• Anonym (ts)
    Äldre 9 Jun 18:02
    21375 visningar
    60 svar
    60
    21375

    Ni "karriärkvinnor" - hur klär ni er?

    Har jobbat nästan hela livet inom sjukvården. Tar på mig arbetskläder som landstinget tillhandahåller varje morgon. Min garderob lämnar mycket till att önska. Rullar till och från jobbet i bekväma mjukiskläder sedan jag fått barn. Har en del partykläder men annars är garderoben som ett stort svart ekande hål.

    Är nyfiken på vad ni andra arbetande kvinnor klär er i? Hur klär ni er på jobbet och på fritiden? Vad har ni för klädbudget? Hur stor del går till arbetskläder? Känner ni krav om att klä er på något särskilt sätt på jobbet eller känns det naturligt? Berätta gärna.

  • Svar på tråden Ni "karriärkvinnor" - hur klär ni er?
  • Anonym (A)
    Äldre 9 Jun 18:08
    #1

    Klär mig i "vanliga" kläder. Jeans/byxor och en tröja/blus/t-shirt/kofta. Kolla på hur folk klär sig på stan, ungefär så klär jag mig på jobbet. Nej jag känner ingen press om att klä mig på ett visst sätt och köper mycket sällan nya kläder. Skulle gissa på mindre än 500 kr om året. Det kan gå över ett halvår utan att jag köper något nytt alls. När jag väl köper något handlar jag i "billiga" affärer så som H&M och Gekås.

  • Anonym (Avklä­tt...)
    Äldre 9 Jun 18:08
    #2

    Helst avklätt i värmen...

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 18:15
    #3
    Anonym (A) skrev 2018-06-09 18:08:05 följande:

    Klär mig i "vanliga" kläder. Jeans/byxor och en tröja/blus/t-shirt/kofta. Kolla på hur folk klär sig på stan, ungefär så klär jag mig på jobbet. Nej jag känner ingen press om att klä mig på ett visst sätt och köper mycket sällan nya kläder. Skulle gissa på mindre än 500 kr om året. Det kan gå över ett halvår utan att jag köper något nytt alls. När jag väl köper något handlar jag i "billiga" affärer så som H&M och Gekås.


    Har du kontorsjobb? Träffar du kunder/klienter?

    Hur överlever du med klädkonto på 500 om året?
  • Anonym (Avklä­tt...)
    Äldre 9 Jun 18:23
    #4
    -1
    Anonym (ts) skrev 2018-06-09 18:15:14 följande:
    Har du kontorsjobb? Träffar du kunder/klienter?

    Hur överlever du med klädkonto på 500 om året?
    Kanske snattar emellanåt?


  • Anonym (Anna)
    Äldre 9 Jun 18:34
    #5

    Jag arbetar på kontor och träffar en del kunder men jag är inte överdrivet uppklädd, vi är inte ett sånt kontor. Min standardlook är mörka jeans (mest svart eller grå), färgrika ärmlösa blusar samt en kavaj eller cardigan över. Just som standard arbetskläder skulle jag säga att jag varvar med 8 jeans/byxor, 25 korta blusar och 15 kavajer eller cardigans. Majoriteten av blusarna är riktigt färgrika och kavaj/cardigan enfärgat, mest i diskret svart, gra eller marin. Kavajerna är allt från kostymtyp till lite slappa och lediga. Majoriteten av kläderna kommer från standardbutiker som Lindex, hm och kappahl.

  • Anonym (klänn­ing)
    Äldre 9 Jun 18:40
    #6

    jag arbetar med samtal och träffar många patienter. jag har ett par baskoftor i kaschmir som jag ofta använder till enkla basklänningar. ibland har jag jeans och tröja/blus . nu på sommaren blir det utan kofta. Är rätt noga med att inte ha alltför korta eller urringade kläder

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 18:43
    #7
    Anonym (Anna) skrev 2018-06-09 18:34:54 följande:

    Jag arbetar på kontor och träffar en del kunder men jag är inte överdrivet uppklädd, vi är inte ett sånt kontor. Min standardlook är mörka jeans (mest svart eller grå), färgrika ärmlösa blusar samt en kavaj eller cardigan över. Just som standard arbetskläder skulle jag säga att jag varvar med 8 jeans/byxor, 25 korta blusar och 15 kavajer eller cardigans. Majoriteten av blusarna är riktigt färgrika och kavaj/cardigan enfärgat, mest i diskret svart, gra eller marin. Kavajerna är allt från kostymtyp till lite slappa och lediga. Majoriteten av kläderna kommer från standardbutiker som Lindex, hm och kappahl.


    Tack för svar. Kul att höra hur andrs klär sig. Har du någon medveten strategi med dina arbetskläder?
  • modsey
    Äldre 9 Jun 18:44
    #8
    Anonym (ts) skrev 2018-06-09 18:02:12 följande:

    Har jobbat nästan hela livet inom sjukvården. Tar på mig arbetskläder som landstinget tillhandahåller varje morgon. Min garderob lämnar mycket till att önska. Rullar till och från jobbet i bekväma mjukiskläder sedan jag fått barn. Har en del partykläder men annars är garderoben som ett stort svart ekande hål.

    Är nyfiken på vad ni andra arbetande kvinnor klär er i? Hur klär ni er på jobbet och på fritiden? Vad har ni för klädbudget? Hur stor del går till arbetskläder? Känner ni krav om att klä er på något särskilt sätt på jobbet eller känns det naturligt? Berätta gärna.


    Karriär vet jag inte. Men har ett bra administrativt jobb i vården. Kjol o blus. Linnebyxor o blus. Klänning. Snyggt men inte överklätt.

    Köper kläder för kanske 1500 kr i månaden i snitt...ungefär och med skor och ytterkläder.
  • Anonym (Sarah­a)
    Äldre 9 Jun 18:50
    #9

    Är ekonom, jobbar på kontor som avdelningsansvarig. Har oftast jeans och en blus. Men köper nästan allt på hm, lindex, Nelly och ellos. Inga märken. Tar av mig jeansen när jag kommer hem o tarpå mig finare mysbyxor eller fladdriga byxor. Klädkonto 500 kr per månad. Om ens det.

  • Anonym (kapse­ln)
    Äldre 9 Jun 18:53
    #10

    Jag har en kapselgarderob till jobbet. Den består av 40 plagg inklusive skor, smycken och väskor. Jag har ett kontorsjobb med kundmöten och även om vi har en väldigt informell ton både mellan kollegor och gentemot kunder så ska vi ju ändå uppfattas som professionella och noggranna.

    3 par byxor varav 1 par jeans.
    2 kjolar, en kortare svart pennkjol och en längre med lite mer volym och färg/mönster
    7 enkla, vita t-shirts och linnen
    5 blusar/skjortor
    2 koftor/cardigans
    2 klänningar
    1 kavaj
    1 denimjacka
    3 par olika slags skor
    3 olika slags väskor
    3 halsband
    4 par örhängen
    3 ringar
    samt 1 klocka

    Sedan mixar och matchar jag.

    Garderoben för fritiden har ungefär samma upplägg men lite roligare med tryck och starkare färger, träningskläder, sovkläder och slitstarka plagg.

    När jag anlade mina kapselgarderober hade jag precis gått ner mycket i vikt och hade absolut inte ett enda plagg som passade så i början lade jag mycket pengar på detta. Nu går jag igenom och uppdaterar jobbgarderoben en gång ca var tredje månad, säsongsvis så att säga. Beroende på kan jag behöva köpa nytt för 1000 kr eller 5000 kr, men låt säga att det snittar på 1000 kr i månaden eller 3000 per säsong.

Svar på tråden Ni "karriärkvinnor" - hur klär ni er?