• Äldre 4 May 13:00
    9504 visningar
    31 svar
    31
    9504

    Utomkveds UTAN operation? Någon?

    Hej, jag och min man har försökt 6mån att bli gravida, nu i mars blev jag gravid, men på tidigt vul fanns inga tecken på graviditet så bm sa att fått missfall. Lämnade blodprov i 2 v och igår var jag hos bm igen på vul och hon sa då utomkveds. Blev skickad till kk och där gjordes vul, gyn undersökning, blodprov m.m och blev hemskickad för mitt hcg sjunkigt fr 1300 till 1100. Ska lämna blodprov på tisdag igen och på onsdag till kk igen. Helgen kommer ju nu och efter alla historier jag har läst om alla som haft utomkveds som har svimmat av smärta och akut opererats... min man jobbar hela helgen både dag och natt så jag är ensam och är jätte orolig :( finns det något jag kan göra? Någon som har haft utomkveds och INTE opererats? Alltså kroppen ?tar hand om det själv? ..? Mvh oroliggggg

  • Svar på tråden Utomkveds UTAN operation? Någon?
  • Äldre 4 May 15:01
    #1

    Beklagar, men ditt hcg är ju på väg ner så förhoppningsvis behövs inget göra alls.

    Vid mitt utomkveds hittade de aldrig vart det satt sig. Men ngt satt någonstans och producerade hcg. Men i får låg mängd, men det steg sakta. Jag fick avbryta det hela med cellgifter istället i spruta. Nackdelen med det är att man sedan ska vänta några månader innan man blir gravid för förhöjd risk för fosterskador.

    Ditt hcg är fortfarande så lågt att det inte borde växt till sig så stort att det kommer orsaka smärta och skada. Eftersom hcg är på väg ner har det förhoppningsvis även stannat av och tillbakabildas. Men om du får ont så ring direkt in.

  • Äldre 4 May 21:09
    #2

    Jag hade ett misstänkt X. Åkte in pga fick väldigt ont, man såg nåt på ena äggstocken och ingen graviditet i livmodern. Hade lite vätska i magen och blev inlagd. Hade väldigt lågt Hcg, drygt 300. Det gick ner av sig själv, behövde varken medicin eller operation. Men är inte helt säkert att det var ett X, kan ha varit ett missfall och en cysta som sprack.

    Jag låg inne i ett dygn och var på permis ett dygn innan jag blev utskriven. Följde Hcg till omätbart, det tog några veckor om jag minns rätt.

    Hoppas ditt löser sig själv också.

  • Äldre 5 May 11:02
    #3

    Är i samma situation som dig. Jag är under utredning för utomkved. Tyvärr syns inget via VUL så det är oklart om vart i kroppen min graviditet sitter. Jag kommer  få fortsätta lämna blodprov varannan dag nästa vecka samt nytt VUL en gång i veckan.

    Läkaren vill inte operera ännu då man inte vet vart ägget sitter och säger att man kan hoppas på att cellerna istället bryter ner det och att kroppen sköter detta själv.

    Det är psykiskt påfrestande att gå runt och vänta och inte vad som händer i min kropp eller vad som kommer att hända om en timme, imorgon eller om en vecka.

    Vill inget hellre än att detta ska vara över och vi kan ge oss på att försöka bli gravida igen. 

  • Äldre 5 May 14:46
    #4
    Ida3434 skrev 2018-05-05 11:02:15 följande:

    Är i samma situation som dig. Jag är under utredning för utomkved. Tyvärr syns inget via VUL så det är oklart om vart i kroppen min graviditet sitter. Jag kommer  få fortsätta lämna blodprov varannan dag nästa vecka samt nytt VUL en gång i veckan.

    Läkaren vill inte operera ännu då man inte vet vart ägget sitter och säger att man kan hoppas på att cellerna istället bryter ner det och att kroppen sköter detta själv.

    Det är psykiskt påfrestande att gå runt och vänta och inte vad som händer i min kropp eller vad som kommer att hända om en timme, imorgon eller om en vecka.

    Vill inget hellre än att detta ska vara över och vi kan ge oss på att försöka bli gravida igen. 


    Jaa!! Vi sitter helt i samma båt. Jag är orolig hela tiden och kan inte sluta tänka på det... jag ska på tisdag på blodprov och på onsdag har jag ny tid vid kk (säkert vul).

    Jag vill också det ska va över nu så vi kan försöka igen!! :(
  • Äldre 5 May 16:26
    #5
    darin2018 skrev 2018-05-05 14:46:09 följande:
    Jaa!! Vi sitter helt i samma båt. Jag är orolig hela tiden och kan inte sluta tänka på det... jag ska på tisdag på blodprov och på onsdag har jag ny tid vid kk (säkert vul).

    Jag vill också det ska va över nu så vi kan försöka igen!! :(
    Ja, det är så fruktansvärt. Har du några besvär? Som smärta och värk?
    Vilken vecka är du i om det hade varit en normal graviditet?
  • Äldre 5 May 19:37
    #6
    Ida3434 skrev 2018-05-05 16:26:06 följande:

    Ja, det är så fruktansvärt. Har du några besvär? Som smärta och värk?

    Vilken vecka är du i om det hade varit en normal graviditet?


    Jag har ibland sjukt i vänstra sidan av magen och sen så blöder jag konstant, fast det har jag gjort i mer än en månad. Ibland illamående och ömma bröst. Hur är det med dig?

    Hmm, jag vet inte. Började blöda 28/3, då var jag i v.5. Har inte räknat nu på ett tag och har raderat gravidapparna för dom gjorde mig bara ledsen.
  • Äldre 5 May 21:06
    #7
    darin2018 skrev 2018-05-05 19:37:47 följande:
    Jag har ibland sjukt i vänstra sidan av magen och sen så blöder jag konstant, fast det har jag gjort i mer än en månad. Ibland illamående och ömma bröst. Hur är det med dig?

    Hmm, jag vet inte. Började blöda 28/3, då var jag i v.5. Har inte räknat nu på ett tag och har raderat gravidapparna för dom gjorde mig bara ledsen.
    Men usch stackare, har du gått med det så länge? Då måste de väl genom VUL se vart det har fastnat? Uppsökte du hjälp pga smärta?

    Jag känner mig precis som vanligt. Det är riktigt obehagligt också att känna sig som vanligt men vetskapen om att det är något konstigt som händer i kroppen utan att man har kontroll över det.
  • Äldre 5 May 23:29
    #8
    Ida3434 skrev 2018-05-05 21:06:15 följande:

    Men usch stackare, har du gått med det så länge? Då måste de väl genom VUL se vart det har fastnat? Uppsökte du hjälp pga smärta?

    Jag känner mig precis som vanligt. Det är riktigt obehagligt också att känna sig som vanligt men vetskapen om att det är något konstigt som händer i kroppen utan att man har kontroll över det.


    Ja.. mitt första vul var den 19/4 då konstaterades missfall. 2 blodprov senare blev jag tillkallad bm igen för nytt vul och då sa hon utomkveds. Så jag har inte själv egentligen uppsökt hjälp, endast första gången då jag ringde in efter jag plussat. Fortfarande har jag starkt positiva grav.test också. Har du det?
  • Äldre 6 May 10:27
    #9
    darin2018 skrev 2018-05-05 23:29:33 följande:
    Ja.. mitt första vul var den 19/4 då konstaterades missfall. 2 blodprov senare blev jag tillkallad bm igen för nytt vul och då sa hon utomkveds. Så jag har inte själv egentligen uppsökt hjälp, endast första gången då jag ringde in efter jag plussat. Fortfarande har jag starkt positiva grav.test också. Har du det?
    Ja det har jag, man får positiva gravtest så länge det finns HCG i kroppen. Imorgon ska jag lämna nytt blodprov och även på onsdag. Hoppas verkligen att det har sjunkit. 

    Vi kan väl uppdatera varandra om hur det går under kommande vecka?
  • Äldre 6 May 17:53
    #10
    Ida3434 skrev 2018-05-06 10:27:15 följande:

    Ja det har jag, man får positiva gravtest så länge det finns HCG i kroppen. Imorgon ska jag lämna nytt blodprov och även på onsdag. Hoppas verkligen att det har sjunkit. 

    Vi kan väl uppdatera varandra om hur det går under kommande vecka?


    Ja, det kan vi absolut göra. Jag ska på onsdag på koll.
Svar på tråden Utomkveds UTAN operation? Någon?