• Anonym (here we go again...)

    Ni som gillar era jobb...

    Till er som gillar era jobb:

    1. Vad jobbar ni med?
    2. Vad tror ni det är som gör att ni gillar era jobb?
    3. Har ni haft andra jobb som ni ogillat? Varför tror ni att ni ogillade dem?
    4. Är ni nöjda med lönen?
    5. Arbetstider?

    Jag som undrar är en student som hittills bara haft sommarjobb och  jag våndas inför varje sommar då jag behöver jobba eftersom jag är totalt dränerad efter varje arbetsdag. Orkar verkligen inte göra något alls utöver jobbet på somrarna. Nu tre dagar in på nya sommarjobbet sitter jag här igen och undrar hur jag efter min utbildning ska orka jobba 8-17 fem dagar i veckan fram tills pensionen. Jag undrar faktiskt hur jag ens ska orka den här sommaren ut. Har haft olika sorters sommarjobb (service/sälj, admin/assistent, förskola osv. ) och känt samma med alla hittills. Med det sagt, jag försöker tänka att det måste finnas något jobb som jag faktiskt gillar att gå till och som inte dränerar mig så mycket. Min utbildning är bred så jag har en del att välja mellan efter examen. Vill alltså med tråden försöka få en slags uppfattning om vad det är som gör att man trivs/vantrivs med sitt jobb. Så dela gärna med er av era erfarenheter! =)

  • Svar på tråden Ni som gillar era jobb...
  • mammaåten

    1. Ekonom
    2. Det är varierande arbetsuppgifter, mycket analyserande, man arbetar ständigt mot att effektivisera/förbättra. Det är lagom kontakt med folk, vill gärna prata med andra men skulle aldrig vilja jobba inom kundtjänst där allt går ut på att vara glad och trevlig emot andra.
    Suveräna kollegor & bra arbetsvillkor.
    3. Endast kortare perioder under studier, försäljning, marknadsundersökningar, restaurang, produktionsarbete osv. De första pga det jag nämnde i punkt två, går ut på att prata med andra hela tiden. Produktionsarbete pga det var skift & enformigt.
    4. Jag är nöjd
    5. Dagtid med flex. Ledig alla röda dagar.

  • Meriall

    Jag är legitimerad psykolog och blev också helt slut efter en arbetsdag som du beskriver, så jag bytte jobb... 


    1. Är doktorand


    2. Det är väldigt fritt, både tidsmässigt och hur jag vill lägga upp allt och varierande, och jag utvecklas hela tiden och lär mig nya saker. Plus då att jag trivs med arbetskamraterna och miljön. 


    3. Ja, jag älskar att arbeta som psykolog men det är väldigt tungt så nu när jag har småbarn orkar jag inte det. Det hade varit okej att jobba med tex 3h/dag men orkar inte 8h. Jag tycker också det känns jättejobbigt att ha fasta tider varje dag. 


    4. Nej, jag har jättedålig lön och hade lätt fått minst 10-15k mer i månaden som psykolog men det är så värt det för att trivas på jobbet och slippa all stress :) Väldigt väldigt värt! En bonus är ju dock att när jag doktorerat klart så får jag en stor boost i lön oavsett vad jag väljer att göra efteråt. Men jag har så jag klarar mig på det i alla fall, och det är tillräckligt just nu. 


    5. Ja, jag jobbar precis när och hur jag vill. Kan jobba hemifrån en dag om jag har lust eller jobba 2h en dag och ta igen det en helgdag eller jobba över en annan dag. Har alltså förtroendearbetstid. Det är det bästa någonsin men väldigt ovanligt. Har bara hört att forskare, egenföretagare och programmerare kan ha så. 


    Visst kan det vara möten och grejer som jag måste gå på men det gör ingenting :) Det jag tycker är jobbigt med vanliga arbetsplatser är just att man måste vara där typ 8-17 oavsett vad man har att göra. 


    Jag rekommenderar akademin varmt ifall du tycker om att lära dig saker och kanske lära ut. 


    Anonym (here we go again...) skrev 2018-06-07 18:16:09 följande:

    Till er som gillar era jobb:

    1. Vad jobbar ni med?
    2. Vad tror ni det är som gör att ni gillar era jobb?
    3. Har ni haft andra jobb som ni ogillat? Varför tror ni att ni ogillade dem?
    4. Är ni nöjda med lönen?
    5. Arbetstider?

    Jag som undrar är en student som hittills bara haft sommarjobb och  jag våndas inför varje sommar då jag behöver jobba eftersom jag är totalt dränerad efter varje arbetsdag. Orkar verkligen inte göra något alls utöver jobbet på somrarna. Nu tre dagar in på nya sommarjobbet sitter jag här igen och undrar hur jag efter min utbildning ska orka jobba 8-17 fem dagar i veckan fram tills pensionen. Jag undrar faktiskt hur jag ens ska orka den här sommaren ut. Har haft olika sorters sommarjobb (service/sälj, admin/assistent, förskola osv. ) och känt samma med alla hittills. Med det sagt, jag försöker tänka att det måste finnas något jobb som jag faktiskt gillar att gå till och som inte dränerar mig så mycket. Min utbildning är bred så jag har en del att välja mellan efter examen. Vill alltså med tråden försöka få en slags uppfattning om vad det är som gör att man trivs/vantrivs med sitt jobb. Så dela gärna med er av era erfarenheter! =)


  • Anonym (Förskollärare)

    1. Vad jobbar ni med?

    2. Vad tror ni det är som gör att ni gillar era jobb?

    3. Har ni haft andra jobb som ni ogillat? Varför tror ni att ni ogillade dem?

    4. Är ni nöjda med lönen?

    5. Arbetstider?

    1. Jag är förskollärare å grundskollärare sedan mer än 15 år tillbaka.

    2. Jag älskar att se barn lära sig nya saker. Tycker det är grymt spännande att planera upp ett förlopp med olika lärande mål under både kort å lång tid för att sedan tillsammans ta mig an det vi vill lära oss mer om. Jag är en analyserande person som är driven å som gillar att fundera kring verksamhetsutveckling. Dessutom gillar jag att själv lära mig nya saker å få nya perspektiv på tillvaron. Att arbeta med människor i sociala sammanhang är givande å stt få vara med å påverka de första åren i ett barns liv är så givande på så många plan...

    Dessutom har jag grymma kollegor, möjlighet till vidare utbildning både inom den friskolekoncern jag arbetar å genom kurser på högskola å universitet som min chef bekostar...

    3. Jag har arbetat i grundskolan oxå men tillslut blev det för mycket fokus på administration å att rätta prov etc, jsg vill arbeta med utveckling å lärande så jag lämnade skolan å gick vidare till förskolan i stället...

    4 Jag är duktig på att förhandla genom att visa hur jag påverkar mitt arbete å vad verksamheten vinner på mig, så ja min lön är helt ok, men självklart kan den bli bättre...

    5 varierar över veckan 6.30-17.30 ingen flex jobbar inga helger eller röda dagar. Arbetar 34 timmar i barngrupp å 6 timmar med planering, analysering å verksamhetsutveckling. Just nu även oxå i vårt ledningslag...

  • Anonym (M)
    Anonym (here we go again...) skrev 2018-06-07 18:16:09 följande:

    1. Vad jobbar ni med?

    2. Vad tror ni det är som gör att ni gillar era jobb?

    3. Har ni haft andra jobb som ni ogillat? Varför tror ni att ni ogillade dem?

    4. Är ni nöjda med lönen?

    5. Arbetstider?


    1. Personlig assistent

    2. Att jag trivs så vansinnigt bra med både brukaren och familjen. Det är ett otroligt givande jobb och man skrattar varje dag! Superroligt! :)

    3. Jobbat i restaurangbranschen, servicebranschen, kundtjänst och i butik.. Vantrivdes med alla dessa! Sån enorm stress och press med merförsäljning så det är fan inte klokt. Pengar, pengar, pengar.. Usch! Jobbade på ComHem ett tag och ett flertal av mina kollegor brakade rakt in i väggen.

    4. Nja, kan alltid bli bättre inom vården och assistans, med tanke på vad man gör.

    5. Just nu jobbar jag natt. 21.30-07.30. Jobbar 6 pass, sen ledig i en vecka.
  • Fröken Rabarber

    1. Vad jobbar ni med? Arbetar som arkivarie, det är ett varierat arbete där jag styr mycket själv vilka uppgifter som ska genomföras under dagen. T.ex ibland är det mycket vid datorn och analysera, ibland fixa med att sortera dokument, ibland leta efter handlingar. En hel del service gentemot handläggare.

    2. Vad tror ni det är som gör att ni gillar era jobb? Jag uppskattar självständigheten, mina flexibla arbetstider, och att jag har ett högt förtroende inom mitt jobb.

    3. Har ni haft andra jobb som ni ogillat? Varför tror ni att ni ogillade dem? Jag har testat att arbeta inom vården och det är verkligen inte min melodi. Uppskattar inte att arbeta med människor på det viset(uppgifterna i sig hade jag inga problem med) samt att det var fasta arbetstider.

    4. Är ni nöjda med lönen? Ja

    5. Arbetstider? 8-16.30 men har flex och en friskvårdstimma i veckan.

  • Anonym (.)

    1. Vad jobbar ni med?
    Jobbar i IT-branschen med programmering och test

    2. Vad tror ni det är som gör att ni gillar era jobb?
    Jag gillar problemlösning, det är ett kreativt jobb och flexibelt (lätt att jobba på olika tider och platser). 

    3. Har ni haft andra jobb som ni ogillat? Varför tror ni att ni ogillade dem?
    Jag har varit projektledare också, det gillade jag inte alls lika mycket. Tråkigt med mycket möten och administration, och frustrerande att vara beroende av att andra gör sitt jobb bra utan att jag har möjlighet att påverka det själv. 

    4. Är ni nöjda med lönen?
    Ja

    5. Arbetstider?
    Jag ska helst vara på kontoret mellan 9-15, annars kan jag flexa, men som sagt är det inga problem att jobba andra tider (eller hemifrån) vid behov. 

  • MammAmma

    1. Jag är undersköterska på en dialysmottagning och en avgiftningsavdelning för missbrukare. Pluggade till sjuksköterska men hoppade av under tredje terminen. Har inte bestämt mig än om jag vill fullfölja utbildningen eller inte.

    2. Mina fantastiska medarbetare gör jobbet jätteroligt (älskar det!) och patienterna gör det givande.

    3. Jobbade på restaurang. Lönen var uuusel och chefen en rövhatt och jag skällde ut honom så in i helvete när jag sade upp mig.

    4. Nja, den kunde varit bättre överlag inom vården, men jag är okej med min. Klarar mig fint på den.

    5. Eftersom jag jobbar på två olika ställen skiljer arbetstiderna sig lite; på dialysen jobbar jag antingen 7.00-15.30 eller 11.30-20.00, på missbruksenheten antingen 6.30-15.00 eller 13-21.30 (de sällsynta ggr jag jobbar natt är det 21.00-7.00). Jobbar var tredje helg.

  • Don3

    1. Vad jobbar ni med?

    Elkonstruktion / rita CAD / dokumenthantering

    2. Vad tror ni det är som gör att ni gillar era jobb?

    Vet inte. Det är enformigt men samtidigt omväxlande, stressigt men har ibland gott om tid, roligt folk att jobba med.

    3. Har ni haft andra jobb som ni ogillat? Varför tror ni att ni ogillade dem?

    Nej, har alltid gillar mina jobb då jag alltid ser positiva saker med dem. (Lokalvårdare, butiksbiträde, industriarbete)

    4. Är ni nöjda med lönen?

    Den var ok men starta eget då jag inte kunde se någon anledning till att företaget tog så stor del av kakan för den lilla nyttan de gjorde.

    5. Arbetstider?

    Där jag är nu är det 7:30-16 på papper men får jobba mer eller mindre när som, bara man får ihop timmarna.

  • Anonym (pappa)
    Anonym (here we go again...) skrev 2018-06-07 18:16:09 följande:

    Till er som gillar era jobb:

    1. Vad jobbar ni med?
    2. Vad tror ni det är som gör att ni gillar era jobb?
    3. Har ni haft andra jobb som ni ogillat? Varför tror ni att ni ogillade dem?
    4. Är ni nöjda med lönen?
    5. Arbetstider?


    1: Ämneslärare år 6-9, kemi, fysik och matematik.
    2: Att se ungdomar lära och utvecklas, upptäcka, hitta sina intressen och passioner.
    3: Nej, däremot kan jag ibland verkligen hata jobbet jag har nu. Skolvärldens dualitet.
    4: Ibland tycker jag att min lön är ok, ibland tycker jag att den är för hög i jämförelse mot mina kollegor runt om i landet och ibland tycker jag den är för låg för jobbet jag gör.
    5: På papper 45 timmar i veckan på "kontorstider" och ledig 16 veckor om året, i verkligheten handlar det om 55-60 timmar i veckan med krav att vara tillgänglig mellan 5.30-22 på vardagar, samt helger och lov, plus att de 16 lediga veckorna snarare handlar om 12 max.
  • Anonym (Signe)

    1. Vad jobbar ni med?

    Socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd

    2. Vad tror ni det är som gör att ni gillar era jobb?

    Kollegorna. Jobbet i sig; det passar mig att vara byråkrat med samtidigt ha frihet.

    3. Har ni haft andra jobb som ni ogillat? Varför tror ni att ni ogillade dem?

    Japp. Jobbade dom enhetschef i några år. Usel lön, skit uppifrån och nerifrån och en förväntan att ständigt vara nåbar.

    4. Är ni nöjda med lönen?

    Absolut.

    5. Arbetstider?

    Kontorstid må-fre med goda möjligheter till fler.

Svar på tråden Ni som gillar era jobb...