• Anonym (B)
    Äldre 9 Jun 16:11
    19379 visningar
    97 svar
    97
    19379

    Är det verkligen värt det att skicka barnet till privatskola långt från hemmet?

    Jag och min man bor i Stockholm. Jag är inte härifrån från början så vet väl inte riktigt hur det funkar med skolor osv här. Men maken, som är född och uppvuxen i Stockholm, säger att han tänker sätta barnet i kö till privatskolor inne i stan då dessa tydligen ska vara bland de bästa i Sverige. Jag vet inte riktigt. Jag har googlat på dessa fyra skolor som han snackar om och av vad jag läst, särskilt på forum, verkar det vara så kallade "överklasskolor". De ligger dessutom 35-50 min med kollektivtrafiken från där vi bor.

    Självklart tycker även jag att det är viktigt att barnen går i en bra skola men jag vet inte om jag kan tro att skolorna i vår del av stan är så pass dåliga att de är rättfärdigat att skicka dem till privatskolor i innerstan. Vi är inte överklass på något sätt, jag är utbildad sjuksköterska (men jobbar nuförtiden med annat som inte kräver universitetsutbildning) och maken har inte läst vidare efter gymnasiet alls, så jag är rädd att barnen skulle bli utanför eller känna sig "fattiga" om de gick på de där skolorna. Även de faktum att de kommer ha sån lång väg till skolan, och antagligen kommer bo långt bort från alla klasskamrater, gör mig osäker. Han menar att han vill ge barnen så bra förutsättningar som möjligt att lära sig mycket, fokusera på skolan, få studiemotiverade kompisar och förhoppningsvis få goda betyg så att de kan bli vad de vill sen.

    Nu är det ju många år kvar till skolstart och det är väl inte ens säkert att vårt barn får en plats på någon av dessa skolor, men det har ändå blivit till en fundering för mig nu när han tagit upp det.

    Vad tror ni? Är det det bästa att skicka barnet till nån av dessa skolor som sägs vara så bra, trots att vår familj inte verkar passa in i "typen" som har barn där, eller är det bättre att barnet går i en vanlig skola som ligger nära hemmet?

  • Svar på tråden Är det verkligen värt det att skicka barnet till privatskola långt från hemmet?
  • Anonym (Ja det kan det)
    Äldre 9 Jun 16:15
    #1

    Det kan absolut vara värt det. 35-50 minuter är ett billigt "pris" om det är en riktigt bra skola.

    Vilka fyra skolor är det ni kikar på?

    Att ställa sig på kö är dessutom helt "ofarligt", den dagen ni erbjuds plats kan ni alltid tacka nej om ni har ett bättre alternativ.

  • Anonym (asdf)
    Äldre 9 Jun 16:16
    #2

    Hur är skolorna där ni bor? Är det katastrofskolor eller normala skolor?

  • Anonym (A)
    Äldre 9 Jun 16:19
    #3
    Anonym (Ja det kan det) skrev 2018-06-09 16:15:53 följande:
    Det kan absolut vara värt det. 35-50 minuter är ett billigt "pris" om det är en riktigt bra skola.

    Vilka fyra skolor är det ni kikar på?

    Att ställa sig på kö är dessutom helt "ofarligt", den dagen ni erbjuds plats kan ni alltid tacka nej om ni har ett bättre alternativ.
    Håller med
  • Anonym (bra)
    Äldre 9 Jun 16:29
    #4

    Att ge sina barn den bästa skolgången man kan och ge dem det bästa (framtida?) nätverket man kan är viktiga delar av föräldraskapet.

  • Anonym (B) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 16:56
    #5
    Anonym (Ja det kan det) skrev 2018-06-09 16:15:53 följande:

    Det kan absolut vara värt det. 35-50 minuter är ett billigt "pris" om det är en riktigt bra skola.

    Vilka fyra skolor är det ni kikar på?

    Att ställa sig på kö är dessutom helt "ofarligt", den dagen ni erbjuds plats kan ni alltid tacka nej om ni har ett bättre alternativ.


    Jag antar att det handlar om ovana från min sida då. Det finns ingen skolhets på samma sätt i staden jag växte upp. Nästan alla går på den skola som ligger närmast hemmet liksom. Att barn där skulle åka så pass långt för att gå på en annan skola finns i stort sett inte.

    Det handlar om Franska skolan, Carlssons skola, Campus Manilla och Fredrikshovs slotts skola. Har noll personliga erfarenheter av dessa skolor, och känner ingen som har det heller, så vet inte om de är så bra att det skulle vara värt att sätta barnen där i vårt fall.

    Ja, det har du såklart rätt i. Maken kommer sätta barnet i kö men det är ju inte bindande på något sätt sen.
  • Anonym (B) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 16:57
    #6
    Anonym (asdf) skrev 2018-06-09 16:16:36 följande:

    Hur är skolorna där ni bor? Är det katastrofskolor eller normala skolor?


    Jag vet faktiskt inte. Har inga som helst erfarenheter av skolorna här.
  • Anonym (B) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 17:03
    #7
    Anonym (bra) skrev 2018-06-09 16:29:32 följande:

    Att ge sina barn den bästa skolgången man kan och ge dem det bästa (framtida?) nätverket man kan är viktiga delar av föräldraskapet.


    Jag håller med om det. Vet bara inte vad som är "den bästa skolgången" och "det bästa nätverket" i det här fallet.
  • Anonym (asdf)
    Äldre 9 Jun 17:09
    #8
    Anonym (bra) skrev 2018-06-09 16:29:32 följande:

    Att ge sina barn den bästa skolgången man kan och ge dem det bästa (framtida?) nätverket man kan är viktiga delar av föräldraskapet.


    Håller inte med. Det allra viktigaste är att ge barnet en trygg och kärleksfull barndom med goda möjligheter till utveckling. Ett barn kommer väldigt långt med bra självkänsla och bra självförtroende.
  • Anonym (asdf)
    Äldre 9 Jun 17:11
    #9
    Anonym (B) skrev 2018-06-09 17:03:24 följande:

    Jag håller med om det. Vet bara inte vad som är "den bästa skolgången" och "det bästa nätverket" i det här fallet.


    Antar ni är nyblivna föräldrar. Ställ barnet i kö. Det ökar valfriheten när det är väl är dags. Men ni behöver ju inte fatta några beslut nu utan kan fundera på det under flera år.
  • Anonym (mmm)
    Äldre 9 Jun 17:19
    #10

    Stå i kö kan man alltid. Mycket kan ha hänt i era liv innan det är dags för skola så ni får ta beslut när det är dags. 
    Under tiden försöker du läsa på om de olika skolorna, fråga folk om vad de vet om olika skolor. Läs på skolinspektionens hemsida om det gjorts några utredningar på skolorna och vad de i så fall fick för uppmaningar om att förbättra. 

Svar på tråden Är det verkligen värt det att skicka barnet till privatskola långt från hemmet?