• Anonym (Anmäl­a bussru­nkare?­)
    Äldre 12 May 21:27
    5534 visningar
    63 svar
    63
    5534

    Hade du anmält en "bussrunkare"?

    Hej!

    Vad hade ni gjort om ni sett en bussrunkare på bussen? Alltås, kille som sitter en bit bort från dig och runkar.

  • Svar på tråden Hade du anmält en "bussrunkare"?
  • Wed 11 Sep 2019 21:28
    #51
    flygrl skrev 2018-12-26 20:15:30 följande:

    Håller med dom i tråden som tycker man ska anmäla dels för det e f*****g otrevligt i sig, dels för sånt här stört beteende kan eskalera till betydligt grövre saker som våldtäkt och/eller övergrepp på barn. :/ Som sagt kan man överlåta åt polisen att bedömma och prioritera.


    Det är hrelt rätt att polisen ska bedöma. Men man ska ringa 112 så polisen i mån av resurs kan komma dit. Ett foto renderar bara i en nedlagd förundersökning eftersom man troligen inte kan styrka vem personen är. I mån av resurs kommer polisen ta ett dsådant larm på allvar och komna så fort det är görligt eftersom det är pågående brott och dessutom av den art det är.

    Att blottare skulle utvecklas till pedofiler och våldtäktsmän är däremot helt felaktigt. Man har studerat blottare ända sedan 50 talet utan att kunna finna något sådant samband. Däremot händer det att även våldtäktsmän blottar sig men det är absolut ingen inkörsport till grövre sexuell brottslighet. Förklaringen till det ligger i att en blottare ofta drivs av en översexualitet och en exhibitionism medans våltäktsmän oftast drivs av en ilska gentemot det motsatta könet och en önskan att fominera. Dvs våldtäktsmän drivs ironiskt nog väldigt sällan till våldtäkt flr att utleva sin sexualitet utan snarare för att uppleva makt.
  • Anonym (Linda­)
    Wed 11 Sep 2019 21:59
    #52
    Anonym (Grip) skrev 2019-09-11 21:17:37 följande:

    Jag hade ringt 112 och gripit killen i väntan på patrullens ankomst. Inte för att jag tar då illa upp personligen men för att det finns massa andra yngre tjejer som kanske gör det och blir riktigt rädda.


    "Gripit i killen". Och fått en kniv i halsen? Hade du verkligen handgripligen ingripit?
  • Anonym (San)
    Wed 11 Sep 2019 22:05
    #53

    Jag tycker det är lite märkligt när en del skriver att de inte bryr sig. Jag har undrar vad som fått er att bry er, eller vart hade brytt er, hade det varit ok på en restaurang eller i badhuset?

    Vart går er gräns?

    Tycker inte Det låter som ett särskilt trevligt samhälle där folk runkar i bussar och folk inte ens bryr sig. Jag skulle sluta åka buss, mina barn skulle inte heller få åka. Då blir det att stanna hemma eller ta bilen. Känns som att samhället är på väg att bli helt jävla förvildat.

  • Anonym (Linda­)
    Wed 11 Sep 2019 22:10
    #54
    -1
    Anonym (San) skrev 2019-09-11 22:05:39 följande:

    Jag tycker det är lite märkligt när en del skriver att de inte bryr sig. Jag har undrar vad som fått er att bry er, eller vart hade brytt er, hade det varit ok på en restaurang eller i badhuset?

    Vart går er gräns?

    Tycker inte Det låter som ett särskilt trevligt samhälle där folk runkar i bussar och folk inte ens bryr sig. Jag skulle sluta åka buss, mina barn skulle inte heller få åka. Då blir det att stanna hemma eller ta bilen. Känns som att samhället är på väg att bli helt jävla förvildat.


    Och där jag bor är det så många skjutningar att ingen lägre pratar om dem. Blivit så vanligt.
    Ganska oskyldigt att någon runkar på bussen jämfört med dem som bär skjutvapen på bussen.
  • Anonym (j)
    Wed 11 Sep 2019 22:16
    #55
    Anonym (San) skrev 2019-09-11 22:05:39 följande:

    Jag tycker det är lite märkligt när en del skriver att de inte bryr sig. Jag har undrar vad som fått er att bry er, eller vart hade brytt er, hade det varit ok på en restaurang eller i badhuset?

    Vart går er gräns?

    Tycker inte Det låter som ett särskilt trevligt samhälle där folk runkar i bussar och folk inte ens bryr sig. Jag skulle sluta åka buss, mina barn skulle inte heller få åka. Då blir det att stanna hemma eller ta bilen. Känns som att samhället är på väg att bli helt jävla förvildat.


    Håller med. Man blir skrämd av att vissa försöker normalisera brott. Antingen är de själva brottslingar eller så har de någon i sin närhet, därför vill de inte inse det störda och försöker förminska brottet.
    Men majoriteten vill naturligtvis inte detta och det är därför det även är olagligt.
  • Anonym (Kim)
    Wed 11 Sep 2019 22:18
    #56
    Anonym (San) skrev 2019-09-11 22:05:39 följande:

    Jag tycker det är lite märkligt när en del skriver att de inte bryr sig. Jag har undrar vad som fått er att bry er, eller vart hade brytt er, hade det varit ok på en restaurang eller i badhuset?

    Vart går er gräns?

    Tycker inte Det låter som ett särskilt trevligt samhälle där folk runkar i bussar och folk inte ens bryr sig. Jag skulle sluta åka buss, mina barn skulle inte heller få åka. Då blir det att stanna hemma eller ta bilen. Känns som att samhället är på väg att bli helt jävla förvildat.


    Tråkigt nog håller samhället på att bli förvildat. Kvinnor uppför sig som svin emot män, likaså män emot kvinnor, folk misshandlas eller dödas för knappt ingenting idag. Inte konstigt att folk då inte vill bli inblandade om de inte är nöd och tvungna.
  • Anonym (Linda­)
    Wed 11 Sep 2019 22:19
    #57
    -1
    Anonym (j) skrev 2019-09-11 22:16:51 följande:
    Håller med. Man blir skrämd av att vissa försöker normalisera brott. Antingen är de själva brottslingar eller så har de någon i sin närhet, därför vill de inte inse det störda och försöker förminska brottet.
    Men majoriteten vill naturligtvis inte detta och det är därför det även är olagligt.
    Men herre Gud, vilken analys av dig. Obildad?
    Finns de som tröttnat på samhällsproblem och inte orkar längre.
    Vad gör du själv för att stävja kriminalitet?
  • Anonym (Hemsk­t minne)
    Wed 11 Sep 2019 22:46
    #58
    +1

    När jag var typ 10 blev jag utsatt för en runkare på T banan. Jag kommer ihåg hur fruktansvärt rädd jag var, jag hade hamnat i en vagn ensam med honom och förstod inte vad han höll på med först. Sen när jag såg fick jag värsta chocken och ville bara gå av, och det kändes som en evighet tills vi kom fram till nästa station. Hela tiden var jag så rädd att han skulle göra något mer. Precis innan jag gick av så stönade han "Är den fin? Va? Är den fin?" Jag blev så jävla äcklad. När jag kom fram till min dans som jag gick på, berättade jag för de andra tjejerna vad jag hade varit med om. Och de tjejer som brukade åka med samma linje som jag hade alla varit utsatta för honom! Men vem vågar ta det vidare i den åldern eller hur? Nästa gång jag åkte till dansen såg jag honom igen fast på en annan station..han stirrade på mig. Det var så läskigt. Efter det såg jag alltid till att aldrig hamna i en vagn ensam med en annan man igen. Och jag var livrädd för att stöta på honom igen

    Det är vårt ansvar som vuxna att sätta dit såna här människor. Personligen kanske vi inte bryr oss, men nästa gång kanske de gör det framför en liten flicka..som inte är van vid att se äldre män blotta sig och blir väldigt illa till mods. Om jag såg en blottare idag hade jag nog skrikit högt och velat skämma ut honom, jag skulle vilja att alla runtomkring fattade vad han höll på med och förmodligen sett till att någon tog fast honom. Jag blir verkligen ledsen av att höra att så många säger att de inte bryr sig. Det är väl jättebra för er, men nästa som blir utsatt för det då? Och även om just du inte blir kränkt, känner man inte ens ett behov av att visa för personen att han inte kan göra vad fan han vill iaf? För han tycker ju ha sig rätten att göra det. Bara det stör mig så himla mycket. Hur kan man inte kränka någon med den handlingen?? Fan vad avtrubbade människor har blivit. Det är sorgligt men dessvärre förståeligt när man tänker efter; det finns så många pervon och fullgubbar och konstiga människor därute. Man har lärt sig att blunda, ignorera och inte ta åt sig. Man blockar. Vet precis hur det är. Å andra sidan, när jag var 10 och blev utsatt för blottaren, så önskade jag att polisen skulle ta fast honom någon gång. Kanske att man ibland måste vakna upp ur sin dvala och reagera ibland, för att skydda andra. Skulle vara så skönt om alla tillsammans bara bestämde sig för att "nu jävlar ska vi ta fast alla pervon där ute!"!

  • Anonym (San)
    Thu 12 Sep 2019 20:32
    #59
    Anonym (Linda) skrev 2019-09-11 22:10:50 följande:

    Och där jag bor är det så många skjutningar aätt ingen lägre pratar om dem. Blivit så vanligt.

    Ganska oskyldigt att någon runkar på bussen jämfört med dem som bär skjutvapen på bussen.


    Men det är ju lite märkligt ändå, som att bara för att det finns värre saker så är det ok. Jag läser och hör ofta om skjutningar och tror faktiskt att det arbetas hårt på att förhindra, tyvärr saknas det resurser. Men jag tycker det är konstigt resonemang, bara för att folk skjuter varann så skulle det va ok att folk runkar offentligt.
  • Anonym (Öhh)
    Thu 12 Sep 2019 21:51
    #60

    Runka kan du göra hemma, jävla tomte!!!
    Anmäl de sjuka jävlarna. Kan man inte behärska sig så
    bör man nog inte delta i samhället!

  • Anonym (Ja)
    Thu 12 Sep 2019 23:38
    #61

    Naturligtvis hade jag anmält honom.

  • Anonym (A)
    Fri 13 Sep 2019 00:06
    #62

    Skulle anmäla

  • Anonym (Ja)
    Fri 13 Sep 2019 22:00
    #63
    Anonym (Öhh) skrev 2019-09-12 21:51:23 följande:

    Runka kan du göra hemma, jävla tomte!!!

    Anmäl de sjuka jävlarna. Kan man inte behärska sig så

    bör man nog inte delta i samhället!


Svar på tråden Hade du anmält en "bussrunkare"?