen inte vill ha, med argumentet att hen ser ut dom fel kön annars (tänk kort hår på flickor och långt åt pojkar)

    Jag anser att vid 8 är man stor nog att bestämma själv över sitt hår.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Ska en 8-åring få välja frisyr själv?
  • Anonym (K)
    Äldre 23 Apr 06:03
    #1

    Klart man får bestämma själv!

    Är det en dotter så skulle jag uppmuntra henne att klippa tuppkam så hon slipper flätor. >:)

  • Anonym (Ellie­)
    Äldre 23 Apr 06:30
    #2

    Det är ju bara hår, det växer ut. Så ja, barn bör få bestämma sin frisyr själv så snart de är gamla nog att ha en åsikt. Blir de missnöjda är det en bra läxa i att val har konsekvenser.

    Kort hår på flickor är jättetufft och killar kan också vara fina i långt hår (inte för långt bara, inte i min smak), men både och beror ju på personligheten. Att ha långt hår bara för att det ska vara långt och sen inte sköta det ordentligt och bara låta det hänga tycker jag är både tråkigt och oklädsamt. Känner en del småflickor som har hår ner till rumpn som de hatar att borsta och tvätta. Ser eländigt ut.

    Jag skulle själv dra gränsen vid färg och slingor. Det tycker jag man bör vänta med till tonåren iallafall, jag tror att ens hårkvalitet förändras vid puberteten (lite osäker på det men det är min upplevelse iallafall).

  • Äldre 23 Apr 06:34
    #3

    Ja det tycker jag. Både min sexåring och nioåring får välja själva. De säger till när de vill klippa sig och säger sedan även till frisören hur de vill ha det.

    Så mkt vi vuxna bestämmer, så det som går lätt för ett barn att styra över tycker jag dem ska få göra.

  • Äldre 23 Apr 06:51
    #4
    -1 +3

    Inom vissa gränser. Om frisyren blir alltför extrem skulle jag säga att så kan inte pojkar/flickor se ut. Snaggat, punkfrisyr, nej tack. Gäller övrigt utseende också.

  • Äldre 23 Apr 06:55
    #5

    Kan självklart så länge det inte handlar om att färga för det tycker jag de är för små för att börja med i den åldern.

  • Anonym (mmm)
    Äldre 23 Apr 07:14
    #6

    så länge barnet är stort nog att sköta om sin frisyr  själv så ja, då kan man också bestämma själv. 

  • Anonym (What)
    Äldre 23 Apr 07:17
    #7

    Styvföräldern?! Varför ska hen bestämma över ditt barn? Och varför tvekar du när det är du som är föräldern? Klart barnet ska få bestämma själv!

  • Äldre 23 Apr 07:25
    #8

    Det ska barnet få bestämma själv. Sen kan man ge tips och råd om vad som funkar med tanke på hur håret ser ut (tjockt, tunnt, lockigt) men det är barnens beslut helt klart.

    Jättelöjligt att prata om tjej/killsfrisyrer. Jag ser många långhåriga killar och (lite färre men de finns) kortklippta tjejer på barnens skola.

  • Äldre 23 Apr 07:54
    #9
    -1 +1
    NELJ skrev 2018-04-23 07:25:57 följande:

    Det ska barnet få bestämma själv. Sen kan man ge tips och råd om vad som funkar med tanke på hur håret ser ut (tjockt, tunnt, lockigt) men det är barnens beslut helt klart.

    Jättelöjligt att prata om tjej/killsfrisyrer. Jag ser många långhåriga killar och (lite färre men de finns) kortklippta tjejer på barnens skola.


    Nej, det är inte löjligt. Frisyren är en av de detaljer vi ser om det är en flicka eller pojke.
  • LFF
    Äldre 23 Apr 08:00
    #10
    Konservativ skrev 2018-04-23 07:54:19 följande:
    Nej, det är inte löjligt. Frisyren är en av de detaljer vi ser om det är en flicka eller pojke.
    Grannens 4-åring är kortklippt och det är väldigt tydligt ändå att det är en flicka på hennes drag i ansiktet (hon har oftast "pojkiga" kläder också.

    Jag har blivit misstagen för kille en gång under alla år jag varit kortklippt (i perioder från det att jag var 10 år), det var en sen kväll och jag hade keps och skinnjacka samt satt på bussen lite ihopkurad så jag förstår absolut att de såg fel.
Svar på tråden Ska en 8-åring få välja frisyr själv?