• Äldre 5 Jun 18:16
    7113 visningar
    55 svar
    55
    7113

    Världens bästa film?

    Ja, vilken är den allra bästa film du sett? Berätta gärna lite varför. Är det svårt att välja kan du ju nämna två stycken.

    Personligen tycker jag att "Den gröna milen" och "Stekta gröna tomater" är de bästa jag sett.

    Den första för att jag tycker att karaktärerna känns så verkliga, jag liksom sugs in i filmen. Dessutom är jag väldigt förtjust i Tom Hanks.

    Den andra för att jag älskar atmosfären och att det är total girlpower. "The secret´s in the sauce!!!"

  • Svar på tråden Världens bästa film?
  • Äldre 10 Jun 12:03
    #41

    Le huitième jour (Den åttonde dagen). Helt fantastisk "feel good-film", trots att den är tragisk i mångt och mycket är den hjärtvärmande. De funktionsnedsatta skådespelarna är underbara.

  • Äldre 10 Jun 13:04
    #42

    The reader

    Höstlegender

    Stekta gröna tomater

    Det mesta med Meryl Streep

  • Äldre 10 Jun 13:14
    #43
    norrlandsflicka skrev 2018-06-06 09:28:49 följande:

    Finns ju så många bra. Om jag nu ska ta några som jag tycker är riktigt bra så skulle jag säga Dagboken jag sökte dig och fann mitt hjärta

    Lida

    Livet efter dig

    En oväntad vänskap

    Allt för min syster

    Boys dont cry

    I am Sam

    Into the wild

    The butterfly effect

    Secret window


    Secret window blev jag besviken över. Depp är alltid vass men de avslöjade ju för mycket så man förstod vad det var frågan om innan twisten kom tyvärr. 
  • Äldre 10 Jun 18:42
    #44
    +1
    Pripps Vichy skrev 2018-06-10 11:14:29 följande:

    Snanley Kubricks The Shining. Ingen liknande film med sådan unik skräckstämning har gjorts före eller efter den. Jack Nicholson gör sin livs bästa roll i detta mästerverk.


    Åh fy fan, den såg jag när jag var 14 år, sen sov jag i samma säng som syrran tills jag blev myndig :'D. Har inte vågat se den efter det, men kanske borde!
  • Pripps Vichy
    Äldre 10 Jun 19:22
    #45
    JGBM skrev 2018-06-10 18:42:20 följande:
    Åh fy fan, den såg jag när jag var 14 år, sen sov jag i samma säng som syrran tills jag blev myndig :'D. Har inte vågat se den efter det, men kanske borde!
    Jag har sett den hundratals gånger ända sedan jag var i 8-års åldern på 80-talet, och har aldrig tröttnat på den. Tvärtom är det en film som växer ju mer man ser på den.

  • HerrFa­ntasi
    Äldre 12 Jun 19:55
    #46

    Sagan om ringen-trilogin av Peter Jackson (2001-2003) är en av de främsta, möjligen DEN främsta.

    Ej att förglömma: Harmonica - en hämnare (Once Upon a Time in the West), regisserad av Sergio Leone 1969 med musik av Ennio Morricone.

    Den tycker jag nog är Leones allra bästa. Förutom den och dollartrilogin känner jag inte till några filmer där musiken är så välintegrerad med filmen. Musiken och handlingen bildar en helhet som i inga andra filmer och kopplar därmed ett känsloladdat grepp. De inledande sekvenserna är särskilt bra, däribland den berömda flugscenen.

  • Äldre 12 Jun 21:51
    #47
    HerrFantasi skrev 2018-06-12 19:55:48 följande:

    Sagan om ringen-trilogin av Peter Jackson (2001-2003) är en av de främsta, möjligen DEN främsta.

    Ej att förglömma: Harmonica - en hämnare (Once Upon a Time in the West), regisserad av Sergio Leone 1969 med musik av Ennio Morricone.

    Den tycker jag nog är Leones allra bästa. Förutom den och dollartrilogin känner jag inte till några filmer där musiken är så välintegrerad med filmen. Musiken och handlingen bildar en helhet som i inga andra filmer och kopplar därmed ett känsloladdat grepp. De inledande sekvenserna är särskilt bra, däribland den berömda flugscenen.


    Harmonica är riktigt skön.
    "För några få dollar mer" är också grym.
    Gillade också Hateful 8 ...

    Vet du några fler bra filmer med liknande stil? Nya eller gamla.
  • HerrFa­ntasi
    Äldre 12 Jun 23:07
    #48
    Vik945 skrev 2018-06-12 21:51:51 följande:
    Harmonica är riktigt skön.
    "För några få dollar mer" är också grym.
    Gillade också Hateful 8 ...

    Vet du några fler bra filmer med liknande stil? Nya eller gamla.
    "Den gode den onde den fule" och "För en handfull dollar" känner du säkert till, toppenbra filmer de med.

    av Sergio Leone finns även följande:
    "A Fistful of Dynamite" / "Duck, You Sucker!" / "Ducka skitstövel" (1971)
    "My Name Is Nobody" (1973)
    Har inte sett dem än, men vill göra det vid tillfälle.

    Att hitta något liknande som Harmonica blir nog svårt, gissar jag. Kanske någon annan har tips?

    The Hateful 8 tyckte jag var okej, men inte mer.
  • Äldre 12 Jun 23:25
    #49
    HerrFantasi skrev 2018-06-12 23:07:42 följande:
    "Den gode den onde den fule" och "För en handfull dollar" känner du säkert till, toppenbra filmer de med.

    av Sergio Leone finns även följande:
    "A Fistful of Dynamite" / "Duck, You Sucker!" / "Ducka skitstövel" (1971)
    "My Name Is Nobody" (1973)
    Har inte sett dem än, men vill göra det vid tillfälle.

    Att hitta något liknande som Harmonica blir nog svårt, gissar jag. Kanske någon annan har tips?

    The Hateful 8 tyckte jag var okej, men inte mer.
    De två förstnämnda har jag sett, och håller med.
    De andra har jag inte sett, kanske får ge dem en chans!

    Ja, du har nog rätt.
  • Äldre 12 Jun 23:54
    #50

    Jag kom på två fantastiska filmer till; The Producers och Blazing saddles.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 13 Jun 00:26
    #51

    Mina 5 första favoritfilmer i ordning:

    P.S I love your - härlig historia med passande skådespelare.

    Känn ingen sorg - Kul film man kan relatera till

    Allt för min syster - Jag gråter nästan hela filmen

    Hungerspelen - Gillar att budskapet kan tolkas lite som man vill

    Dagboken, jag sökte och fann dig - underbar kärleksberättelse

  • Äldre 13 Jun 00:56
    #52

    Aliens! Skrattande Filmen som har ALLT! 


    Sedan hade listan kunnat göras lång, men "We need to talk about Kevin" och "Silence of the lambs" hänger vackert på. 
    "Watership down" också... och tusen till! 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Äldre 13 Jun 00:57
    #53

    Reservoir Dogs! <3 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Äldre 13 Jun 01:01
    #54
    +1
    Pripps Vichy skrev 2018-06-10 11:14:29 följande:

    Snanley Kubricks The Shining. Ingen liknande film med sådan unik skräckstämning har gjorts före eller efter den. Jack Nicholson gör sin livs bästa roll i detta mästerverk.


    Jag älskar Nicholson i den versionen, och symboliken och själva filmen är ljuvlig... men Shelley pajade verkligen allt. Jag måste sitta på händerna för att inte vilja strypa kvinnan genom hela filmen! Oskyldig
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Pripps Vichy
    Äldre 13 Jun 05:34
    #55
    DeathByPickles skrev 2018-06-13 01:01:44 följande:
    Jag älskar Nicholson i den versionen, och symboliken och själva filmen är ljuvlig... men Shelley pajade verkligen allt. Jag måste sitta på händerna för att inte vilja strypa kvinnan genom hela filmen! Oskyldig
    Förstår hur/ vad du menar angående Shelley, men jag tycker ändå hon har sin charm med sin godtrogenhet och lite naiva personlighet. Hon blir liksom en bjärt kontrast till den utstuderade Jack.
Svar på tråden Världens bästa film?