• modsey
    Äldre 8 Jun 08:07
    1449 visningar
    17 svar
    17
    1449

    Samma barnmorska under graviditet som förlossning?

    Läste om ett projekt där man provar detta? Vad tror ni, är det möjligt? Att det finns en vinst flr föräldrar förstår jag. Men vill barnmorskorna ha jour på detta vis?

  • Svar på tråden Samma barnmorska under graviditet som förlossning?
  • Anonym (Kvinn­a)
    Äldre 8 Jun 08:10
    #1

    Jag ser också vinsten med det.

    Då får man kanske sätta in någon speciell lön för detta ändamål.

    BM kan ju behöva ha ledigt då i samband med att förlossning närmar sig..de kan ju inte jobba vanligt pass samt sen kanske bli väckta mitt i natten för en förlossning.

    Och därav speciallönen....Jag hade ju inte gjort det gratis.
    Eller barnmorskorna då.

  • modsey
    Äldre 8 Jun 08:15
    #2
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-06-08 08:10:27 följande:

    Jag ser också vinsten med det.

    Då får man kanske sätta in någon speciell lön för detta ändamål.

    BM kan ju behöva ha ledigt då i samband med att förlossning närmar sig..de kan ju inte jobba vanligt pass samt sen kanske bli väckta mitt i natten för en förlossning.

    Och därav speciallönen....Jag hade ju inte gjort det gratis.

    Eller barnmorskorna då.


    Hur då ledift? Stående jour i kanske två veckor måste bli oerhört kostsamt och ineffektivt. Som barnmorska kan man ju inte ha särskilt många patienter.
  • Anonym (Kvinn­a)
    Äldre 8 Jun 08:18
    #3
    modsey skrev 2018-06-08 08:15:44 följande:
    Hur då ledift? Stående jour i kanske två veckor måste bli oerhört kostsamt och ineffektivt. Som barnmorska kan man ju inte ha särskilt många patienter.
    Klart man kan...Jag gissar att du tänker på BM på mödravården, de kan väl ha ganska många att ta hand om.

    Fast då fallerar systermet.

    Hade du själv suttit på jour i 2 veckor utan en krona i ersättning?

    Som sagt, jag kan se vinsten i det hela men det är inte praktiskt genomförbart.
  • Äldre 8 Jun 08:18
    #4

    Jag tänker att kvinnor är olika.

    Jag själv behövde inte samma barnmorska hela vägen. Kände inte det behovet.

  • Äldre 8 Jun 08:21
    #5

    Jag hade älskat att ha mina barnmorskor från mvc under förlossningarna. Gärna min KLARA-barnmorska med. Förstår dock att det skulle bli väldigt kostsamt eftersom det skulle kräva mer planering, varje barnmorska behöver ha gravida i olika stadier i graviditeten, så risken att två mammor föder samtidigt minskar. Troligen skulle det även innebära färre gravida per barnmorska. Plus beredskapstiden i typ 5 veckor (37-42), eventuella jourtiden under förlossningen, ombokningar av andra patienter osv. Men positivt för den födande mamman!

  • modsey
    Äldre 8 Jun 08:27
    #6
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-06-08 08:18:39 följande:

    Klart man kan...Jag gissar att du tänker på BM på mödravården, de kan väl ha ganska många att ta hand om.

    Fast då fallerar systermet.

    Hade du själv suttit på jour i 2 veckor utan en krona i ersättning?

    Som sagt, jag kan se vinsten i det hela men det är inte praktiskt genomförbart.


    Tror nig majoriteten av barnmorskor kommer begära avtalsenlig ersättning för jour
  • Anonym (fint)
    Äldre 8 Jun 08:39
    #7
    modsey skrev 2018-06-08 08:07:05 följande:

    Läste om ett projekt där man provar detta? Vad tror ni, är det möjligt? Att det finns en vinst flr föräldrar förstår jag. Men vill barnmorskorna ha jour på detta vis?


    Det är säkert jättebra och fint, men det är en skrivbordsprodukt. Sannolikheten att just den barnmorskan är i tjänst när jag ska föda är ändå rätt liten. Ska hon vara jour alla dagar och nätter i veckan under två månader kring mitt beräknade förlossningsdatum?

    Idén är inte ny heller. Jag födde mitt första barn på Södra BB (låg på Sös i Sthlm) 2005 och där hade de det konceptet. Fast bara i teorin. Man hade mödravård och förlossning integrerat och skulle ha samma BM genom hela processen. Men så blev det inte. Jag hade minst tre BM på mödravården, två BM under förlossningen (bytte pass mitt i) och en helt annan på eftervården.

    Eftersom BM jobbade sina dagar, sina pass, blev sjuka, vabbade, hade semester och lediga för utbildning precis som alla andra. Om de kommer att lyckas organisera detta på Huddinge så att det funkar i praktiken återstår att se. 
  • Anonym (Kvinn­a)
    Äldre 8 Jun 08:46
    #8
    modsey skrev 2018-06-08 08:27:16 följande:
    Tror nig majoriteten av barnmorskor kommer begära avtalsenlig ersättning för jour
    Precis som sig bör.


  • modsey
    Äldre 8 Jun 09:56
    #9
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-06-08 08:46:00 följande:

    Precis som sig bör.


    Absolut. Vilket kommer bli orimligt dyrt.
  • Anonym (Bliva­nde mamma)
    Äldre 8 Jun 10:03
    #10

    Är väl bättre att satsa på doulor isf som är med. Dels med ersättning från föräldrar och dels från staten.

  • Anonym (Går)
    Äldre 8 Jun 10:04
    #11

    Ja, det går och är vanligt i många andra länder. Jag bor utomlands och hade samma BM på mödravård, förlossning och eftervård i hemmet. Om viljan finns att prioritera förlossningsvården så går det.

  • Anonym (Kvinn­a)
    Äldre 8 Jun 10:05
    #12
    modsey skrev 2018-06-08 09:56:56 följande:
    Absolut. Vilket kommer bli orimligt dyrt.
    Därav blir det inte genomförbart.
  • Äldre 8 Jun 10:08
    #13

    Jag har svårt att se att det skulle fungera. Det är ju redan idag brist på både barnmorskor oh förlossningsplatser.

    På sommaren får man väl vara glad om man får en barnmorska överhuvudtaget och slipper föda på sovrumsgolvet själv.

    Och inte har de lön för mödan heller....

  • Äldre 8 Jun 10:08
    #14

    Det är ju brist på både barnmorskor och pengar som det är

  • Äldre 8 Jun 10:29
    #15
    modsey skrev 2018-06-08 09:56:56 följande:

    Absolut. Vilket kommer bli orimligt dyrt.


    Jag tänker så också.

    Det är väl bättre att lägga särskilda resurser på specialmödravården i stället. Och det görs väl redan säkert.

    Däremot behöver väl förlossningsvården rent allmänt fler platser och barnmorskor.
  • modsey
    Äldre 8 Jun 10:33
    #16
    Anonym (Går) skrev 2018-06-08 10:04:10 följande:

    Ja, det går och är vanligt i många andra länder. Jag bor utomlands och hade samma BM på mödravård, förlossning och eftervård i hemmet. Om viljan finns att prioritera förlossningsvården så går det.


    Man får ställa det till vinsterna. Vilket jag inte kan se övervinner kostnaderna.

    Att det fungerar i andra länder är inget konstigt då vården är uppbyggd på olika vis.
  • Tue 7 Jul 2020 19:54
    #17

    Tänk så fel många hade här. Två år senare blomstrar projektet och har precis utökats med ett fjärde team :)

Svar på tråden Samma barnmorska under graviditet som förlossning?