• Äldre 8 May 23:30
    2310 visningar
    15 svar
    15
    2310

    Hur vet man när schizofreni håller på att gå över??

    Hur vet man när schizofreni håller på att gå över??

  • Svar på tråden Hur vet man när schizofreni håller på att gå över??
  • Äldre 8 May 23:31
    #1

    När rösterna säger att man är frisk.

  • Äldre 8 May 23:37
    #2
    Aikido skrev 2018-05-08 23:31:33 följande:

    När rösterna säger att man är frisk.


    Kan ligga något i detdär!
  • Äldre 8 May 23:47
    #3
    Aikido skrev 2018-05-08 23:31:33 följande:

    När rösterna säger att man är frisk.


    Jag tror iallfall på andlriga ting och ett liv med röster som man lyssna på är ju under influenser av droger annars lyssnar man inte.
    Jag mådde iallfall bra och var i arbets skick när rösten sa det :D!

    //Tack kompis!!
  • Herrma­n Hednin­g
    Äldre 9 May 00:22
    #4
    Aikido skrev 2018-05-08 23:31:33 följande:

    När rösterna säger att man är frisk.


    Det där lät vettigt. Vi håller med dig. Jag och mina 72 personligheter.
  • Äldre 9 May 04:55
    #5

    Det går inte över. Det är en livslång kronisk sjukdom som kommer tillbaka när man slutar medicinera. Med mediciner kan man leva ett bra liv. Jämför med diabetes.

  • Äldre 9 May 08:03
    #6

    Schizofreni går inte över. Det är en kronisk sjukdom. Däremot kan den gå i skov med bättre och sämre perioder.

  • Äldre 9 May 08:50
    #7

    Jisses..... det går aldrig över, det är en kronisk sjukdom.

  • Glinda från Oz
    Äldre 9 May 08:55
    #8

    Menar du schizofreni eller psykos i största allmänhet? En psykos kan gå över så får man den aldrig mer.

  • Äldre 9 May 10:07
    #9
    +1
    Mandelskorpan skrev 2018-05-09 08:03:33 följande:

    Schizofreni går inte över. Det är en kronisk sjukdom. Däremot kan den gå i skov med bättre och sämre perioder.


    Nåja. Visst betraktar man Schizofreni som en kronisk sjukdom men hos många, minns just nu inte exakta siffror, återkommer aldrig tillståndet och personer med en sådan utveckling kan man förstås säga är helt tillfrisknade.

    Ts: jag tycker inte att du ska låta dig nedslås av de svar du fått i tråden. Det finns absolut goda chanser för dig att antingen tillfriskna helt eller leva med så små resttillstånd att du har en fullgod livskvalitet ändå. Det viktiga är att du får och förstås också ger dig själv chansen till det du får bäst behandlingsresultat av och det brukar vara en kombinationsbehandling med depotmedicinering och psykoterapi. 

    Cannabis, som du skrivit att du använt tidigare, bör du givetvis låta bli helt. 
  • Herrma­n Hednin­g
    Äldre 9 May 18:06
    #10

    Det är ett tecken på att du snart är frisk. Du tar dig flera roller, kan förstå situationer från fler en ett perspektiv. Du är gissningsvis en förlåtande människokännare. Rösterna är vi andra som tjatar i ditt huvud så att du ska fatta är vi fler i ditt huvud. Om det blir för jobbigt skruva ned volymen och be oss hålla käften. Telepati? Nix ditt himmelrike har massa vänner och många av dem är mer störda än du. Du hör oss för att du känner oss , det betyder inte att vi säger åt dig att göra rätt men du fattar att vi inte kan vara helt perfekta liksom. Man måste inte svara tillbaka. Gör som du vill. Vi är inte ensamma.

  • Äldre 9 May 19:10
    #11

    Jag köper inte att dåligt mående och konstant paranoia är livet jag kommer leva 35 år gammal iallfall??

  • Äldre 9 May 19:17
    #12

    Jag tror iallfall min sociala fobi går över när jag slutat röka cannabis i 5 år +

  • Äldre 9 May 19:38
    #13

    Schizofreni är när man har haft psykos i 6 månader och min första cannabispsykos varade i 2 år :P

  • Äldre 9 May 19:53
    #14

    Varför måste man ta neuroleptika om man mår bra vis schizofreni?

  • Äldre 9 May 20:10
    #15
    Knoxis skrev 2018-05-09 19:53:25 följande:

    Varför måste man ta neuroleptika om man mår bra vis schizofreni?


    Du kan behöva ta läkemedel för att förebygga nya psykoser. Med rätt behandling kan du må bra och vara symtomfri även om schizofreni betraktas som kroniskt.
Svar på tråden Hur vet man när schizofreni håller på att gå över??