• Äldre 9 Jun 11:34
    5478 visningar
    11 svar
    11
    5478

    Beviljad igångsättning?

    Varning för långt inlägg!

    Hej på er!! :) Jag har börjat utveckla en väldigt jobbig oro angående graviditeten, förlossning och komplikationer. För det mesta ang. intrauterin fosterdöd.. Jag har ångestproblematik sedan innan som blivit bättre men blommat upp lite då och då nu under graviditeten igen då jag helt enkelt blir väldigt emotionell. Jag har även hypokondri (på papper) i botten som jag gått i KBT för.

    Jag är i vecka 22+4 idag och hitills har allt gått bra.. Bebisen sparkar för fullt mest hela tiden och det är ju väldigt mysigt.. Men jag har en gnagande oro för den här lilla krabaten hela tiden.

    Jag är nämligen förstagångsgravid och väntar första barnet. Vi har mycket fertilitetsproblem i släkten på mammas sida så jag hade inte direkt räknat med att bli gravid (kalla mig löjlig, men..) men det blev jag tillsammans med min nuvarande sambo. Jag är själv ett IVF-barn. Hur som helst så blev jag otroligt mån av det här barnet när jag blev gravid. Har en fruktansvärd rädsla för att förlora henne och har därför gått igenom en massa undersökningar för att vara på den säkra sidan. Gjorde bla. en koagulationsutredning pga. proppar i släkten orsakat av APC-resistens. Kom fram till att jag inte har APC-resistens men hade ett något avvikande Protein-S värde så jag äter nu Trombyl 150mg/dag och ska göra det till 36+0. Sen ska jag få fragmin efter födseln. Har även lite högt blodtryck.

    Jag är hur som helst så fruktansvärt rädd för att gå över tiden. Är så rädd för att sluta ta trombylen och att jag får en propp i moderkakan och bebis dör. Är också generellt rädd för att bebis ska dö i magen av komplikationer pga. överburenhet, att bebisen släpper mekonium för tidigt eller infektion pga. lång vattenavgång. Förutom det oroar jag mig för allt annat inom graviditeten.. Även för tidig födsel, att livmodertappen ska utplånas utan att det märks, att få minskade fosterrörelser m.m. Känner att det äter upp mig och ibland har jag svårt att sova för att jag oroar mig.

    Jag känner mig lite löjlig och jag vet att jag är aningen neurotisk. Ledsen om jag uppfattas som naiv av någon av er. Men går det att få beviljad igångsättning pga. extremt jobbig oro och ångest? Vad har ni fått beviljat för?

    Tacksam för svar! Kram på er alla! <3

  • Svar på tråden Beviljad igångsättning?
  • Äldre 9 Jun 12:06
    #1

    Vill tillägga att jag självklart ska ta upp det här med min BM. Jag har nämligen besök på MVC där på onsdag. :)

  • Anonym (V)
    Äldre 9 Jun 13:00
    #2

    Varför skulle en igångsättning hjälpa dig? Om något så ökar risken för komplikationer vid förlossningen om man väljer igångsättning istället för att låts bebisen komma när den är redo.

  • Äldre 9 Jun 13:17
    #3
    Anonym (V) skrev 2018-06-09 13:00:26 följande:

    Varför skulle en igångsättning hjälpa dig? Om något så ökar risken för komplikationer vid förlossningen om man väljer igångsättning istället för att låts bebisen komma när den är redo.


    Jag är som sagt extremt rädd för överburenhet.
  • Anonym (Kvinn­a)
    Äldre 9 Jun 13:27
    #4

    Jag har haft ganska stillsamma barn som inte sparkar så mycket, och har haft ångest varje dag av oro för hur bebisen mår. Så jag vet hur du känner. Första bebisen föddes en vecka innan bf, men imorgon är bf för tvåan, och jag är också otroligt rädd för överburenhet.

    Det sjukvården sagt är att jag kan ringa så fort jag känner minskade fosterföräldrar, och det har jag gjort, men man kan ju inte åka in 4-5ggr/ vecka.

    Så jag biter ihop. Jag vill bara säga att jag känner med dig.

  • Äldre 9 Jun 13:41
    #5
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-06-09 13:27:28 följande:

    Jag har haft ganska stillsamma barn som inte sparkar så mycket, och har haft ångest varje dag av oro för hur bebisen mår. Så jag vet hur du känner. Första bebisen föddes en vecka innan bf, men imorgon är bf för tvåan, och jag är också otroligt rädd för överburenhet.

    Det sjukvården sagt är att jag kan ringa så fort jag känner minskade fosterföräldrar, och det har jag gjort, men man kan ju inte åka in 4-5ggr/ vecka.

    Så jag biter ihop. Jag vill bara säga att jag känner med dig.


    Vad skönt att höra att någon annan känner likadant! Okej.. Har de viljat ge dig stöd och så genom grav. förutom möjlighet att åka in för CTG? <3
  • Anonym (Igång­satt)
    Äldre 9 Jun 16:30
    #6

    En svår balansgång det där.

    En igångsättning botar ju inte per automatik alla komplikationer som kan dyka upp och som du är rädd för.

    Ibland är överburenhet bättre för dig och barnet än att bli igångsatt och få en jobbig förlossning med allt vad det kan innebära om kroppen inte är redo.

    Många tror också felaktigt att igångsättning alltid betyder att barnet föds här och nu med garanterad förlossning . Så är inte fallet. Är kroppen inte mogen kan det gå flera dagar innan nåt händer och risk för snitt i slutändan.

  • Anonym (bm)
    Äldre 7 Aug 05:43
    #7
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-06-09 13:27:28 följande:

    Jag har haft ganska stillsamma barn som inte sparkar så mycket, och har haft ångest varje dag av oro för hur bebisen mår. Så jag vet hur du känner. Första bebisen föddes en vecka innan bf, men imorgon är bf för tvåan, och jag är också otroligt rädd för överburenhet.

    Det sjukvården sagt är att jag kan ringa så fort jag känner minskade fosterföräldrar, och det har jag gjort, men man kan ju inte åka in 4-5ggr/ vecka.

    Så jag biter ihop. Jag vill bara säga att jag känner med dig.


    Överburen är veck 42+0, inte dagen efter BF!
  • Äldre 7 Aug 08:23
    #8

    jag blev igångsatt med mitt första barn 42+0, födde 42+2, det var inte drömmen:( allt gick bra (som tur var för det var lite så där på gränsen) men igångsättning är inte något superbra kan jag säga... 

    jag hoppas att din bebis väljer att titta ut runt BF. Själv vill jag aldrig mer gå över tiden så här igen, men det är inte lätt att prata med BM, hon förstår absolut inte vad problemet är, så får hoppas på att det löser sig nu med nr 2 (det är läänge kvar..)

    lycka till!

  • Äldre 7 Aug 11:02
    #9

    Kan uppdatera med att jag kommer bli igångsatt runt 38+0 pga. graviditetsdiabetes + oron att gå utan blodförtunnande oavsett. :)

  • Äldre 7 Aug 11:53
    #10

    vad ligger din blodsocker på? Jag har börjat få högre nu och börjar oroa mig för det nu med...

  • Äldre 7 Aug 12:28
    #11
    grönaärtan skrev 2018-08-07 11:53:32 följande:

    vad ligger din blodsocker på? Jag har börjat få högre nu och börjar oroa mig för det nu med...


    Det varierar men min medelglukos ligger på 5,3. :) Jag tar mitt socker 5 ggr om dagen och det kan ligga på allt från 4,4 till 7,6.. Jag är kostbehandlad och håller mig inom ramen nu iallafall!

    Anledningen till att jag fick diagnosen var för att mitt fastevärde var liiite för högt när jag gjorde glukosbelastningen :)
Svar på tråden Beviljad igångsättning?