• Äldre 27 May 22:39
    14233 visningar
    50 svar
    50
    14233

    V12+3 och blöder

    Hej

    Är I v 12+3 och har blött lite som mens i 3 dagar, jag har inte ont eller något annat. Jag har pratat med 1177 och en släkting som är bm. De säger ungefär samma att så länge jag inte har ont eller blöder mycket så är det ingen fara. Men jag blir ju lite orolig ändå.. Någon som haft liknande? Hur länge har ni blött då? Och hur gick det? Jag ska på kub på tisdag och ska ringa min vanliga bm till morgonen.

  • Svar på tråden V12+3 och blöder
  • Anonym (V)
    Äldre 28 May 12:42
    #21
    -1
    Anonym (Sök vård) skrev 2018-05-28 12:30:24 följande:

    Jag hade inga blödningar, feber eller nått illaluktande. Enda symtomet var tröga flytningar. Ett blodprov visade infektion så blev inlagd, skrapad och fick genomlida 10 dagar med smärta, komplikationer. Men alla patienter fungerar tydligen likadant enligt nån mall av sjukvården.


    Så du sökte gynakuten för att du hade flytning?

    Majoriteten fungerar likadant ja. Hade du väntat någon dag till hade du antagligen fått något av ovanstående symtom.
  • Anonym (B)
    Äldre 28 May 12:49
    #22
    JLES skrev 2018-05-28 12:38:07 följande:

    Stämmer inte riktigt. Enligt Gynakutens beskrivning i min kommun är graviditetsrelaterade blödningar ett legitimt skäl för att komma in.


    Jaså? Märkligt. Här i större städer, tex Malmö, Lund så bedriver gynakuterna just akutverksamhet. Dvs att lite blödning utan smärta när man är gravid är inget som hör hemma på akutmottagning med faktiskt riktigt dåliga patienter. Ffa inte innan vecka 12. Efter det är det givetvis en annan grej eftersom det kan bli värre komplikationer.

    I Malmö finns dessutom en egen mottagning bara för gravida som blöder för att man ska slippa dom på akuten
  • Anonym (Sök vård)
    Äldre 28 May 13:00
    #23
    Anonym (V) skrev 2018-05-28 12:42:15 följande:

    Så du sökte gynakuten för att du hade flytning?

    Majoriteten fungerar likadant ja. Hade du väntat någon dag till hade du antagligen fått något av ovanstående symtom.


    Kul att du tycker det är roligt. Hade dessa flytningar några dagar. Fick inga andra symtom och litade på magkänslan. Fick också höra normalt, avvakta. Du vet att i värsta fall så kan man faktiskt dö av en infektion?
  • Anonym (V)
    Äldre 28 May 13:06
    #24
    Anonym (Sök vård) skrev 2018-05-28 13:00:49 följande:

    Kul att du tycker det är roligt. Hade dessa flytningar några dagar. Fick inga andra symtom och litade på magkänslan. Fick också höra normalt, avvakta. Du vet att i värsta fall så kan man faktiskt dö av en infektion?


    Ja det vet jag definitivt. Men man dör inte bara sådär utan man blir dålig först. Får feber när infektionen etablerat sig, ont och känner sig kass.
  • Äldre 28 May 13:07
    #25
    Anonym (B) skrev 2018-05-28 12:49:38 följande:
    Jaså? Märkligt. Här i större städer, tex Malmö, Lund så bedriver gynakuterna just akutverksamhet. Dvs att lite blödning utan smärta när man är gravid är inget som hör hemma på akutmottagning med faktiskt riktigt dåliga patienter. Ffa inte innan vecka 12. Efter det är det givetvis en annan grej eftersom det kan bli värre komplikationer.

    I Malmö finns dessutom en egen mottagning bara för gravida som blöder för att man ska slippa dom på akuten
    Bor i Halland (så i mitt fall; Varbergs gynakut). Vid vecka 8 fick jag ett VUL på gynakuten för att fastställa grav. pga. blödning. Innan får man rådgöra med en SSK från avdelningen som bedömer om man behöver komma in eller inte. Det är inte direkt något ovanligt, jobbar själv inom just relaterade åkommor inom sjukvården.

    Det finns absolut "värre" fall och det är ju därför vårdprioritering finns. Men om någon vill sitta där och vänta är det verkligen inte min business.
  • Äldre 28 May 13:50
    #26
    +1
    Anonym (V) skrev 2018-05-28 06:21:43 följande:

    What?!

    Om man inte ens har ont så är det definitivt inte akut. Finns de som behöver gynakutens resurser, och det är dem som ska få dom. Tex personer som håller på att förblöda eller svimma av smärta.


    Jag, personligen, anser att blödning absolut kan vara själ nog att åka in. Hela grejen med akutverksamheten är ju att de som triageras högre än du får vård före och kommer alltså inte lida av att en annan person sitter och väntar. Det enda som händer - som jag skrev, är att du får sitta och vänta på din tur länge. Bedömer personalen i triagen att man kan återvända hem och invänta annan tid på icke akut verksamhet så är de utbildade i att kunna avgöra det och på så sätt skicka hem dig igen.
  • Anonym (V)
    Äldre 28 May 15:37
    #27
    -1
    Ek90 skrev 2018-05-28 13:50:46 följande:

    Jag, personligen, anser att blödning absolut kan vara själ nog att åka in. Hela grejen med akutverksamheten är ju att de som triageras högre än du får vård före och kommer alltså inte lida av att en annan person sitter och väntar. Det enda som händer - som jag skrev, är att du får sitta och vänta på din tur länge. Bedömer personalen i triagen att man kan återvända hem och invänta annan tid på icke akut verksamhet så är de utbildade i att kunna avgöra det och på så sätt skicka hem dig igen.


    Inser du hur mycket tid det tar från personalen att triagera hem alla som inte ska vara där, som borde fattat det själva? Tid som hade behövt gå till patienterna som ligger och väntar på omhändertagande, tex smärtstillande, dropp, undersökning eller inläggning. Om alla som inte pallar vänta på en bokad tid eller söka sig till rätt vårdnivå chansar och går till akuten för att de kanske får en undersökning om de bara sitter och väntar tillräckligt många timmar, då skulle akutmottagningarna haverera varje dag. Som tur är förstår många själva att det är orimligt och därför händer det bara ibland. Det tar längre tid att triagera hem en patient än att skriva in hen för undersökning. Därför blir alla andra lidande. Så nej det är inte bara att gå dit och vänta, utan det bästa är att ringa, precis som ts gjorde, och höra om man behöver komma in nu eller om man kan vänta.
  • Äldre 28 May 18:02
    #28

    Hej tack för alla svar!! Jag har pratat med min bm och hon sa som de andra att har jag inte ont eller blöder mycket så är det oftast ingen fara. Och nu får jag snällt vänta på ul i morgon.. Men tack för era berättelser <3

  • Äldre 28 May 18:40
    #29
    joannaq skrev 2018-05-28 18:02:05 följande:
    Hej tack för alla svar!! Jag har pratat med min bm och hon sa som de andra att har jag inte ont eller blöder mycket så är det oftast ingen fara. Och nu får jag snällt vänta på ul i morgon.. Men tack för era berättelser <3
    Hoppas det går bra för dig! Jag blödde flera gånger fram till vecka 16 under senaste graviditeten. Blev såklart livrädd varje gång efter ett missfall precis innan den graviditeten. Till mig sade de dock att om man har hört/sett hjärtslag och kommit så långt som du har så ska det mycket till för att det inte ska bli en bebis av det.
  • Äldre 28 May 20:27
    #30

    Jag blödde mellan v.6-v.9 och fram till v. 12 så hade jag rosa flytningar till och från.

    Läkaren kunde se att jag hade en blödning i livmodern som minskade vid varje blödning / rosa flytning. Gick in i v.21 idag och har inte vart något sedan dess. Lycka till imorgon och hoppas du får se en pigg liten mini som vinkar till dig :)

Svar på tråden V12+3 och blöder