• Barone­nOst
    Äldre 31 May 14:25
    17964 visningar
    79 svar
    79
    17964

    Varför köra manuellt?

    Hej!

    Jag har gjort en ytterst ovetenskaplig observation då jag passerat alla de bilar som står parkerade vid min gata. Jag har sett att en stor majoritet (9 av 10) av dessa är manualväxlade.

    Själv ser jag bara fördelar med en automatare, speciellt här i staden och har därför lite svårt att förstå varför så många väljer att köra manuellt, något som jag bara ser som onödigt.

    Jag skulle vilja veta varför man överhuvudtaget väljer att köra med en manualväxlad bil när de flesta automatare idag är väldigt bra och stabila att köra.

    De enda argument jag hört som jag kan köpa är:

    - Manualväxlade bilar är billigare
    - Man har mer kontroll om man exempelvis behöver köra i snö eller liknande

    Vilka mer anledningar kan det finnas?

    Jag vill inte döma er som kör manuellt, bara förstå.

  • Svar på tråden Varför köra manuellt?
  • punkts­lash
    Äldre 31 May 14:28
    #1
    -1 +1

    För att man försöker övertyga sig själv (och andra) att man är en bättre bilförare.

  • Äldre 31 May 14:30
    #2

    För att många äldre bilar är manuella. Så köper man begagnat är risken stor att den bli manuell.

  • Barone­nOst
    Äldre 31 May 14:38
    #3
    Kjell2 skrev 2018-05-31 14:30:49 följande:

    För att många äldre bilar är manuella. Så köper man begagnat är risken stor att den bli manuell.


    Det kan ligga en viss sanning i det, samtidigt är många av de bilarna jag observerat av nyare modell och likväl manuella.
  • Äldre 31 May 14:56
    #4

    För att om man tar körkort på automatväxlad, får man enbart köra automatväxlad och det kan bli problem om man hyr, lånar, köper bil.

  • Äldre 31 May 15:00
    #5

    Smaksak/vanesak. Jag skulle välja manuell vid 2 likvärdiga bilar.

    Har förvisso en automat och en manuell privat fast var andra pluspoäng på automaten som gjorde att det blev den.

    Hade jag åkt mycket i storstäder hade nog automaten legat på plus.

  • Äldre 31 May 15:01
    #6
    BaronenOst skrev 2018-05-31 14:38:37 följande:
    Det kan ligga en viss sanning i det, samtidigt är många av de bilarna jag observerat av nyare modell och likväl manuella.
    Kanske en fråga om pris, manuell billigare. Eller så lever lever den gamla sanningen att automat drar mer kvar.
  • sextio­talist
    Äldre 31 May 15:05
    #7

    För att det är så tråkigt att köra automat (vi har haft både automat och manuell). Nu har vi endast manuellt på bilarna, väldigt bra, då sonen håller på att övningsköra med oss

  • Pentra
    Äldre 31 May 15:09
    #8
    -1

    För att JAG vill bestämma vilken växel som skall ligga i vid vilket tillfälle och vid vilken hastighet; INTE bilen. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Äldre 31 May 15:10
    #9

    Jobbar som billackerare och har noterat att ca 90% av bilarna är automat hos oss, men arbetar med lite nyare bilar och de flesta är automat har jag märkt.

    Själv gillar jag manuell bättre, men hade jag bott inne i stan, så hade jag föredragit automat då man oftare hamnar i köer där.

  • Äldre 31 May 15:12
    #10

    Det är så himla mycket roligare att axa då. Att växla. Att trampa runt på pedalerna. Det är som en dans. Att köra automatare är inte alls lika skoj. Bara gasa och bromsa. Hur kul är det?

Svar på tråden Varför köra manuellt?