• Anonym (ts)
    Äldre 9 Jun 18:02
    21473 visningar
    60 svar
    60
    21473

    Ni "karriärkvinnor" - hur klär ni er?

    Har jobbat nästan hela livet inom sjukvården. Tar på mig arbetskläder som landstinget tillhandahåller varje morgon. Min garderob lämnar mycket till att önska. Rullar till och från jobbet i bekväma mjukiskläder sedan jag fått barn. Har en del partykläder men annars är garderoben som ett stort svart ekande hål.

    Är nyfiken på vad ni andra arbetande kvinnor klär er i? Hur klär ni er på jobbet och på fritiden? Vad har ni för klädbudget? Hur stor del går till arbetskläder? Känner ni krav om att klä er på något särskilt sätt på jobbet eller känns det naturligt? Berätta gärna.

  • Svar på tråden Ni "karriärkvinnor" - hur klär ni er?
  • Anonym (Plus size?)
    Äldre 11 Jun 01:15
    #41

    Undrar om någon av er som svarat är plus size, och om det i så fall påverkar vilka kläder ni kan ha/få tag i av bra kvalitet?

    Vill gärna ha tips på hur man klär sig propert som plus size. Utan att se ut som en stoppad korv. Har så svårt att hitta snygga och bekväma finbyxor framför allt. Någon som har tips? Och det är än värre i värmen, då jag både vill dölja och hålla mig sval...

  • PerAhl­m
    Äldre 11 Jun 01:42
    #42
    Anonym (Plus size?) skrev 2018-06-11 01:15:58 följande:

    Undrar om någon av er som svarat är plus size, och om det i så fall påverkar vilka kläder ni kan ha/få tag i av bra kvalitet?

    Vill gärna ha tips på hur man klär sig propert som plus size. Utan att se ut som en stoppad korv. Har så svårt att hitta snygga och bekväma finbyxor framför allt. Någon som har tips? Och det är än värre i värmen, då jag både vill dölja och hålla mig sval...


    Plus size med mjuka former är vackert.

    Skicka gärna ett PM!


  • sextio­talist
    Äldre 11 Jun 08:19
    #43
    Studentpappa skrev 2018-06-10 22:06:00 följande:

    Det värsta som finns med att vara tjänsteman är den skitnödiga pressen att vara finklädd. Du blir ju inte det minsta smartare eller effektivare för att du sitter i fina kläder. Jag är förvisso inte tjej men jag arbetar i en sådan bransch att klädstilen är väldigt laidback, kommer chefen (tjej) i lundhags brallor och en fleece är det ingen som tänker på det. Hon är civilingenjör så det är inte bensinmacken det handlar om.

    Skype är ju det bästa som hänt kontoren på många år, kan sitta naken om du känner för det


    Instämmer, ungefär samma klädstil på min arbetsplats
  • Anonym (Love)
    Äldre 11 Jun 08:35
    #44

    Nu är jag väl inte "karriärkvinna" men jobbar på kontor med viss kundkontakt. 

    Idag har jag på mig ett par svarta tighta jeans och en stickad v-ringad tröja med företagets logga på. Jag måste inte ha profilkläder, men tycker att dom är rätt snygga i sammanhanget, och det är rätt bekvämt att inte behöva tänka så mycket. 

    Vanliga svarta toppar, med en kavaj eller kofta kan jag ha. I princip alltid svarta tighta jeans. 
    På sommaren kan jag ha tex en skjortklänning. 

    Jag klär mig ungefär så till vardags oxå, om man inte räknar hemmastilen, för den är ju oftast riktigt sunkig. 

    Vi har ingen klädkod på jobbet mer än att det inte ska vara för korta kjolar/shorts och inte för urringat. 

  • Äldre 11 Jun 13:57
    #45
    Anonym (ts) skrev 2018-06-09 18:02:12 följande:

    Har jobbat nästan hela livet inom sjukvården. Tar på mig arbetskläder som landstinget tillhandahåller varje morgon. Min garderob lämnar mycket till att önska. Rullar till och från jobbet i bekväma mjukiskläder sedan jag fått barn. Har en del partykläder men annars är garderoben som ett stort svart ekande hål.

    Är nyfiken på vad ni andra arbetande kvinnor klär er i? Hur klär ni er på jobbet och på fritiden? Vad har ni för klädbudget? Hur stor del går till arbetskläder? Känner ni krav om att klä er på något särskilt sätt på jobbet eller känns det naturligt? Berätta gärna.


    Jag jobbar på universitet men har också jobbat inom psykiatrin och klädde mig likadant där. 


    Har ofta ärmlösa klänningar på sommaren i svart, rött, vitt och dylikt - ibland med lite mönster. De är ofta tighta i överdelen och med vid kjol som slutar ovanför knät. Är det lite kallare eller vinter så har jag en långärmad tröja i matchande färg tex vinröd under klänningen. Har svarta mönstrade strumpbyxor eller svarta stay ups till. Lite klack på skon men aldrig smala klackar utan bred klack ska det vara. På sommaren har jag något sandalliknande med sådan klack och på vintern gärna knähöga stövlar eller stövletter eller vad de kallas. 


    Jag har också ofta en svart skjorta med trekvartsärm och lite urringning (har kort hals så behöver urringning) och skotskrutig kjol till - typ brittisk skoluniformskjol ungefär som är samma längd som klänningen och så samma strumpbyxor/stay ups till. 


    Det händer att jag har långärmad klänning med lite mer bohemiskt stuk på med snören och grejer eller svarta kostymbyxor med någon kortärmad top till. Jag gillar också att ha tex en långärmad vit tunn tröja underst och sedan en svart t-shirt ovanpå (ganska tight så det inte ser sloppy ut) och med svarta kostymbyxor till. 


    Någon enstaka gång har jag stretchjeans och tshirt eller top till när jag inte har någon inspiration. 


    Ska jag se proper ut på fritiden klär jag mig liknande som på jobbet men är jag bara hemma så kan jag ha antingen mjukisbyxor eller kostymbyxor och en top/tshirt till. 


    Största skillnaden är nog håret eftersom jag nästan alltid har uppsatt hår hemma pga småbarn men på jobbet försöker jag ha utsläppt och lite tillfixat. 


    På fest har jag typ alltid 50talsklänningar. 


    Jag handlar sällan kläder men handlar ganska mycket när jag väl gör det. Jag brukar handla klänningar online, köper då kanske 5-6 st samtidigt och kan gå en sväng på h&m och handla där på rea för 1-2000 kr kanske. Men en hel del av mina kläder har jag haft länge. Min favoritskjorta tex köpte jag i tonåren så den är väl 20 år nu. Funderar på att låta sy upp fler skjortor enligt dess mönster eftersom den sitter så fint på mig. 

  • Anonym (Dam)
    Äldre 11 Jun 17:53
    #46

    Jag kände mig manad att svara:)

    Jag har för det mesta kjol, det har jag alltid gillat. Eller klänning som gör det väldigt enkelt att klä sig! Jag bär oftast enfärgat, aldrig gräsliga blommönster som är poppis nu. Massimo Dutti, Sand, Filippa K, Malene Birger, Tiger eller Boss för det mesta. Toppar har jag några från HM annars har jag inte hittat mycket till mig själv där utan bara till barnen.

  • Anonym (Charl­otta)
    Äldre 11 Jun 18:36
    #47
    Anonym (ts) skrev 2018-06-09 18:02:12 följande:

    Har jobbat nästan hela livet inom sjukvården. Tar på mig arbetskläder som landstinget tillhandahåller varje morgon. Min garderob lämnar mycket till att önska. Rullar till och från jobbet i bekväma mjukiskläder sedan jag fått barn. Har en del partykläder men annars är garderoben som ett stort svart ekande hål.

    Är nyfiken på vad ni andra arbetande kvinnor klär er i? Hur klär ni er på jobbet och på fritiden? Vad har ni för klädbudget? Hur stor del går till arbetskläder? Känner ni krav om att klä er på något särskilt sätt på jobbet eller känns det naturligt? Berätta gärna.


    Hej!

    Jag klär mig alltid i kostymbyxor eller andra fina byxor (inte jeans- äger nog bara ett par ljusa och ett par mörka sådana) eller kjol/klänning. Till det brukar jag ha blus eller koftor av finare märken och material som ull eller silke, ibland viskos. Sällan bomull eller lin- ALDRIG SYNTET!

    Är inte mycket för smycken så det brukar jag skippa med undantag av en snygg klocka och eventuellt något hårspänne. Har som regel att aldrig ha fler än två smycken då jag inte vill se ut som en julgran. Har aldrig fejksmycken.

    Jag går fint klädd på fritiden också. Har sällan samma kläder om och om igen och har jag det så har jag det i olika kombinationer.

    Oftast marinblått, svart, mörkblått. Och så någon ljus, kanske lite mönstrad, blus eller scarf.

    Skulle jag köpa alla kläder nya så skulle det gå på ca 20 000 kr/månad. Nu köper jag en hel del i ett fint begagnat skick och det går väl på runt 4000 kr i månaden. Eller egentligen... jag säljer kläder som jag inte använder så min budget kanske hamnar på 1000-15000 kr/månad. Alltså inte mer än för någon som går klädd i vanliga (fula?) H&M-kläder.

    Favoritmärken är Charlotte Sparre (om jag vill sticka ut lite), Anna Holtblad, Filippa K, Birger et Mikkelsen, Malene Birger, Samsöe & Samsöe, Burberry med flera. Jag gillar dansk och engelsk design bäst. Elegant, klassiskt, stilrent... Skulle aldrig ta på mig kläder som skriker "se mig". Av den anledningen gillar jag inte heller italiensk design.

    Skor köper jag från exv Loake eller Crokett & Jones.

    För mig är det viktigt att vara välvårdad och snyggt klädd- absolut aldrig slampig eller trashig. Diskret elegans!
  • Anonym (Happy mix)
    Äldre 11 Jun 21:24
    #48

    Jag rör mig mellan många olika folkslag i en stor organisation och därför är det viktigt att kunna klä sig olika.

    Med jeans och en enkel topp eller rentav en text-t-shirt är man tillgänglig och normal när man snackar med produktionsfolk, tekniker och IT-nördar. Vid företagsinspektioner eller besök av högre ledning där alla ska stå i givakt och man ibland förväntas "mingla" med några vice presidents of (valfri trebokstavsakronym) är det motsatsen full bankpyjamas som gäller.

    Har jag plötsligt möte med högre chefer så finns det alltid tre kavajer (svart, grafitgrått och en mönstrad) hängande bakom dörren och 5-6 par skor. Just nu står där skyddsskor med stålhättor, marinblå mockaloafers, svarta lackpumps som är bra att gå i, beige sandaletter och platta  Emporio Armani i mörkblå/svart lack. Extra nylonstrumpor finns alltid i mina lådor, både om något går sönder eller om man kommer på att barbent inte är prydligt just den dagen.

    Jag klär mig efter humör och har många stilar. Ibland klassiskt rött/blått/vitt, ibland Desigualklänning med matchande färgrika smycken, ibland nästan "herrkostym" med svarta brogues i skinn. Jag bangar inte för urringat om jag känner att det är svalt och skönt och jag använder smycken även om de är dyra, vad ska man annars ha dem för? Jag växlar mellan tre klockor, mer som accessoar än för att kolla tiden men jag tycker de är vackra. Kort sagt jag gör oftast som jag vill och alltid stör det väl nån. 

    Men många dagar klär jag mig ganska vanligt, och ju mer stressad jag är desto mindre bryr jag mig om mitt utseende. Jag brukar säga att folk ska vara glada för att jag överhuvudtaget har kläder på mig då...

  • Anonym (Konto­r)
    Sat 28 Nov 2020 21:48
    #49
    Anonym (Clara) skrev 2018-06-10 21:22:03 följande:

    Jag har ett kontorsjobb, är chef och träffar kunder /klienter dagligen. Klär mig ofta i jeans, aptajta och mest mörkblå. . Kavaj, nästan aldrig. 


    Trodde kavaj var ett krav på kontorsarbeten 
  • Anonym (Musei­tanten­)
    Sat 28 Nov 2020 22:11
    #50

    Hos oss är det väldigt olika vad folk har på sig. En del har kavaj, andra snickarbyxor och t-shirt. Så det är väldigt fritt vad gäller klädsel. Jag är en jeans + trikåtop-tjej. En hoodie över, eller kofta. Har klänning ibland på jobbet men då av enklare sort i bomullstrikå. Använder samma kläder på jobbet som på fritiden. Köper kläder för kanske några hundralappar i månaden i genomsnitt. Shoppar sällan, men halvdyrt.

  • sextio­talist
    Sat 28 Nov 2020 22:14
    #51
    Anonym (Kontor) skrev 2020-11-28 21:48:21 följande:

    Trodde kavaj var ett krav på kontorsarbeten 


    Jag har arbetat på kontor hela mitt yrkesliv.

    Aldrig använt kavaj.

    Då har jag även varit ute mycket på tjänsteresor till andra kontor (som beställare) i Tyskland och Holland.

    Ytterst får har kavaj, inte ens vår vd
  • Anonym (An0n)
    Sun 29 Nov 2020 20:00
    #52

    Jobbar som tjänsteperson inom offentlig sektor. Jag klär mig oftast i ett par svarta jeans, enfärgad t-shirt (vitt, duvblått/ljusblått, olika gråa, någon svart) och en enfärgad (oftast svart, mörkblå eller grå) kofta över, alternativt en stickad enfärgad tröja. Är inte så förtjust i blusar och skjortor. Vi har ingen klädkod och jag kör mer på "hel och ren" och har kläder jag känner mig bekväm i. 

    Köper kläder för kanske 1000-1500 kronor om året. Försöker ta hand om det jag har och inte tvätta sönder kläderna utan vädrar dom istället om dom är fria från t.ex. fläckar/smuts. Hittar jag något jag gillar, t.ex. en tröja, så köper jag oftast 2-3 stycken av samma och varvar mellan. Köper bara överdelar i 100% bomull eller 100% merinoull, dels för att jag har känslig hud och plastblandningar känns obehagligt mot huden men också för att akryl och polyester snabbt blir fult/nopprigt. Och för att jag antingen svettas eller fryser i plastkläder.

    Vad gäller ytterkläder har jag en svart fjällräven greenland-jacka som höst och vårjacka och en svart fodrad fjällräven på vintern. Funkar till allt och när jag införskaffade dom för 9-10 år sen var planen att dom skulle vara mina "för evigt"-jackor, tills dom föll isär. Och det har dom inte gjort än.

    Har ungefär samma kläder på fritiden som på jobbet, men när jag kommer hem åker jeansen av till förmån för ett par svarta tights eller mjukisbyxor. Och BH:n ryker direkt.

  • Anonym (Musei­tanten­)
    Sun 29 Nov 2020 21:05
    #53
    Anonym (Kontor) skrev 2020-11-28 21:48:21 följande:

    Trodde kavaj var ett krav på kontorsarbeten 


    Absolut inte. Min chef (man) har tex shorts och t-shirt på sommaren.
  • Anonym (Clara­)
    Mon 30 Nov 2020 06:06
    #54
    Anonym (Kontor) skrev 2020-11-28 21:48:21 följande:

    Trodde kavaj var ett krav på kontorsarbeten 


    Min förra arbetsgivare hade dresscode men inte ens där var det särskilt vanligt med kavaj. Männen hade det i lite mer utsträckning än vi kvinnor. Dresscoden förbjöd bland annat denimtyg och tröjor med stort tryck.
  • Gameof­throne­s
    Mon 30 Nov 2020 13:42
    #55
    Anonym (ts) skrev 2018-06-09 18:02:12 följande:

    Har jobbat nästan hela livet inom sjukvården. Tar på mig arbetskläder som landstinget tillhandahåller varje morgon. Min garderob lämnar mycket till att önska. Rullar till och från jobbet i bekväma mjukiskläder sedan jag fått barn. Har en del partykläder men annars är garderoben som ett stort svart ekande hål.

    Är nyfiken på vad ni andra arbetande kvinnor klär er i? Hur klär ni er på jobbet och på fritiden? Vad har ni för klädbudget? Hur stor del går till arbetskläder? Känner ni krav om att klä er på något särskilt sätt på jobbet eller känns det naturligt? Berätta gärna.


    Jag hade ett arbete som man var tvungen och ha finkläder på sig. Jag hade kavaj, blues,kjol/finbyxor, strumpbyxor, stilkettklackar (inget tvång) Men snyggast tycker jag. hade då grått och svarta kläder. Enklast. 

    Fritiden, mysbrallor, linnen tränings BH, Ralph Lauren , H&M, Nått från New Yorker, Stadium. =)

    Ibland när jag vill vara snygg tar jag på mig mina gamla arbetskläder. Dem är fortfarande fina, kompletteras lätt med andra kläder jag har. 

    Idag är det inte så åker med mina privata kläder till jobbet krävs inget fint. använder inte mysbrallor. Under arbetstid.
  • Anonym (Konto­r)
    Mon 30 Nov 2020 17:41
    #56
    Anonym (Clara) skrev 2020-11-30 06:06:20 följande:
    Min förra arbetsgivare hade dresscode men inte ens där var det särskilt vanligt med kavaj. Männen hade det i lite mer utsträckning än vi kvinnor. Dresscoden förbjöd bland annat denimtyg och tröjor med stort tryck.
    Så det är egentligen ingen strikt klädkod som gäller 
  • Anonym (Clara­)
    Tue 1 Dec 2020 10:38
    #57
    Anonym (Kontor) skrev 2020-11-30 17:41:26 följande:

    Så det är egentligen ingen strikt klädkod som gäller 


    Nej, absolut inte. Skulle inte säga att klädkoden var särskilt strikt alls. Däremot var du ju tvungen att följa den. Det var skriftligt reglerat hur du fick vara klädd.
  • sextio­talist
    Tue 1 Dec 2020 11:13
    #58
    Anonym (Kontor) skrev 2020-11-30 17:41:26 följande:

    Så det är egentligen ingen strikt klädkod som gäller 


    Har det aldrig varit på något kontor jag arbetat på.

    Första gången på Ericsson under slutet av 70-talet.

    Jag har arbetat offentligt (statligt, kommunalt och på landstinget) som beställare och numera konsult och arbetar privat sedan 12 år tillbaka. Nu har jag arbetat inom teknik/ingenjör.
  • Gameof­throne­s
    Tue 1 Dec 2020 20:19
    #59

    Kul och se hur era jobb klädkoder är. =)

    Jag är skittåkigt på fritiden skrev tidigt tråd hur jag är klädd hela dagarna.

  • Anonym (Anony­m)
    Tue 1 Dec 2020 23:10
    #60

    Jobbat som utredare på kontor. Klädde mig då i full kostym - i mitt fall oftast marinblå kavaj, ljusblå kritstrecksrandig skjorta och marinblåa kostymbyxor. Elegantare boots eller stövletter på fötterna. Håret uppsatt i en stram knut alternativt fläta instoppad innanför skjortan. Inget smink.

Svar på tråden Ni "karriärkvinnor" - hur klär ni er?