• Anonym (ts)
    Äldre 9 Jun 18:02
    21472 visningar
    60 svar
    60
    21472

    Ni "karriärkvinnor" - hur klär ni er?

    Har jobbat nästan hela livet inom sjukvården. Tar på mig arbetskläder som landstinget tillhandahåller varje morgon. Min garderob lämnar mycket till att önska. Rullar till och från jobbet i bekväma mjukiskläder sedan jag fått barn. Har en del partykläder men annars är garderoben som ett stort svart ekande hål.

    Är nyfiken på vad ni andra arbetande kvinnor klär er i? Hur klär ni er på jobbet och på fritiden? Vad har ni för klädbudget? Hur stor del går till arbetskläder? Känner ni krav om att klä er på något särskilt sätt på jobbet eller känns det naturligt? Berätta gärna.

  • Svar på tråden Ni "karriärkvinnor" - hur klär ni er?
  • Anonym (M)
    Äldre 10 Jun 13:24
    #31
    Lnilss88 skrev 2018-06-09 22:50:08 följande:

    Jag jobbar som projektledare. Har nog en rätt klassisk sober stil även privat. Färgerna på kläderna i garderoben är nästan uteslutande svart, marinblått, grå, vit, beige, kamel, ljusblå och ljusrosa. Förutom randigt är det inte mycket mönstrat. Ofta slimmade byxor med blus och kavaj eller tröjor och koftset i kashmir. Klädbudget jobb och privat inkl skor ligger nog kring 3000kr/mån


    Samma jobb här. Svart, grått och vitt är de dominerande färgerna i min garderob, både privat och jobbmässigt, även om det skiljer sig åt lite. Jag har mycket klassiska vita skjortor ihop med svarta ullbyxor och kjolar. Mkt sällan urringat och då bara vad som är trendriktigt snyggt, aldrig ?brudaktigt? eller hur man skall uttrycka det. Jag lägger lite krut på att ha roliga skor och accessoarer av bra kvalitet och förstås bra välskött hår. Jag funderar lite på vad som är vettiga sommarkläder just nu faktiskt, ärmlöst och kjol är knepigt eftersom jag tränar riktigt mkt, då hamnar det mkt blickar och fokus där och det är lite tveksamt om jag vill det. Samtidigt så är det varmt att vara mer täckt av kläder men jag blir klart störd när jag ser att fokus hamnar på min kropp istället för på vad jag säger. Knepigt...
  • Anonym (J.S)
    Äldre 10 Jun 13:37
    #32

    Jobbar själv inte inom kontor men min kära mor gör det och hon har alltid fina, knälånga klänningar som är figurnära (med fina mönster och det är oftast färgglada plagg) med strumpbyxor under och ett par passande skor. Sen har hon alltid en passande cardigan över klänningen och smycken, mest halsband av olika slag. :) Hon spenderar nog mellan 1500kr och 2000kr på kläder i månaden. Hon är inte så uppklädd till vardags. :)

  • Anonym (lina)
    Äldre 10 Jun 13:37
    #33

    Jag har enbart haft kontorsjobb (ekonomi), och är därför van med kläderna. Allt ska gå att tvätta i maskin. Inget urringat eller ärmlöst.

    Jag har bara kostymbyxor, inga jeans, oftast i mörka färger. Till sommaren har jag även beige.

    Skjortor och blusar som oftast är enfärgat vita, ljusblå eller ljusrosa. Koftor och tröjor har jag i samma färgskala, klassisk modell med hög rundad hals.

    Jag köper oftast på vanliga kedjorna. Tittar så att tygerna inte är genomskinliga eller skrynkliga. På fritiden använder jag ibland samma, och ibland mer ungdomliga och trendiga plagg.

  • Anonym (Gilla­r kläder­!)
    Äldre 10 Jun 13:59
    #34

    Jag är väl ingen karriärkvinna, tjänar rätt medel (mellan 35-40000) men har mycket möten och rådgivning. Jag gillar kläder och då främst klänningar eller kjolar. Klär mig oftast i ilse J, Acne, Greta eller mint and berry. Har alltid stilettpumps på mig och matchande nagellack :) Gillar att matcha och får ofta komplimanger :)

  • Äldre 10 Jun 19:42
    #35

    För mig handlar det mycket om vilka möten jag har under dagen. Är chef och sitter i väldigt mycket möten. Är det ledningsgruppen, styrelsemöte eller kundmöte på högre nivå har jag ofta dräkt eller kjol med blus. Ibland mörka jeans, skjorta och kavaj. Har jag bara interna möten är det lite ledigare stil, men fortfarande propert. Har alltid smycken i form av örhängen, halsband och vigselring samt lite snyggare skor med klackar.

    Jag tror starkt på att klädstilar utstrålar något och visar att jag tar jobbet på allvar. Så fort jag kommer hem åker allt det där av däremot. Då är det mjukbyxor eller så här års shorts, släpp t-shirt, eventuellt en stor luddig kofta, barfota eller tofflor, samt inga smycken och håret i knut. Då trivs jag ????

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 10 Jun 19:46
    #36
    EnGladPingvin skrev 2018-06-10 19:42:53 följande:

    För mig handlar det mycket om vilka möten jag har under dagen. Är chef och sitter i väldigt mycket möten. Är det ledningsgruppen, styrelsemöte eller kundmöte på högre nivå har jag ofta dräkt eller kjol med blus. Ibland mörka jeans, skjorta och kavaj. Har jag bara interna möten är det lite ledigare stil, men fortfarande propert. Har alltid smycken i form av örhängen, halsband och vigselring samt lite snyggare skor med klackar.

    Jag tror starkt på att klädstilar utstrålar något och visar att jag tar jobbet på allvar. Så fort jag kommer hem åker allt det där av däremot. Då är det mjukbyxor eller så här års shorts, släpp t-shirt, eventuellt en stor luddig kofta, barfota eller tofflor, samt inga smycken och håret i knut. Då trivs jag ????


    Lite överraskad över att så många med avancerade jobb klär sig i jeans på kontoret. Det låter ju dock som att jeansen ni använder är neutrala och inga modejeans med hål och revor.

    Har du stor klädbudget?
  • Anonym (Clara­)
    Äldre 10 Jun 21:22
    #37

    Jag har ett kontorsjobb, är chef och träffar kunder /klienter dagligen. Klär mig ofta i jeans, aptajta och mest mörkblå. Har ett par skinnkjolar /-byxor som jag också har ofta. Upptill oftast starka färger och vilda mönster. Kavaj, nästan aldrig. Men har koftor ibland, då helst i stark färg.

  • Äldre 10 Jun 21:38
    #38

    Mitt klädkonto är 1500-2000 kr i månaden. Det är lagom för mig. Har inget kontorsjobb heller.

    Kläder är min passion så jag unnar mig glädjen av nya fina kläder.

  • Äldre 10 Jun 21:43
    #39
    Anonym (ts) skrev 2018-06-09 18:02:12 följande:

    Har jobbat nästan hela livet inom sjukvården. Tar på mig arbetskläder som landstinget tillhandahåller varje morgon. Min garderob lämnar mycket till att önska. Rullar till och från jobbet i bekväma mjukiskläder sedan jag fått barn. Har en del partykläder men annars är garderoben som ett stort svart ekande hål.

    Är nyfiken på vad ni andra arbetande kvinnor klär er i? Hur klär ni er på jobbet och på fritiden? Vad har ni för klädbudget? Hur stor del går till arbetskläder? Känner ni krav om att klä er på något särskilt sätt på jobbet eller känns det naturligt? Berätta gärna.


    Var snäll och definiera en "karriärkvinna"? Alla kvinnor har väl en karriär oavsett vilken nivå man jobbar upp sig till, eller hur? Tycker du verkar en smula nedlåtande mot dig själv.
  • Äldre 10 Jun 22:06
    #40
    Anonym (ts) skrev 2018-06-10 19:46:43 följande:

    Lite överraskad över att så många med avancerade jobb klär sig i jeans på kontoret. Det låter ju dock som att jeansen ni använder är neutrala och inga modejeans med hål och revor.

    Har du stor klädbudget?


    Det värsta som finns med att vara tjänsteman är den skitnödiga pressen att vara finklädd. Du blir ju inte det minsta smartare eller effektivare för att du sitter i fina kläder. Jag är förvisso inte tjej men jag arbetar i en sådan bransch att klädstilen är väldigt laidback, kommer chefen (tjej) i lundhags brallor och en fleece är det ingen som tänker på det. Hon är civilingenjör så det är inte bensinmacken det handlar om.

    Skype är ju det bästa som hänt kontoren på många år, kan sitta naken om du känner för det
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
Svar på tråden Ni "karriärkvinnor" - hur klär ni er?