• Äldre 7 May 12:59
    6633 visningar
    69 svar
    69
    6633

    Kan det vara ok för en man att klä sig kvinnligt?

    Jag hoppas ju det men är långt ifrån säker. Det jag är säker på är att jag väldigt gärna klär mig i klänning eller kjol - har haft det intresset sedan jag var liten. Det kan dock vara ett ganska ensamt intresse då det finns tydliga klädnormer i samhället. Min flickvän (särbo) berättade jag för tidigt i vårt förhållande och hon tog det bra och har sett mig i klänning några gånger. Jag har dock inte varit i ett offentligt sammanhang med kvinnliga kläder - men skulle vilja. 

    Min flickvän visade en klänning som hon tänkt ha på midsommar och då jag var positiv och även uttryckte lite avundsjuka så sa hon att jag får väl skaffa en liknande. Mm.. fast inte på midsommar då kanske svarade jag (vänner kommer över på firande). Hon svarar - varför inte, för mig är det helt ok om du vågar - som en liten utmaning.
    Jag efterfrågar råd. Det lättaste är ju att låta bli och utsätta mig för risk att någon ogillar mig i klänning men samtidigt så vill jag gärna slippa vara så hemlig med mitt klädintresse!

  • Svar på tråden Kan det vara ok för en man att klä sig kvinnligt?
  • Äldre 7 May 13:19
    #1

    Nja.... när det gäller sånt, har jag känslan att det är allt eller inget som gäller. Jag vet inte så mycket om det heller. Men omgivningens reaktion kommer ju, oavsett om det bara är klänning eller hela köret med högklackad och smink och peruk. Om du klär dig som en kvinna, så är du en transvestit. För omgivningen, och per definition också.

    Allt annat - om en man vill sticka tröjor, sy (det gör min man), eller annat som är anses vara snarare kvinnligt, så kan man säga att man bara råkar gilla det, och det är ingen mer med det. Men just att sätta på sig en klänning eller kjol - man kan förstås sätta på sig en krigarkjol eller en kaftan. Jag hade en marokansk granne som gick i kaftan på sommaren. Men så fort det blir (kvinno-)klänning eller -kjol, då räknas det som sexuell läggning. Och jag antar att det är det i ditt fall också? Då är det dock svårt att köra "transvestism light". Kanske lättare att gå på såna fester - där kommer folk inte att titta snett på dig.

  • Äldre 7 May 13:20
    #2

    Jag hade skrattat ihjäl mig

    Ärligt talat.

  • Äldre 7 May 13:26
    #3

    Kanske ska förklara mer om mig. Jag är dels helt klar med att jag är heterosexuell men anar, som du skriver, att många skulle tro annat för att jag har klänning. Min flickvän ställde den frågan när jag berättade.
    För det andra så vill jag inte ha smink och peruk av den anledningen att det inte skulle se trovärdigt kvinnligt ut. Jag vill dock se bra ut i kvinnokläder ändå.
    Vill liksom inte klä ut mig till kvinna som en dragqueen.

  • Äldre 7 May 13:27
    #4
    Salmiakk skrev 2018-05-07 13:20:58 följande:

    Jag hade skrattat ihjäl mig

    Ärligt talat.


    För att det är löjeväckande eller annat?
  • Äldre 7 May 13:37
    #5

    Det är väl ok med queer och crossdressing men du bör ha en mycket förstående partner och välja rätt tillfälle.

    Jag tycker väl inget särskilt, jag bryr mig helt enkelt inte så länge som min man inte snor mina klänningar. För min del får du gå klädd i hönsfjädrar om du så vill.

  • Äldre 7 May 13:38
    #6

    Hur öppensinnade är dina vänner och vad TROR du att du skulle få för reaktion?
    Jag vill tro att jag är ganska öppensinnad men vet inte hur jag skulle reagera om en manlig vän helt utan förvarning skulle dyka upp i klänning.. Kanske skulle de inte ta dig seriöst, att det är en ploj liksom? Eller så blir det väldigt konstig stämning för att de blir chockade eller inte vet hur de ska reagera.. ELLER så blir det jättebra och bara positivt! Om du inte känner dina vänner väldigt väl och vet hur de kommer att reagera så kanske det är bättre att hinta lite om det innan?

  • Äldre 7 May 13:50
    #7
    CitronTulo skrev 2018-05-07 13:38:17 följande:

    Hur öppensinnade är dina vänner och vad TROR du att du skulle få för reaktion?
    Jag vill tro att jag är ganska öppensinnad men vet inte hur jag skulle reagera om en manlig vän helt utan förvarning skulle dyka upp i klänning.. Kanske skulle de inte ta dig seriöst, att det är en ploj liksom? Eller så blir det väldigt konstig stämning för att de blir chockade eller inte vet hur de ska reagera.. ELLER så blir det jättebra och bara positivt! Om du inte känner dina vänner väldigt väl och vet hur de kommer att reagera så kanske det är bättre att hinta lite om det innan?


    Ja, jag har tänkt det också - att det är nödvändigt med att förbereda gästerna i så fall. Det är ju mer än en ploj samtidigt som gästerna inte ska känna sig osäkra på vad de ska säga eller hur de ska agera. Synd att det ska vara så laddat detta.
  • Äldre 7 May 14:00
    #8

    Jag skulle nog prata med dem innan och kanske ha klänning med polarna en i taget först, mest för att det inte ska bli en svinstor grej på midsommar. Om det är nytt för alla där så kommer det hela förstoras, men om de är lite vana redan så är det ju mer normalt, även om det är första gången tillsammans de ser det. 

    Jag var på ett nyårsfirande hos mina kusiner i USA för några år sedan där några grannar var inbjudna och en av dem klädde sig i kvinnokläder (peruk och hela grejen). De (våra kusiner och deras familj) förvarnade oss innan, mest bara genom att berätta att han skulle komma klädd så och det var liksom inget konstigt sen. Men vår familj är rätt chill när det gäller sånt där.

  • Äldre 7 May 14:11
    #9
    Bjoer skrev 2018-05-07 14:00:13 följande:

    Jag skulle nog prata med dem innan och kanske ha klänning med polarna en i taget först, mest för att det inte ska bli en svinstor grej på midsommar. Om det är nytt för alla där så kommer det hela förstoras, men om de är lite vana redan så är det ju mer normalt, även om det är första gången tillsammans de ser det. 

    Jag var på ett nyårsfirande hos mina kusiner i USA för några år sedan där några grannar var inbjudna och en av dem klädde sig i kvinnokläder (peruk och hela grejen). De (våra kusiner och deras familj) förvarnade oss innan, mest bara genom att berätta att han skulle komma klädd så och det var liksom inget konstigt sen. Men vår familj är rätt chill när det gäller sånt där.


    Det är nog ett bra råd fast en känsla är att det blir utsatt att träffa dem en i taget på ett annat sätt - fast nog klokt som du skriver.
    Om jag bara förvarnar och sen har klänning så blir det lite stelt först men sen ändå övergå till fest - hoppas jag.
  • lindal­icious
    Äldre 7 May 14:29
    #10

    Ja klart man skulle haja till och reagera om man kommer hem till en manlig vän som går i klänning. Men det behöver inte vara reagera som i något negativt. Jag skulle för förmodlingen säga "oj vad du gjort dig fin då hehe" och kanske tro det är på skämt först. Men om vännen skulle säga att han gillar klänning och att det inte är på skoj skulle jag väl bara "jaha okej fint, förlåt att jag trodde du skojade" och sen festa som vanligt. Skulle nog mest va orolig över att ha sagt något klumpigt eller sårande. Så en idé för att inte få gästerna eller dig att känna sig dumma kan ju vara att tala om direkt. Tror inte många vänner skulle reagera negativt, det är ju bara kläder. Möjligen det skulle tisslas och tasslas lite huruvida du är bi eller vad din tjej tycker om det hela, men är ni öppna skulle jag tro att det lägger sig snabbt. Det är trots allt 2018 och folk är rätt öppna, dock rädda att sära eller säga fel och blir nog ofta därför tysta/stela.

    Lycka till


    Don't get mad, get even.
Svar på tråden Kan det vara ok för en man att klä sig kvinnligt?