• Anonym (gravi­d kvinna­)
    Äldre 11 Jun 10:05
    5115 visningar
    17 svar
    17
    5115

    Hur ofta har ni sex?

    Är nyfiken då många vänner till mig har vare sig sex regelbundet under graviditeten och det har tagit (enl mig) långt tid att komma i gång med sexlivet efter förlossningen. Det kan då betyda att vissa par ej haft sex på typ 1,5 år, vilket är vääääldigt långt tid tycker jag. 

    Jag och min man har haft regelbundet sex under hela gravidteten dvs 1-3 gånger i veckan. Är i v.35 nu och vi har fortfarande sex. Jag har förstått att det är väldigt olika men jag tycker att sex under graviditeten är underbart. Har så klart haft mindre lust under perioder då jag mått illa, haft foglossning osv men vi har ändå haft sex. Sen efter förlossningen är man ju inte het på gröten direkt såklart men att inte ha sex på 1 ÅR känns helt uteslutet för mig. 

    Jag förstår att detta är en laddad fråga och självklart ska ingen ha sex mot sin vilja men tycker bara att det verkar lite konstigt att normen är nästan inget sex på 1,5-2 år FörvånadHur ser det ut för er? 

  • Svar på tråden Hur ofta har ni sex?
  • Anonym (Pappa­n)
    Äldre 11 Jun 10:07
    #1

    Sex kanske en ggr/månad

  • Anonym (Pappa­n)
    Äldre 11 Jun 10:13
    #2

    Vi har ett litet barn hemma. Min fru har inget sexuellt driv eller vad man ska kalla det. Aldrig riktigt haft, förutom när vi skulle skaffa barn då var tydligen närhet och sex väldigt viktigt för henne under det halvår vi försökte, men så fort det lyckades så var hennes sexlust som bortblåst igen. Vi hade sex kanske två gånger under graviditeten. Idag kanske en gång varje månad.

  • Äldre 11 Jun 10:16
    #3

    I samband med graviditet och amning inget, annars en gång i veckan.

  • Anonym (Gravi­d)
    Äldre 11 Jun 10:26
    #4

    Nu under graviditeten, inget ?instoppande?. Däremot annat. ;)

    Annars, kanske 1 gång i månaden. Sällan, men väldigt bra. Vi lever hektiska liv för tillfället och är dödströtta på kvällarna. All sex sker på dagtid när tillfälle ges. På semestern sexar vi varannan dag.

  • Anonym (gravi­d kvinna­) Trådstartaren
    Äldre 11 Jun 10:49
    #5
    Anonym (Pappan) skrev 2018-06-11 10:13:55 följande:

    Vi har ett litet barn hemma. Min fru har inget sexuellt driv eller vad man ska kalla det. Aldrig riktigt haft, förutom när vi skulle skaffa barn då var tydligen närhet och sex väldigt viktigt för henne under det halvår vi försökte, men så fort det lyckades så var hennes sexlust som bortblåst igen. Vi hade sex kanske två gånger under graviditeten. Idag kanske en gång varje månad.


    Jag har ju själv haft småbarn (de är nu 8 och 6 år) och såklart så vet jag att man kan vara jättetrött och så men ändå. Det måste vara väldigt tråkigt och tungt när ens partner inte vill ha sex när man själv vill. För mig skulle det påverka relationen enormt negativt. Det som du beskriver ovan stämmer exakt in på en nära vän till mig, de väntar sitt tredje barn nu och om jag ska vara lite elak så känns det som om han gick med på det för att för en gångs skull få ligga lite. De hade ett väldigt aktivt sexliv innan de fick barn vilket gör det hela ännu konstigare i mina ögon. 
  • Anonym (gravi­d kvinna­) Trådstartaren
    Äldre 11 Jun 10:50
    #6
    Anonym (Gravid) skrev 2018-06-11 10:26:09 följande:

    Nu under graviditeten, inget ?instoppande?. Däremot annat. ;)

    Annars, kanske 1 gång i månaden. Sällan, men väldigt bra. Vi lever hektiska liv för tillfället och är dödströtta på kvällarna. All sex sker på dagtid när tillfälle ges. På semestern sexar vi varannan dag.


    Varför inget instoppande?
    Det verkar som om många kvinnor är rädda för att ha sedvanligt penetreringssex under gravidteten (det gäller kanske inte just dig dock)? Har man inte prematura sammandragningar så är det ingen fara.
  • Anonym (Pappa­n)
    Äldre 11 Jun 11:27
    #7
    Anonym (gravid kvinna) skrev 2018-06-11 10:49:04 följande:

    Jag har ju själv haft småbarn (de är nu 8 och 6 år) och såklart så vet jag att man kan vara jättetrött och så men ändå. Det måste vara väldigt tråkigt och tungt när ens partner inte vill ha sex när man själv vill. För mig skulle det påverka relationen enormt negativt. Det som du beskriver ovan stämmer exakt in på en nära vän till mig, de väntar sitt tredje barn nu och om jag ska vara lite elak så känns det som om han gick med på det för att för en gångs skull få ligga lite. De hade ett väldigt aktivt sexliv innan de fick barn vilket gör det hela ännu konstigare i mina ögon. 


    Jo det är tråkigt....

    Att inte ha sex så ofta kan jag leva med. Man har ju ett liv att leva i övrigt och barn och jobb tar tid. Trött jämt och allt det där.. Barn som sover i sovrummet m.m.

    Men att frun faktiskt inte gillar eller njuter av sex är tråkigt. Jag har lagt ned.. Orkar inte bry mig.
  • Anonym (gravi­d kvinna­) Trådstartaren
    Äldre 11 Jun 13:01
    #8
    Anonym (Pappan) skrev 2018-06-11 11:27:00 följande:
    Jo det är tråkigt....

    Att inte ha sex så ofta kan jag leva med. Man har ju ett liv att leva i övrigt och barn och jobb tar tid. Trött jämt och allt det där.. Barn som sover i sovrummet m.m.

    Men att frun faktiskt inte gillar eller njuter av sex är tråkigt. Jag har lagt ned.. Orkar inte bry mig.
    Ja alltså så länge du känner att du kan leva med det så kanske det inte är ett så stort problem. Eftersom hon verkar ha varit så innan barn också så vet du ju vad du valt. Sen kan man säkert ha en bra relation ändå om båda kan tänka sig att inte ha så mycket sex. Alla vi olika för mig är det otänkbart och jag är glad att jag är kvinnan (i ett hetroförhållande) så att min partner inte är gravid, föder barn, ammar och tappar lusten pga det. 
  • Anonym (gravi­d kvinna­) Trådstartaren
    Äldre 11 Jun 13:01
    #9
    Anonym (Pappan) skrev 2018-06-11 11:27:00 följande:
    Jo det är tråkigt....

    Att inte ha sex så ofta kan jag leva med. Man har ju ett liv att leva i övrigt och barn och jobb tar tid. Trött jämt och allt det där.. Barn som sover i sovrummet m.m.

    Men att frun faktiskt inte gillar eller njuter av sex är tråkigt. Jag har lagt ned.. Orkar inte bry mig.
    Ja alltså så länge du känner att du kan leva med det så kanske det inte är ett så stort problem. Eftersom hon verkar ha varit så innan barn också så vet du ju vad du valt. Sen kan man säkert ha en bra relation ändå om båda kan tänka sig att inte ha så mycket sex. Alla vi olika för mig är det otänkbart och jag är glad att jag är kvinnan (i ett hetroförhållande) så att min partner inte är gravid, föder barn, ammar och tappar lusten pga det. 
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 11 Jun 13:06
    #10

    Vi hade i lördags faktiskt! Vi hade bokat in en tid på skämt för några veckor sedan men hellre det än inget alls. Då har man nåt att se fram emot också.

    Annars, hmm.... Några gånger om året iaf men inte så ofta som varje månad. Så har vi haft det i mer än fem år nu. Vi har ett barn som är runt året men det har inte minskat/ökat för den sakens skull.

  • Anonym (Hormo­ner)
    Äldre 11 Jun 13:20
    #11

    Vi har sex när båda känner för det, några gånger i månaden i genomsnitt (småbarnsföräldrar med barn som sover jättedåligt). Jag har noll sexlust under tiden jag ammar, så efter senaste förlossningen hade vi inte sex på ett år. Under graviditeten ligger vi när det finns fysisk och psykisk ork till det, det går lite upp och ner.

  • Anonym (Pappa­n)
    Äldre 11 Jun 13:44
    #12
    Anonym (gravid kvinna) skrev 2018-06-11 13:01:38 följande:

    Ja alltså så länge du känner att du kan leva med det så kanske det inte är ett så stort problem. Eftersom hon verkar ha varit så innan barn också så vet du ju vad du valt. Sen kan man säkert ha en bra relation ändå om båda kan tänka sig att inte ha så mycket sex. Alla vi olika för mig är det otänkbart och jag är glad att jag är kvinnan (i ett hetroförhållande) så att min partner inte är gravid, föder barn, ammar och tappar lusten pga det. 


    Jag känner väl egentligen inte att jag kan ha det såhär. Det är ju också betydligt lättare att acceptera sin situation som singel än att leva i en relation där man hela tiden blir bortstött liksom

    Men det går ju upp och ned. I vissa perioder mår jag bra, medan vissa tider är jag så sjukt kåt

    Men det finns ju porr och högerhand
  • Anonym (Pappa­n)
    Äldre 11 Jun 13:45
    #13

    Tror jag hade mer sex när jag var mellan två förhållanden innan jag träffade min nuvarande, än vad jag har nu ett antal år in i förhållandet

  • Anonym (.)
    Äldre 11 Jun 13:46
    #14

    Vi hade sex ungefär rn gång i veckan fram till 6e månaden på graviditeten. Sedan sex igen ungefär 2 3 månader efter förlossning, dock väldigt sällan så länge som amning pågick.

    Fram till barnet var typ 1 år så blev det väl sex ungefär en 2 - 3 gånger i månaden, och det har legat på den nivån sedan dess (barnen är 9år nu).

  • Anonym (J)
    Äldre 11 Jun 14:52
    #15

    Är gravid, mer än halvvägs, och vi har sex 1-2 gånger om dagen. Vi hade sex 4-5 gånger om dagen innan jag blev gravid. Men nu kan det dock komma dagar som jag känner att jag inte orkar.. Det är för tungt eller underlivet ömmar eller ligamenten stramar för mycket osv. Men vi leker ändå med varandra varje dag och ofta. Är det inte penetration är det oralt eller med händer. :) Däremot så har jag själv valt att inte få orgasm för att jag får onda sammandragningar av det.

  • Anonym (Gravi­d)
    Äldre 11 Jun 15:05
    #16
    Anonym (gravid kvinna) skrev 2018-06-11 10:50:43 följande:

    Varför inget instoppande?

    Det verkar som om många kvinnor är rädda för att ha sedvanligt penetreringssex under gravidteten (det gäller kanske inte just dig dock)? Har man inte prematura sammandragningar så är det ingen fara.


    Det är faktiskt han som inte vill. Jag vill mer än vanligt, men jag respekterar att han inte vill.
  • Anonym (Ofta)
    Äldre 11 Jun 15:37
    #17

    Varje till varannan dag, kanske lite mindre strax innan mens och lite mer kring ägglossning. Mina barn är ganska stora, 10 och 7, och min man och jag har varit ihop i 4 år.

    Som svar på frågan i TS så hade jag mycket sex under graviditeterna men mindre och mindre efteråt, men det var bara pga av att förhållandet inte var bra. Min lust steg flera grader så fort jag träffade min nuvarande :)

Svar på tråden Hur ofta har ni sex?