• Ranunk­el87
    Äldre 3 May 20:59
    1848 visningar
    9 svar
    9
    1848

    Hormonstimulering lyckas inte

    Finns det fler som har erfarenhet av att inte svara på hormonstimuleringen inför IVF??

    Jag och min man har försökt få barn i tre år. Började en utredning för två år sedan som gav svaret oförklarlig barnlöshet.


    Vi har nu gjort två försök till IVF som misslyckats båda gångerna. Första gången testades korta protokollet, men det kom inte fram tillräckligt många ägg/äggblåsor för att kunna göra äggplock. Andra gången testades det långa protokollet med maxdos på Gonal-f från början. Men det resulterade bara i ett moget ägg = inget äggplock denna gången heller. 
    Läkarna ska samråda och se om de kan erbjuda någon annan behandling, men flaggar redan för att alternativen börjar ta slut.

    Är det någon som upplevt samma sak? Hur har ni gått vidare? Finns det bättre behandling utomlands?

  • Svar på tråden Hormonstimulering lyckas inte
  • Grodan­7
    Äldre 3 May 21:04
    #1

    Jag har ingen erfarenhet av det själv då jag svarar bra på stimulering men jag har läst en hel del om något som heter lågstimulation/mild IVF/japanernodellen som Copenhagen Fertility Center erbjuder. Gå in och läs mer där och beställ ett gratis oförpliktamde samtal med läkare där. Bäst är isåfall att i förväg skicka över journaler till de så dom har innan samtalet. Lycka till och ge inte upp!

  • Äldre 3 May 21:07
    #2

    Menopur kanske skulle funka?

  • Äldre 3 May 21:11
    #3

    Jag svarade inte på min behandling. Enbart ett ägg blev i rimlig storlek så försöket blev avbrutet. Fick dock ta ägglossningssprutan ändå och blev beordrad samlag varannan dag den veckan. Är i v.12 så hade enorm tur i oturen.


  • Ranunk­el87
    Äldre 3 May 21:12
    #4
    Jag är bara jag skrev 2018-05-03 21:07:25 följande:

    Menopur kanske skulle funka?


    Är det istället för Gonal-f?
  • Ranunk­el87
    Äldre 3 May 21:14
    #5
    Grodan7 skrev 2018-05-03 21:04:06 följande:

    Jag har ingen erfarenhet av det själv då jag svarar bra på stimulering men jag har läst en hel del om något som heter lågstimulation/mild IVF/japanernodellen som Copenhagen Fertility Center erbjuder. Gå in och läs mer där och beställ ett gratis oförpliktamde samtal med läkare där. Bäst är isåfall att i förväg skicka över journaler till de så dom har innan samtalet. Lycka till och ge inte upp!


    Tack för tipset! :) Det ska jag kolla på!
  • Ranunk­el87
    Äldre 3 May 21:18
    #6
    8992 skrev 2018-05-03 21:11:15 följande:

    Jag svarade inte på min behandling. Enbart ett ägg blev i rimlig storlek så försöket blev avbrutet. Fick dock ta ägglossningssprutan ändå och blev beordrad samlag varannan dag den veckan. Är i v.12 så hade enorm tur i oturen.


    Grattis! Vad skönt att det funkade på egen hand :)


    Vi har båda gångerna gjort insemination istället för att inte behandlingarna skulle vara förgäves.. Väntar på att se om det funkar denna gången med bara insemination. Det är ju inte omöjligt, men det är femte inseminationen vi gör så jag har inte jättestora förhoppningar.

  • Äldre 3 May 21:27
    #7
    Ranunkel87 skrev 2018-05-03 21:12:05 följande:
    Är det istället för Gonal-f?
    Ja, en annan sorts medicin jämfört med Puregon och Gonal.
  • Äldre 4 May 08:31
    #8

    Om det inte går med egna ägg så kan alternativet vara äggdonation. Om ni kan tänka er det? Det kan man få hjälp med i Sverige, men det är kö. Så vissa åker då utomlands för att slippa köa.

    Om man väljer en öppen donation (dvs att barnet kan få reda på vem donatorn är när barnet fyller 18 år) så kan man söka ersättning för ÄD utomlands hos Försäkringskassan. Kontakta dem för att få veta reglerna.

    Lycka till !

  • Thu 7 Nov 2019 12:56
    #9

    Skrev i en annan tråd innan men skriver här också.

    Appropå stimulering som ej lyckas, jag är i samma situation. Vi har gjort fyra försök med insemination via landsting (samkönat par) för att sen byta ut till IVF.

    Innan ivf upptäckte de att jag hade lite högt tsh och fick levaxin och sen påbörjade jag det korta protokollet med gonal f 300 när tsh gått ner.

    Fyller 35 och har 2.1 i amh vilket de sa var okej. Fick inte väntat resultat av hormonstimuleringen då äggblåsorna växte ojämnt, alltså en stor och några mindre omogna. De beslöt att avbryta behandlingen. Allt känns piss och åt skogen just nu.

    Fått besked att de vill prova långa protokollet nu.

    Någon fler som har erfarenhet av att va i den här sitsen?

Svar på tråden Hormonstimulering lyckas inte