• Anzil

    Hur vet man om man är svensk medborgare?

    Hej!

    Man är tydligen inte svensk medborgare om man är född i Sverige. Jag är född i Sverige. Mina föräldrar är dock invandrare. Jag är väldigt osäker om jag har svensk  medborgarskap eller inte.

    Hur kan man ta reda på om man har dubbla svenska medborgarskap eller inte?

    Jag vill BARA vara svensk medborgare. Hur kan jag ta reda på all information jag behöver?

    Jag kontaktade skatteverket. Jag besökte de både personligen och skickat mail till de. Men får ingen svar. När jag besökte de personligen, så visste inte personalen som jag pratade med.

    Men hon vidarebefordrande min förfrågan och jag fick ett telefonsamtal idag. Det samtalet pratades om helt annan sak.
    Jag skulle jättegärna vilja veta om jag är svensk medborgare eller inte.

  • Svar på tråden Hur vet man om man är svensk medborgare?
  • Mittiprick

    Du gör sannerligen de märkligaste trådstarterna här...

    Om du har ett svenskt personnummer så är du svensk medborgare.


    Tells it the way it is.
  • IceKitten
    Mittiprick skrev 2018-05-29 23:19:53 följande:

    Du gör sannerligen de märkligaste trådstarterna här...

    Om du har ett svenskt personnummer så är du svensk medborgare.


    Är du säker på det? Jag säger inte att du har fel, för jag har ingen aning. Men jag vet att jag har ett isländskt personnummer och jag är inte isländsk medborgare.
  • Anzil
    Mittiprick skrev 2018-05-29 23:19:53 följande:

    Du gör sannerligen de märkligaste trådstarterna här...

    Om du har ett svenskt personnummer så är du svensk medborgare.


    Haha, kul att bli igen känd!

    Jag är faktiskt osäker på om man är svensk medborgare bara för att man har svensk personnummer.
  • Limeblad

    Du kan ha ett s.k. samordningsnummer som (jag tror) ser ut som ett personnummer om du inte är svensk medborgare (kanske något liknande på Island). Om du har ett svenskt pass så har du svenskt medborgarskap i alla fall.

  • zemer

    Man får svensk personnummer utan att vara svensk medborgare.

  • zemer

    Logga in på Mina sidor på Skatteverket. Gå till skriv ut personbevis, ladda ner Utdrag om folkbokföringsuppgifter, så står det där i vilket land du är medborgare i.

  • Anzil
    zemer skrev 2018-05-29 23:34:44 följande:

    Man får svensk personnummer utan att vara svensk medborgare.


    Okej!
    Jag misstänkte då!

    Så hur kan man vara fullkomlig säker på att man har svensk medborgarskap. En annan skrev att om man har svensk pass, så är man svensk medborgare.

    Pass är obligatorisk om man skall resa till utomlands, va?

    Jag har rest utomlands när jag var ett barn. Men jag vet inte om jag någonsin har förnyat passet eller något sådant. Det kanske man måste göra?

    Hur vet man om man har dubbla medborgarskap?

    Jag vill bara ha ett. Och det är självklart svensk medborgarskap.
  • Anzil
    zemer skrev 2018-05-29 23:39:13 följande:

    Logga in på Mina sidor på Skatteverket. Gå till skriv ut personbevis, ladda ner Utdrag om folkbokföringsuppgifter, så står det där i vilket land du är medborgare i.


    Men fantastiskt!! Tack så  mycket! Och det visade sig att jag var svensk medborgare och endast hade svensk medborgare!

    Perfekt!! Tack så mycket!!

    Det jag inte riktigt begrepp. VAR ATT  det stod vilken folkbokföringadress jag hade. Och så stod det min gamla hemstad. När jag i självaverket flyttat till en annan stad. Jag är folkbokförd i denna nya staden som jag flyttat till..
  • zemer
    Anzil skrev 2018-05-29 23:47:35 följande:

    Men fantastiskt!! Tack så  mycket! Och det visade sig att jag var svensk medborgare och endast hade svensk medborgare!

    Perfekt!! Tack så mycket!!

    Det jag inte riktigt begrepp. VAR ATT  det stod vilken folkbokföringadress jag hade. Och så stod det min gamla hemstad. När jag i självaverket flyttat till en annan stad. Jag är folkbokförd i denna nya staden som jag flyttat till..


    Har du gjort en adressändring när du flyttade?
  • Anzil
    zemer skrev 2018-05-29 23:50:19 följande:
    Har du gjort en adressändring när du flyttade?
    Ja. Det har jag.

    Det står jättekonstigt. Det står vart jag får posten och då står det t.ex BOX och så siffror och så vilken stad.

    Men det står sedan folkbokförd, och så står det min gamla hemstad. Och gamla adress.
  • zemer
    Anzil skrev 2018-05-29 23:52:05 följande:

    Ja. Det har jag.

    Det står jättekonstigt. Det står vart jag får posten och då står det t.ex BOX och så siffror och så vilken stad.

    Men det står sedan folkbokförd, och så står det min gamla hemstad. Och gamla adress.


    Ingen aning faktiskt.. Ring eller mejla skatteverket och fråga.
  • zemer
    Mittiprick skrev 2018-05-29 23:19:53 följande:

    Du gör sannerligen de märkligaste trådstarterna här...

    Om du har ett svenskt personnummer så är du svensk medborgare.


    Stämmer inte.
    Limeblad skrev 2018-05-29 23:27:48 följande:

    Du kan ha ett s.k. samordningsnummer som (jag tror) ser ut som ett personnummer om du inte är svensk medborgare (kanske något liknande på Island). Om du har ett svenskt pass så har du svenskt medborgarskap i alla fall.


    Du får svensk personnummer utan att vara svensk medborgare, det räcker att du bor och är registrerad i Sverige.

    Sen kan du va svensk medborgare och ha ett samordningsnummer.

    Men ja för att få svenskt pass måste du vara svensk medborgare. Men pass kan man få med både personnummer och samordningsnummer.
  • zemer
    Anzil skrev 2018-05-29 23:40:45 följande:

    Okej!

    Jag misstänkte då!

    Så hur kan man vara fullkomlig säker på att man har svensk medborgarskap. En annan skrev att om man har svensk pass, så är man svensk medborgare.

    Pass är obligatorisk om man skall resa till utomlands, va?

    Jag har rest utomlands när jag var ett barn. Men jag vet inte om jag någonsin har förnyat passet eller något sådant. Det kanske man måste göra?

    Hur vet man om man har dubbla medborgarskap?

    Jag vill bara ha ett. Och det är självklart svensk medborgarskap.


    Jag vet inte om skatteverket skriver ut dubbla medborgarskap. Står det att du är svensk medborgare så kan du kanske fortfarande ha dubbla. Du får höra efter I dina föräldrars hemland om du är medborgare där.
  • Kjell2
    Anzil skrev 2018-05-29 23:14:05 följande:

    Hej!

    Man är tydligen inte svensk medborgare om man är född i Sverige. Jag är född i Sverige. Mina föräldrar är dock invandrare. Jag är väldigt osäker om jag har svensk  medborgarskap eller inte.

    Hur kan man ta reda på om man har dubbla svenska medborgarskap eller inte?

    Jag vill BARA vara svensk medborgare. Hur kan jag ta reda på all information jag behöver?

    Jag kontaktade skatteverket. Jag besökte de både personligen och skickat mail till de. Men får ingen svar. När jag besökte de personligen, så visste inte personalen som jag pratade med.

    Men hon vidarebefordrande min förfrågan och jag fick ett telefonsamtal idag. Det samtalet pratades om helt annan sak.
    Jag skulle jättegärna vilja veta om jag är svensk medborgare eller inte.


    Du kontaktar skatteverket, uppger ditt personnummer och frågar om du är svenska medborgare eller ej. En enkel fråga, inte en massa svammel.

    De kan inte svara på om du är medborgare i annan land, kontakta landets ambasad. 


  • AndreaBD
    Mittiprick skrev 2018-05-29 23:19:53 följande:

    Du gör sannerligen de märkligaste trådstarterna här...

    Om du har ett svenskt personnummer så är du svensk medborgare.


    Helt felaktig  information. Ett svenskt personnummer får man ganska umgående om man har uppehållstillstånd. Och alla barn födda i Sverige har det.
Svar på tråden Hur vet man om man är svensk medborgare?