• Äldre 3 May 16:09
    7477 visningar
    25 svar
    25
    7477

    Ni som har haft utomkved, hur gick det sen?

    Jag och min man har nu försökt i snart 2 år och de senaste 9 månaderna så har vi haft 2 tidiga missfall och nu för 2 veckor sedan så opererades jag akut för att jag hade ett 7 veckor grav på min högra äggledare! De opererade då bort min högra äggledare.

    Jag har 2 barn sen ett tisdags förhållande och min man har 1 barn sen tidigare!

    Jag undrar nu om det e fler som har haft utomkved och hur gick det sen? Har ni fått barn och hur långt efter klarade ni det själva eller via hjälp?

    Vi ska på ett första möte nu i Juni på en ivf klinik

    Kanske någon som försöker som vi/ har gått igenom ett utomkved vore så kul att ha någon att prata med och dela tankar och känslor!

  • Svar på tråden Ni som har haft utomkved, hur gick det sen?
  • Äldre 3 May 18:26
    #1

    Min första graviditet var utomkvedshavandeskap. Blev av med höger äggledare och det levande fostret i v7. Tog oss 1.5 år att gå till den graviditeten. Efter 8 månader blev vi tillslut gravida igen. Den graviditeten slutade med att barnet kontaterades dött i v14. Det var i februari och vi har inte lyckats bli gravida sedan dess.

    Vänster äggledare fångar upp äggen från höger äggstock också så möjligheten att bli gravid är inte mindre i mitt fall åtminstone. Sen verkar vi ha svårt att få till en graviditet, men det håller inte sjukvården med om tyvärr.

  • Äldre 3 May 18:38
    #2
    Tokigsnart skrev 2018-05-03 16:09:57 följande:

    Jag och min man har nu försökt i snart 2 år och de senaste 9 månaderna så har vi haft 2 tidiga missfall och nu för 2 veckor sedan så opererades jag akut för att jag hade ett 7 veckor grav på min högra äggledare! De opererade då bort min högra äggledare.

    Jag har 2 barn sen ett tisdags förhållande och min man har 1 barn sen tidigare!

    Jag undrar nu om det e fler som har haft utomkved och hur gick det sen? Har ni fått barn och hur långt efter klarade ni det själva eller via hjälp?

    Vi ska på ett första möte nu i Juni på en ivf klinik

    Kanske någon som försöker som vi/ har gått igenom ett utomkved vore så kul att ha någon att prata med och dela tankar och känslor!


    Hej beklagar :(

    Jag har ett barn fött 2006, som tog ca 3 1/2 år att få!

    I februari 2015 fick jag ett utomkvedshavandeskap & fick operera bort högra äggledare. Men efter 3 månader blev jag gravid! Som kom mars 2016!
  • Äldre 3 May 19:50
    #3

    Vilken tuff resa mot ett barn ni haft :( jag hoppas det vänder för er snart. Men det låter ju positivt att både du och din man har lyckats innan, ett utomkveds ska ju inte minska chanserna så värst mycket beroende på orsak bakom det.

    Fick utomkveds i jan-15, fick också operera bort högra äggledaren. Då hade vi försökt sen sommaren så när sommaren 15 kom så sökte vi hjälp, skulle precis på första mötet inför ivf i mars 2016 när jag blev gravid. Sonen är nu 1.5 år. Vi började försöka med syskon rätt snabbt för vi tänkte att det skulle ta tid men efter 3 försök var jag gravid. På tidiga ultraljudet kunde de se att jag förmodligen hade haft ägglossning från båda äggstockarna men att ena embryot inte hade utvecklats. Så vänster äggledare hade tydligen arbetat på bra. Väntar på lillasyskonet nu som är beräknat i mitten av maj.

    Massor av lycka till till er <3

  • Äldre 4 May 09:58
    #4
    Aamon skrev 2018-05-03 18:26:22 följande:

    Min första graviditet var utomkvedshavandeskap. Blev av med höger äggledare och det levande fostret i v7. Tog oss 1.5 år att gå till den graviditeten. Efter 8 månader blev vi tillslut gravida igen. Den graviditeten slutade med att barnet kontaterades dött i v14. Det var i februari och vi har inte lyckats bli gravida sedan dess.

    Vänster äggledare fångar upp äggen från höger äggstock också så möjligheten att bli gravid är inte mindre i mitt fall åtminstone. Sen verkar vi ha svårt att få till en graviditet, men det håller inte sjukvården med om tyvärr.


    Beklagar verkligen!

    Tänk att det ska vara så svårt att få en bebis, ni har ju försökt väldigt länge. Har ni sökt hjälp? Eller vad säger de?
  • Äldre 4 May 10:00
    #5
    GlitterLina skrev 2018-05-03 18:38:30 följande:

    Hej beklagar :(

    Jag har ett barn fött 2006, som tog ca 3 1/2 år att få!

    I februari 2015 fick jag ett utomkvedshavandeskap & fick operera bort högra äggledare. Men efter 3 månader blev jag gravid! Som kom mars 2016!


    Beklagar ditt utomkved!

    Skönt att det gick så fort ändå att få en 2:a efter det!

    Det ger en ett litet hopp även fast det känns hopplöst
  • Äldre 4 May 10:05
    #6
    pandoraDiem skrev 2018-05-03 19:50:27 följande:

    Vilken tuff resa mot ett barn ni haft :( jag hoppas det vänder för er snart. Men det låter ju positivt att både du och din man har lyckats innan, ett utomkveds ska ju inte minska chanserna så värst mycket beroende på orsak bakom det.

    Fick utomkveds i jan-15, fick också operera bort högra äggledaren. Då hade vi försökt sen sommaren så när sommaren 15 kom så sökte vi hjälp, skulle precis på första mötet inför ivf i mars 2016 när jag blev gravid. Sonen är nu 1.5 år. Vi började försöka med syskon rätt snabbt för vi tänkte att det skulle ta tid men efter 3 försök var jag gravid. På tidiga ultraljudet kunde de se att jag förmodligen hade haft ägglossning från båda äggstockarna men att ena embryot inte hade utvecklats. Så vänster äggledare hade tydligen arbetat på bra. Väntar på lillasyskonet nu som är beräknat i mitten av maj.

    Massor av lycka till till er <3


    Tack!

    Beklagar ditt utomkved!

    Ja,vi blir ju lixom gravida fast ändå inte :(

    Usch ibland känns det som att det inte e meningen att vi ska få våran bebis men ibland känner jag att jag inte ska ge mig utan en fajt!

    När man läser ditt inlägg så ger det även mig hopp!!

    Tack för att du delade med dig och lycka till
  • Äldre 4 May 20:48
    #7
    Tokigsnart skrev 2018-05-04 09:58:41 följande:

    Beklagar verkligen!

    Tänk att det ska vara så svårt att få en bebis, ni har ju försökt väldigt länge. Har ni sökt hjälp? Eller vad säger de?


    Vi har sökt hjälp men får ingen. De säger att vi måste försöka 1 år efter varje graviditet utan att lyckas för att få bli utredda. Annars måste vi haft 3 missfall för att få en missfallsutredning. Du utomkvedshavandeskap inte räknas som missfall är den utredningen 2 missfall bort liksom en fertilitetsutredning är 9 månader bort.
  • Äldre 5 May 10:54
    #8

    Trådstartaren- Beklagar dina missfall och utomkveds.

    Hoppas du får bra hjälp på ivfkliniken. Be att de kollar upp ditt AMH-värde (din äggreserv,antalet kvarvarande ägg men säger tyvärr inget om kvaliteten på äggen). Problemet kan sitta där !

    Med stigande ålder får man färre och färre ägg kvar och de blir tyvärr av sämre och sämre kvalitet, eftersom man föds med alla ägganlag från början, ingen nybildning sker som med spermierna. Därför ökar chansen att få missfall med åldern. Men om man ha för lågt AMH (under 1.0) så kan man istället göra äggdonation. Det ökar chanserna rejält att få ett levande barn sen, genom att man får en 20-årings friska pigga ägg istället !

    Lycka till !

  • Äldre 5 May 10:59
    #9

    Jag är under utredning för utomkved. Tyvärr syns inget via VUL så det är oklart om vart i kroppen min graviditet sitter. Jag kommer  få fortsätta lämna blodprov varannan dag samt nytt VUL en gång i veckan.

    Läkaren vill inte operera ännu då man inte vet vart ägget sitter och säger att man kan hoppas på att cellerna istället bryter ner det och att kroppen sköter detta själv.

    Det är psykiskt påfrestande att gå runt och vänta och inte vad som händer i min kropp eller vad som kommer att hända om en timme, imorgon eller om en vecka.

    Är det någon som varit med om något liknande och att kroppen har lyckats bryta ner cellerna och få bort graviditeten utan ingrepp?

    Vill inget hellre än att detta ska vara över och vi kan ge oss på att försöka bli gravida igen. 

  • Äldre 5 May 11:07
    #10
    Ida3434 skrev 2018-05-05 10:59:56 följande:

    Jag är under utredning för utomkved. Tyvärr syns inget via VUL så det är oklart om vart i kroppen min graviditet sitter. Jag kommer  få fortsätta lämna blodprov varannan dag samt nytt VUL en gång i veckan.

    Läkaren vill inte operera ännu då man inte vet vart ägget sitter och säger att man kan hoppas på att cellerna istället bryter ner det och att kroppen sköter detta själv.

    Det är psykiskt påfrestande att gå runt och vänta och inte vad som händer i min kropp eller vad som kommer att hända om en timme, imorgon eller om en vecka.

    Är det någon som varit med om något liknande och att kroppen har lyckats bryta ner cellerna och få bort graviditeten utan ingrepp?

    Vill inget hellre än att detta ska vara över och vi kan ge oss på att försöka bli gravida igen. 


    Förstår att det är jobbigt att gå och vänta. Vad ligger ditt hcg på? Och i vilken vecka borde du vara?

    Jag läste för länge sen om en tjej som hade oturen att få utomkveds i buken (ej livmodern) hon fick ta cellgifter mot det och då försvann det.
Svar på tråden Ni som har haft utomkved, hur gick det sen?