• LillÄrtan

    Nymfparakit

    Hej!

    I över 10 år har jag känt att jag vill ha en nymfparakit. Det enda som stoppar mig nu är att jag bor hemma. För det första är min mamma inte så haj på att skaffa fåglar. För det andra så har hon allergiastma (än så länge endast mot katt och pollen). Jag har läst på många ställen att just "dammet" från fåglarna kan vara ett stort problem. 

    Tror ni att hon skulle kunna få astmaattacker p.g.a. fåglarna? Hon överväger om hon ska kontakta hc för att få bricanyl, för hon känner verkligen av pollen nu på sommaren (hon går mycket ute på jobbet). 

    Annars får jag nog vänta något år till med att skaffa två nymfparakiter helt enkelt (eller månader i bästa fall).

  • Svar på tråden Nymfparakit
  • Anonym (Vänta)

    Vänta tills du flyttar. För det första ska du inte bara ha en utan måste ha två. Dom låter så in i *******, din mamma vill varken ha det själv ocb astma, hon kommer bli tokig att höra på dom. Hade undulater själv som jag köpte för jag ville ha, men även jag blev tokig på deras sång. Tro knappas att en person som inte från början vill ha fåglar skulle stå ut. Vi var tvungna att lämna bort våra för grannarna klagade.

  • v i r r a
    Anonym (Vänta) skrev 2018-05-23 13:40:56 följande:

    Vänta tills du flyttar. För det första ska du inte bara ha en utan måste ha två. Dom låter så in i *******, din mamma vill varken ha det själv ocb astma, hon kommer bli tokig att höra på dom. Hade undulater själv som jag köpte för jag ville ha, men även jag blev tokig på deras sång. Tro knappas att en person som inte från början vill ha fåglar skulle stå ut. Vi var tvungna att lämna bort våra för grannarna klagade.


    Tänkte skriva något liknande det här.

    Vänta till du flyttar och skaffa 2. Var medveten om att de lever om som fan! Undulater låter också men inte i närheten av hur mycket nymfparakiter kan leva om enl min erfarenhet i alla fall.

    Ägna tiden åt att planera och hitta uppfödare. Gå inte och ta en i vilken som helst i en zoobutik. Välj en uppfödare som verkar seriös och som hanterar fåglarna på rätt sätt från start så får du dels någon att fråga om råd och dels större chans att få två fina och tama kompisar
  • Anonym (Inte)

    Rekommenderar inte att skaffa fåglar mär man bor med någon som har allergi/astma dom dammar väldigt. Har haft undulat, nymfparakiter, kakadua och grå jako både som stora och dom små dammar. Jag hade väntat

  • Anonym (Vänta)

    Ditt egna boende rekommenderar jag inte är lägenhet eller boende med grannar vägg i vägg om du vill ha fågel. Jag är fortfarande jätteledsen att våra att mina fåglar fick flytta. Dom var handtama och jag hade lagt så mycket jobb till inget.

  • Freijah

    Flytta hemifrån först, sen kan du fundera på att skaffa fåglar.

    Se bara till att dom inte stör grannarna! Vi kade två nymfparakiter när jag var liten och dom är högljudda!

  • LFF

    Jag är allergiker och har haft burfåglar. Det är ett helsike även om man inte har astma och egentligen inte är regelrätt allergisk mot fåglar. Så vänta med fåglar tills du flyttat hemifrån.

    Vår första parakit lät som satan i början, det var en omplacering. Han var mest bara rädd och skrek då för att jaga bort oss så fort vi gick nära buren. Ju tryggare han blev desto mindre skrek han. Jag fick honom även extremt tam med hjälp av matningen. Till slut kom han (och hans kompis han fick senare) flygande så fort jag kom med matskålarna. Var han ute och vi satt i soffan så kom han och höll oss sällskap. Han var även galen i popcorn!

    Se även till att du har möjlighet att låta fåglarna flyga fritt utanför buren eller en jäkligt stor bur.

Svar på tråden Nymfparakit