• Emma m Theodo­r
    Äldre 13 Aug 15:22
    23423 visningar
    8 svar
    8
    23423

    Har ni vinlotteri på jobbet?

    Vi är några som vill börja ha vinlotteri på jobbet. Tänkte höra om det finns andra här som har det. Vad har ni för regler- t ex för att undvika att en person vinner flera gånger- medans någon aldrig vunnit? Eller lottar ni bara? Några andra kul tips?

  • Svar på tråden Har ni vinlotteri på jobbet?
  • Frippa
    Äldre 13 Aug 15:32
    #0

    Vi har vin lotteri.

    Vi är 11 st som är med. Alla tar med sig en vinare för mellan 60-70 kr en gång i månaden (vi har den sista fredagen i månaden). Det brukar av sig självt bli flest röda viner men några vita blir det!

    Vi har 11 lappar, 9 blanka, en markerad med 7, en med 4.

    Den som får lappen med 7:an på får 7 vinare.
    Den som får 4 får 4 st.

    Vi har kryddat till det en gång och körde med Bag in box... Men det blev lite väl mycket vin för vinnaren...

    Vi har inte någon regel- alla ska vinna- utan ett rent Lotteri....

    Jag har vunnit 2 gånger 7+7! Men nu var det ett tag sedan!
    Vi har haft det i ca 1 år så säg kanske 10 gånger....

  • jenjen
    Äldre 13 Aug 15:33
    #0

    Varför skulle man vilja ha regler som hindrar nån från att vinna mycket?? Då är det väl ingen mening att ha lotteri, eller?

    Vi har vinlotteri, orkar inte gå in på hur vi lottar ut, men det är i alla fall ett rent lotteri. Det är slumpen som helt avgör vem som vinner - man kan alltså inte ha nån speciell strategi eller så för att öka på vinstchansen. Den som vinner vinner helt enkelt.

  • Äldre 13 Aug 15:33
    #0

    Näe, vi lottade bara. Med konsekvensen att jag ALDRIG vann!
    Helt sjukt!!
    Jag var med kanske 15 gånger, varenda gång kom jag ivrig vandrande med en vinare i handen, fast övertygad om att DEN HÄR GÅNGEN är turen min, men ...näe....

    ALDRIG vann jag...... =(

    Vet inte, det gjord ju inte så mycket egentligen att jag aldrig vann, men nåt system som gör så att alla faktiskt får chans, kan ju sitta fint... =)

  • ladyha­wk
    Äldre 13 Aug 15:34
    #0

    Jag var med en gång på ett ställe jag var vikarie i några månader. Jag vann, ha ha, typ 10 flaskor. En tjej var skitsur, för jag var bara med en enda gång.

    En bra regel är att ha en viss prisklass på vinet. Vi hade det där, men tyvärr var det väl inte så många genomtänkta viner, utan mest trista utan karaktär.

  • Äldre 13 Aug 15:41
    #0

    Vi har haft vinlotteri på jobbet, men det var alltid samma person som vann......så nu har vi slutat med det.

    Här kommer våra regler:

    För att delta i lotteriet ska 1 st flaska vin (ej under 50 kr) lämnas till ansvarige senast 14.00 på dragningsdagen. Dragning sker på eftermiddagsfikat den sista fredagen i varje månad.

    Minst 4 flaskor måste ha lämnats in till lotteriet för att dragning ska ske.

    Dragning sker på följande vis
    Först dragna namnet kommer sist. Därefter dras alla lotter och sista namn som dras vinner 1:a pris, näst sist dragna namn vinner andra pris och så vidare.

    Otursförföljd
    Har man varit med 4 gånger och inte vunnit någon flaska, får man den femte gången en bonuslott. Denna lott följer sedan med i dragningen tills den otursförföljde har vunnit ett pris, och därefter har bonuslotten förbrukat sin funktion.

    Prisutdelning sker enligt följande:

    Inlämn. flas.......1:apris...2:a pris...3:e pris...4:e pris...5:e pris...Sist
    4 st...................3 st.........1 st........-............-.............-.................-
    5 st...................4 st.........1 st .......-............-.............-.................-
    6st....................5 st.........1 st........-............-.............-.................-
    7 st...................5 st.........2 st........-............-.............-.................-
    8 st...................5 st.........2 st........1st.........-.............-.................-
    9 st...................6 st.........2 st........1st.........-.............-.................-
    10 st.................6 st.........2 st........1st.........-.............-................1 st
    11 st.................7 st.........2 st........1 st........-.............-................1 st
    12 st.................7 st.........3 st........1 st........-.............-................1 st
    13 st.................7 st.........3 st........2 st........-.............-................1 st
    14 st.................7 st.........3 st........2 st........1 st..........-...............1 st
    15 st.................7 st.........4 st........2 st........1 st..........-...............1 st
    16 st.................7 st.........4 st........3 st........1 st..........-...............1 st
    17 st.................7 st.........4 st........3 st........2 st..........-...............1 st
    18 st.................7 st.........4 st........3 st........2 st..........1 st...........1 st
    19 st.................8 st.........4 st........3 st........2 st..........1 st...........1 st
    20 st.................9 st.........4 st........3 st........2 st..........1 st...........1 st
    1:a pristagaren väljer först ur sortimentet.

    Lycka till!

  • Äldre 13 Aug 15:43
    #0

    såg att kolumnerna inte riktigt hängde med, men jag hoppas att det går att läsa ändå.

  • Emma m Theodo­r
    Äldre 13 Aug 15:50
    #0

    Tack för alla tips!
    esterr: det låter riktigt avancerat
    tack igen och ha en trevlig helg!

  • My 2
    Äldre 14 Aug 00:11
    #0

    Var med tidigare i ett vinlotteri, då utgick vi från de tre sista siffrorna i penninglotteriets dragning, alltså "första priset" i penninglotteriet. Alla hade varsin siffra (0-9) och sista siffran i numret fick första pris, näst sista andra pris och tredje sista tredje pris. Första pris var 5 flaskor, andra pris 3 flaskor och tredje pris 2 flaskor. Om någon inte hade med sig en flaska till dragningsdagen fick denna "plikta" med en extra flaska till nästa gång + att man inte vann i denna omgång (om ens nummer var med) och man fick inte heller delta i nästa dragning (hårda regler eftersom en hel del missbruk förekom )
    Pliktade flaskor tillföll förstapristagaren i nästa dragning.

    Vårt största problem var smugglingen... det är inte tillåtet att föra in eller ut alkohol på vår arbetsplats...

    /my

Svar på tråden Har ni vinlotteri på jobbet?