• Äldre 1 May 21:34
    47235 visningar
    408 svar
    408
    47235

    Fler 40 plussare som plussat?

    Hej!

    Helt ny här och det här är mitt första inlägg så ha tålamod.

    Plussade igår och bör vara i v 6 (om det räknats rätt) med bf 28/12 vilket var en överaskning om än en rätt trevlig sådan.

    Finns det fler över 40 som plussat och vill följas åt?

  • Svar på tråden Fler 40 plussare som plussat?
  • Äldre 13 May 12:07
    #21

    Hej! Jag är 79:a och väntar 3:e barnet. Är i v 7 plus noll o livrädd. Oplanerat och är ny orolig som bara den för komplikationer pga hög vikt (väger 100 kg är 169cm lång) och hög ålder. Har första mötet med bm på torsdag. Ngn med lugnade råd håller på att oroar ihjäl mig.

  • Äldre 13 May 12:15
    #22
    Cougar79 skrev 2018-05-13 12:07:08 följande:

    Hej! Jag är 79:a och väntar 3:e barnet. Är i v 7 plus noll o livrädd. Oplanerat och är ny orolig som bara den för komplikationer pga hög vikt (väger 100 kg är 169cm lång) och hög ålder. Har första mötet med bm på torsdag. Ngn med lugnade råd håller på att oroar ihjäl mig.


    Grattis och Välkommen!

    Vet inte vad som ska lugna förutom att det känns säkert bättre när det skjunkit in och första paniken lagt sig och förhoppningsvis så kan bm säga något som gör dig mer lugn angående vikten och åldern :)
  • Äldre 13 May 12:15
    #23
    Nemi76 skrev 2018-05-13 11:07:16 följande:

    Är som ni kanske förstår på mitt nickname född -76 och plussade för några veckor sedan efter tre års försök, två misslyckade IVF och ett MA. Kan inte riktigt glädjas än men är försiktigt optimistisk. Ska på inskrivningssamtal imorgon och kommer att göra mkp. Ska försöka få till ett tidigt UL också eftersom MA upptäcktes vid UL inför mkp och hjärtat hade förmodligen slutat slå ca v 7-8, dvs den vecka jag är i nu. BF är 23 dec eller 27 dec beroende på om man räknar från senaste mens eller ÄL.

    Har en dotter på 6 år och längtan efter syskon har varit stor, så nu håller vi tummarna för oss alla!


    Stort grattis! Vilken resa ni har gått igenom... Håller alla tummar för att ni får världens bästa julklapp!
  • Äldre 13 May 12:53
    #24
    Cougar79 skrev 2018-05-13 12:07:08 följande:

    Hej! Jag är 79:a och väntar 3:e barnet. Är i v 7 plus noll o livrädd. Oplanerat och är ny orolig som bara den för komplikationer pga hög vikt (väger 100 kg är 169cm lång) och hög ålder. Har första mötet med bm på torsdag. Ngn med lugnade råd håller på att oroar ihjäl mig.


    Grattis! Vad exakt är du orolig för? Är det missfall eller att något skulle vara fel på barnet? Jag känner igen mig i båda och jag vet egentligen inte om jag har något bra råd. Vi fick som sagt dåliga siffror på KUB och fick därför göra mkp. Min tanke genom hela den här resan, framförallt när det var som värst och ångesten höll på att kväva mig, har varit att jag måste äta ordentligt för 1) bebis och min skull om allt är som det ska eller 2) min skull om allt inte är som det ska för att orka ta mig igenom det värsta. Åldern kan vi inte påverka, men jag är oerhört tacksam för att möjligheten att göra kub/nipt finns om man så skulle önska. Jag tycker inte att du ska tänka för mycket på eller ha ångest över din vikt. Jag har också ett par kg för mycket, men jag försöker äta så bra jag bara kan, fylla på med näring och minimalt med skräp, och i lagom mängd (inte "äta för två"). Röra mig så mycket jag kan även om foglossningen ställer till det rejält. Jag känner att jag/vi har fått ett helt underbart bemötande på MVC. De har aldrig fått mig att känna mig "gammal", utan nämns åldern (eller vikten) så är det för att den är en faktor men aldrig en värdering, om du förstår vad jag menar. Jag förstår din oro till fullo, men jag kan bara råda dig till att andas och ta det så lugnt som möjligt... Och prata av dig här!
  • Äldre 13 May 13:09
    #25

    Nu är jag ?bara? 34, men jag lånar tråden lite. Ni som är oroliga för kromosomavvikelser, varför tar ni inte et nipt privat? För mig var det en förutsättning för att jag skulle våga bli gravid. Det var en otrolig lättnad att veta att allt troligtvis är som det ska. Jag tror att många missfall beror på ett kromosomfel, så då är det ju fint att få veta det så tidigt som möjligt. Jag hade aldrig orkat gå igenom kub och fvp. Mycket bättre att gå rätt på nipt.

  • Äldre 13 May 15:01
    #26
    Utvandraren2 skrev 2018-05-13 13:09:47 följande:

    Nu är jag ?bara? 34, men jag lånar tråden lite. Ni som är oroliga för kromosomavvikelser, varför tar ni inte et nipt privat? För mig var det en förutsättning för att jag skulle våga bli gravid. Det var en otrolig lättnad att veta att allt troligtvis är som det ska. Jag tror att många missfall beror på ett kromosomfel, så då är det ju fint att få veta det så tidigt som möjligt. Jag hade aldrig orkat gå igenom kub och fvp. Mycket bättre att gå rätt på nipt.


    Med tanke på min ålder (41) så var jag beredd på sämre siffror vid kuben och att vi därmed skulle bli erbjudna nipt via mvc. Nu var ju sannolikheten 1:4 och därför blev det mkp som till skillnad från nipt ger ett svart-på-vitt svar. Hade vi fått "bra" siffror på kub så hade jag troligtvis gjort nipt privat. Men det rörde sig ju bara om några dagar hit eller dit, så därför bestämde vi oss för att vänta tills efter kuben. Det finns dock ingen privat mottagning som erbjuder det där vi bor.
  • Äldre 13 May 15:29
    #27
    Carro04 skrev 2018-05-13 15:01:29 följande:

    Med tanke på min ålder (41) så var jag beredd på sämre siffror vid kuben och att vi därmed skulle bli erbjudna nipt via mvc. Nu var ju sannolikheten 1:4 och därför blev det mkp som till skillnad från nipt ger ett svart-på-vitt svar. Hade vi fått "bra" siffror på kub så hade jag troligtvis gjort nipt privat. Men det rörde sig ju bara om några dagar hit eller dit, så därför bestämde vi oss för att vänta tills efter kuben. Det finns dock ingen privat mottagning som erbjuder det där vi bor.


    Nipt är inte ens tillåtet här i Norge för kvinnor i min ålder, så jag åkte till Sverige, fick kosta vad det kosta ville.

    Ja, ett mkp är ju det mest tillförlitliga, men var du inte orolig för risken med missfall pga provet? Jag var tidigare helt inställd på ett fvp om jag en dag skulle bli gravid, sen kom nipt, så jag slapp det. Jag är väldigt trygg med att resultatet på mitt nipt är tillförlitligt. Hade det visat på förhöjd risk hade jag gjort ett mkp eller fvp.
  • Äldre 13 May 15:39
    #28

    I efterhand har jag fått veta att det finns dem som får hjälp av privatsjukvården att ta ett blodprov, sen ordnar de själva så att provet blir skickat till ett labb för test. Förut var närmaste labb i England, men nu nyligen öppnade det ett i södra Sverige, tror det var Göteborg eller något sånt.

  • Äldre 13 May 15:41
    #29
    Utvandraren2 skrev 2018-05-13 15:29:52 följande:

    Nipt är inte ens tillåtet här i Norge för kvinnor i min ålder, så jag åkte till Sverige, fick kosta vad det kosta ville.

    Ja, ett mkp är ju det mest tillförlitliga, men var du inte orolig för risken med missfall pga provet? Jag var tidigare helt inställd på ett fvp om jag en dag skulle bli gravid, sen kom nipt, så jag slapp det. Jag är väldigt trygg med att resultatet på mitt nipt är tillförlitligt. Hade det visat på förhöjd risk hade jag gjort ett mkp eller fvp.


    Absolut, visst var jag orolig för det. Men samtidigt kände jag mig helt trygg med min barnmorska och läkare. De rekommenderar inte nipt vid kub >1:50. I vårt fall var det rätt för oss att i den situationen ta den lilla förhöjda risken för missfall för att få ett säkert svar.
  • Äldre 13 May 16:02
    #30

    Jag är nog mest orolig för att något ska drabba mig som påverkar mina två döttrar 6 och 11 år. Jag har alltid varit lite hypokondrisk. Mår redan nu sjukt illa och är förlamande trött. Orkar inget och det får mig att känna mig extra tjock och i dålig form tror jag.

Svar på tråden Fler 40 plussare som plussat?