• Äldre 27 May 22:39
    14235 visningar
    50 svar
    50
    14235

    V12+3 och blöder

    Hej

    Är I v 12+3 och har blött lite som mens i 3 dagar, jag har inte ont eller något annat. Jag har pratat med 1177 och en släkting som är bm. De säger ungefär samma att så länge jag inte har ont eller blöder mycket så är det ingen fara. Men jag blir ju lite orolig ändå.. Någon som haft liknande? Hur länge har ni blött då? Och hur gick det? Jag ska på kub på tisdag och ska ringa min vanliga bm till morgonen.

  • Svar på tråden V12+3 och blöder
  • Äldre 28 May 10:41
    #11

    Småblödde mellan v12 och v.15, med en större blödning, för min del var det ingen fara och jag fick aldrig nåt riktigt svar på varför det blödde,flera olika teorier men ingen som kunde säga säkert. Jag googlad sönder ämnet medan jag blödde och det jag kom fram till är att det verkade vara 50-50 när man läste olika trådar och i olika forum, där det antingen gick bra och blev en liten bebis och där det visade sig vara MA/MF

    Jag åkte till gynakuten efter några dagars blödande då jag höll på att kollapsa psykiskt, klarade inte av att inte veta, och åkte igen när jag fick min störtblödning. Så åk in om du mår dåligt, man får som sagt vänta vid mer akuta fall, första gången satt vi 3-4 timmar men gång nummer 2 var det typ bara vi där och vi kom in ganska fort. Hoppas allt går bra <3


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Äldre 28 May 11:47
    #12

    Skulle ha åkt in till Gyn (FL för mig nu) på direkten..

    Är i vecka 21, snart 22.

    Hade en liten genombrottsblödning vid BIM i två dagar (hade mensvärk, färskt blod)


    Blödde i vecka 8 - oförklarlig (blodig flytning, ingen mensvärk).

    Blödde pyttelite i vecka 19 efter ett VUL (ingen mensvärk, ljust blod; åkte inte in den gången för jag visste att jag hade gjort ett VUL kvällen innan och att det kan irritera tappen).

  • Äldre 28 May 12:16
    #13

    Jag har blött till och från under mina 15 veckor som gravid. De första gångerna åkte jag in och kollade så allt såg bra ut, man blir ju livrädd! Men nu har jag börjat vänja mig vid tanken och känner igen blödningarna. Så länge du inte har massa klumpar så ska det nog vara lugnt! Men jag tycker att du kan åka in och kolla av hur det ser ut, så du slipper oroa dig.. kram

  • Anonym (Sök vård)
    Äldre 28 May 12:24
    #14
    Anonym (V) skrev 2018-05-28 06:21:43 följande:

    What?!

    Om man inte ens har ont så är det definitivt inte akut. Finns de som behöver gynakutens resurser, och det är dem som ska få dom. Tex personer som håller på att förblöda eller svimma av smärta.


    Skulle det bero på ma så är risken för infektion ganska stor och bättre få behandling och medicin i tid än att bli inlagd en längre tid för att andra anser att det inte är akut. Själv varit i den sitsen och behandlingen kostade garanterar mer tid, pengar och resurser än ett besök i tid för att få veta.
  • Anonym (B)
    Äldre 28 May 12:24
    #15
    JLES skrev 2018-05-28 11:47:32 följande:

    Skulle ha åkt in till Gyn (FL för mig nu) på direkten..

    Är i vecka 21, snart 22.

    Hade en liten genombrottsblödning vid BIM i två dagar (hade mensvärk, färskt blod)

    Blödde i vecka 8 - oförklarlig (blodig flytning, ingen mensvärk).

    Blödde pyttelite i vecka 19 efter ett VUL (ingen mensvärk, ljust blod; åkte inte in den gången för jag visste att jag hade gjort ett VUL kvällen innan och att det kan irritera tappen).


    Törnrosa87 skrev 2018-05-28 12:16:40 följande:

    Jag har blött till och från under mina 15 veckor som gravid. De första gångerna åkte jag in och kollade så allt såg bra ut, man blir ju livrädd! Men nu har jag börjat vänja mig vid tanken och känner igen blödningarna. Så länge du inte har massa klumpar så ska det nog vara lugnt! Men jag tycker att du kan åka in och kolla av hur det ser ut, så du slipper oroa dig.. kram


    Man åker inte till akuten för att ?kolla av hur det ser ut?! Snälla.

    Man åker till akuten om man lider av en akut, dvs potentiellt livsfarlig, åkomma, och för att man behöver akut hjälp för att lindra smärta! Inte för att man inte pallar vänta på sin bokade tid ett dygn(!!!) senare.
  • Äldre 28 May 12:26
    #16
    Anonym (Sök vård) skrev 2018-05-28 12:24:13 följande:

    Skulle det bero på ma så är risken för infektion ganska stor och bättre få behandling och medicin i tid än att bli inlagd en längre tid för att andra anser att det inte är akut. Själv varit i den sitsen och behandlingen kostade garanterar mer tid, pengar och resurser än ett besök i tid för att få veta.


    Om man varken har ont, feber eller illaluktande blödning så får man ingen behandling för infektion, eftersom man inte har någon. Därför kan man absolut vänta till en bokad tid om man bara har blödning.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Sök vård)
    Äldre 28 May 12:30
    #17
    EpicNurse skrev 2018-05-28 12:26:30 följande:

    Om man varken har ont, feber eller illaluktande blödning så får man ingen behandling för infektion, eftersom man inte har någon. Därför kan man absolut vänta till en bokad tid om man bara har blödning.


    Jag hade inga blödningar, feber eller nått illaluktande. Enda symtomet var tröga flytningar. Ett blodprov visade infektion så blev inlagd, skrapad och fick genomlida 10 dagar med smärta, komplikationer. Men alla patienter fungerar tydligen likadant enligt nån mall av sjukvården.
  • Äldre 28 May 12:34
    #18
    Anonym (B) skrev 2018-05-28 12:24:17 följande:

    Man åker inte till akuten för att ?kolla av hur det ser ut?! Snälla.

    Man åker till akuten om man lider av en akut, dvs potentiellt livsfarlig, åkomma, och för att man behöver akut hjälp för att lindra smärta! Inte för att man inte pallar vänta på sin bokade tid ett dygn(!!!) senare.


    Haha ursäkta min otydlighet, åkte INTE till akuten, utan åkte till KVINNOMOTTAGNINGEN där dom iallafall i mitt län undersöker sådant. Och sen om någon skulle åka in till akuten för det börjar blöda under en helg tex så tycker jag att det är upp till var och en om man vill åka till AKUTEN eller inte. Där undersöker dom också sådant om du vill. Var och en bestämmer, bara dumt att gå och oroa sig flera dagar om man ändå kan kolla upp det:)
  • Äldre 28 May 12:37
    #19

    Jag fick en likadan blödning i vecka 10+4. Hade inte ont, blödde inga klumpar, det var som en lite lindrigare mens och alla runt mig sa att det förmodligen inte var någon fara men jag hade på känn att allt var kört. Efter flertalet telefonsamtal till mvc och gyn så fick jag rådet att åka in akut (det var alltså vad sjukvården själv sa) för att sedan få en tid till en jourläkare.

    Ett VUL bekräftade mina aningar, man fann inget foster och hinnsäcken uppmättes till v 5+4. Jag fick mediciner med mig hem och utförde själva aborten dagen efter.

    Jag började blöda på lördag förmiddag och ringde sjukvården på måndagen eftersom blödningen inte upphörde.

  • Äldre 28 May 12:38
    #20
    Anonym (B) skrev 2018-05-28 12:24:17 följande:
    Törnrosa87 skrev 2018-05-28 12:16:40 följande:

    Jag har blött till och från under mina 15 veckor som gravid. De första gångerna åkte jag in och kollade så allt såg bra ut, man blir ju livrädd! Men nu har jag börjat vänja mig vid tanken och känner igen blödningarna. Så länge du inte har massa klumpar så ska det nog vara lugnt! Men jag tycker att du kan åka in och kolla av hur det ser ut, så du slipper oroa dig.. kram


    Man åker inte till akuten för att ?kolla av hur det ser ut?! Snälla.

    Man åker till akuten om man lider av en akut, dvs potentiellt livsfarlig, åkomma, och för att man behöver akut hjälp för att lindra smärta! Inte för att man inte pallar vänta på sin bokade tid ett dygn(!!!) senare.
    Stämmer inte riktigt. Enligt Gynakutens beskrivning i min kommun är graviditetsrelaterade blödningar ett legitimt skäl för att komma in.
Svar på tråden V12+3 och blöder