• Äldre 13 Jun 16:14
    9199 visningar
    92 svar
    92
    9199

    Klexane någon?

    Hej!
    Har efter IVF i Prag fått recept på Klexane (Clexane) sprutor som jag ska ta för att ha större chans att bli gravid nu i min andra IVF-omgång.

    Jag har aldrig varit gravid och jag och min man har försökt i 3 år utan resultat (uppenbarligen..) och vi har inget svar på varför. Kliniken sa att det skulle kunna vara så att min kropp stöter bort ett embryo pga immunförsvar eller att det bildas små blodproppar i livmodern som gör att jag inte blir gravid. 

    Jag tar nu en spruta Klexane varje kväll (sedan ET i måndags) och ville höra om någon mer gör detta? Har ni blivit tillsagda att fortsätta ta sprutan om ni blir gravida eller vad har ni fått för föreskrifter..? 
    Jag har inte någon utredd immunsjukdom eller liknande, utan tar detta i experimentellt syfte verkar det som..

    Tack snälla!

  • Svar på tråden Klexane någon?
  • Äldre 13 Jun 17:30
    #1

    Jag och Alla som finns i Atentråden använder Clexane. "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" heter tråden. Vi har varit i Aten hos Dr D på Life clinic ich gjort immunutredning. Alla Dr Ds patienter tar Trombyl, Fragmin/Clexane, prednisolon och Intralipiddropp.

    Clexane är blodförtunnande sprutor som du ger dig själv i magfettet. Vanligast Clexane 6000ie 1 spruta per dag. De kan lösa upp redan bildade blodproppar som bildats i kvinnans kropp när embryot försöker fästa (då blir det minus) eller genom proppar i moderkakan Om detta sker dör fostret och det blir missfall.

    Jag tar själv Clexane 6000ie eller svenska motsvarigheten Fragmin 5000ie när jag försöker bli gravid och under hela graviditeten pgr av att Dr D vid min immunutredning upptäckte att jag har en autoimmun blodkoagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina fertilitetsproblem.

    Ja, du ska fortsätyta ta Clexane om du blir gravid fram tills att din klinik säger åt dig att sluta men minst till v.12. Jag som har koagulationssjukdom ska ta sprutorna till och med 6 veckor efter förlossningen.

    Om detta försök ite går vägen rekommenderar jag att du börjar använda både Trombyl och Ckexane på CD1 (dvs första mensdagen) i den månad du försöker bli gravid och tar hela månaden utan något uppehåll och fortsätt vid graviditet.

    Eller att du kontaktar Dr D i Aten för en immunutredning. Han tar då blodprover ftån dig ich skickar till ett speciallabb i USA för analys, sen får du en personlig behandlingsplan utifrån det dina provsvar visar.

  • Äldre 13 Jun 22:01
    #2
    UndrandeSökare skrev 2018-06-13 17:30:41 följande:

    Jag och Alla som finns i Atentråden använder Clexane. "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" heter tråden. Vi har varit i Aten hos Dr D på Life clinic ich gjort immunutredning. Alla Dr Ds patienter tar Trombyl, Fragmin/Clexane, prednisolon och Intralipiddropp.

    Clexane är blodförtunnande sprutor som du ger dig själv i magfettet. Vanligast Clexane 6000ie 1 spruta per dag. De kan lösa upp redan bildade blodproppar som bildats i kvinnans kropp när embryot försöker fästa (då blir det minus) eller genom proppar i moderkakan Om detta sker dör fostret och det blir missfall.

    Jag tar själv Clexane 6000ie eller svenska motsvarigheten Fragmin 5000ie när jag försöker bli gravid och under hela graviditeten pgr av att Dr D vid min immunutredning upptäckte att jag har en autoimmun blodkoagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina fertilitetsproblem.

    Ja, du ska fortsätyta ta Clexane om du blir gravid fram tills att din klinik säger åt dig att sluta men minst till v.12. Jag som har koagulationssjukdom ska ta sprutorna till och med 6 veckor efter förlossningen.

    Om detta försök ite går vägen rekommenderar jag att du börjar använda både Trombyl och Ckexane på CD1 (dvs första mensdagen) i den månad du försöker bli gravid och tar hela månaden utan något uppehåll och fortsätt vid graviditet.

    Eller att du kontaktar Dr D i Aten för en immunutredning. Han tar då blodprover ftån dig ich skickar till ett speciallabb i USA för analys, sen får du en personlig behandlingsplan utifrån det dina provsvar visar.


    Oj tack snälla för ditt utförliga svar!! så skönt att man inte är ensam om att ta Clexane.
    Har du hört/märkt om några biverkningar som jag borde se upp med? känns bara lite 'onaturligt' att ta en spruta utan att egentligen veta om jag har några problem med koaguleringen, men vad gör man inte för att bli gravid! :) är endast på RD 2 än så länge så har bara tagit sprutan 3ggr och märker att det svider rätt rejält ett tag efteråt men har än så länge inte fått några blåmärken av den. Använder du is för att kyla ner innan/efter? funderar på att testa det ikväll..
  • Äldre 13 Jun 22:49
    #3
    Inalina skrev 2018-06-13 22:01:14 följande:

    Oj tack snälla för ditt utförliga svar!! så skönt att man inte är ensam om att ta Clexane.

    Har du hört/märkt om några biverkningar som jag borde se upp med? känns bara lite 'onaturligt' att ta en spruta utan att egentligen veta om jag har några problem med koaguleringen, men vad gör man inte för att bli gravid! :) är endast på RD 2 än så länge så har bara tagit sprutan 3ggr och märker att det svider rätt rejält ett tag efteråt men har än så länge inte fått några blåmärken av den. Använder du is för att kyla ner innan/efter? funderar på att testa det ikväll..


    Nej, jag använder inte is, men trycker på stickstället en stund efteråt så det ska göra mindre ont och bli mindre blåmärken.

    Enda biverkningen är att man behöver mer plåster när man tar blodprov för man blir mer lättblödande.
  • Äldre 18 Jun 11:56
    #4
    UndrandeSökare skrev 2018-06-13 22:49:27 följande:
    Nej, jag använder inte is, men trycker på stickstället en stund efteråt så det ska göra mindre ont och bli mindre blåmärken.

    Enda biverkningen är att man behöver mer plåster när man tar blodprov för man blir mer lättblödande.
    Ok tack! 2 små frågor till, är det svårt att få tag i Trombyl?
    är det i tablettform eller ännu en spruta?Förvånad tack snälla!!
  • Äldre 18 Jun 12:09
    #5
    Inalina skrev 2018-06-18 11:56:52 följande:
    Ok tack! 2 små frågor till, är det svårt att få tag i Trombyl?
    är det i tablettform eller ännu en spruta?Förvånad tack snälla!!
    Trombyl 75mg är receptbelagda tabletter.
    www.fass.se/LIF/product&nplId=19910906000043

    Men om du inte får tag på recept på Trombyl
    så är det en hel del kvinnor som köper Albyl Minor 250 mg som säljs receptfritt på Apoteket. De kan ha det bakom disken så man kan behöva fråga efter det. (som innehåller samma sak som Trombyl)
    Man delar varje tablett av Albyl Minor 250mg i 3 delar och tar en tredjedelstablett per dag (för att komma ner i rätt dos, man ska inte ta mer än max 100mg per dag).

    www.apoteket.se/produkt/albyl-minor-tablett-250-mg-50-styck-burk-56921/

  • Äldre 18 Jun 12:19
    #6

    Trådstartaren - Om inte detta försök går vägen så kan jag rekommendera att du gör ivfSerums Mensblodtest. Det gör man hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten.  Om man har baciller därinne så stör de implantationen när embryot försöker fästa och då blir det minus eller missfall. Man kan ha baciller även om man inte har symptom och även om inte de svenska testerna visat något. Det är väldigt många tjejer i Atentråden som gjort detta test.

    Mensblodtest

    Du behöver skaffa dessa 5 saker:
    1-En vadderad påse av minsta storlek (finns på tex Clas Ohlsson etc)
    2.Några frimärken
    3. Koksaltlösning att späda blodet med lite i röret, så det inte torkar in (Apoteket eller apotea.se )
    4. Två stycken Urinprovrör med skruvkork (Apoteket ) 1 att skicka och 1 i reserv vid fyllningen.
    5. Instruktionsdokumentet med adress att skicka till etc
    Se länken nedan:
    www.ivfserum.com/infection-screening/

    Skriv ut dokumentet, och samla alla de andra sakerna i en påse i god tid INNAN mensen kommer. Om man tycker det är svårt att pricka ett provrör så kan man använda tex en Menskopp för att samla blodet först (Apotek Hjärtat säljer det).

    Man märker provröret man skickar med namn och födelseår och dag.
    Efter röret är fyllt med blod och koksaltlösning, skruva åt, rulla in i hushållspapper, lägg i liten plastpåse, knyt igen och lägg i den vadderade påsen.
    Samt skriver ett följebrev och anger att man vill göra både Locus Medicus testet och 11 in 1 testet, samt anger sitt namn, postadress, telnr och epostadress.
    Sen klistrar man på några frimärken på den vadderade påsen, skriver på rätt adress och postar på vanliga postlådan.

    Sen kommer du att få ett mail av Serum med en faktura när paketet kommit fram till dem. Om det skulle hittas några baciller som inte ska vara där, så ingår receptskrivning i de 300euron du betalt. Då får du ett EU-recept på antibiotika som kan lösas ut på Apotek i Sverige utanför högkostnadsskyddet.
    Både mannen och kvinnan måste ta antibiotikan och behandlas samtidigt, annars bollar man bara infektionen mellan varandra.

    Lycka till !

  • Äldre 18 Jun 18:09
    #7
    UndrandeSökare skrev 2018-06-18 12:19:53 följande:

    Trådstartaren - Om inte detta försök går vägen så kan jag rekommendera att du gör ivfSerums Mensblodtest. Det gör man hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten.  Om man har baciller därinne så stör de implantationen när embryot försöker fästa och då blir det minus eller missfall. Man kan ha baciller även om man inte har symptom och även om inte de svenska testerna visat något. Det är väldigt många tjejer i Atentråden som gjort detta test.

    Mensblodtest

    Du behöver skaffa dessa 5 saker:
    1-En vadderad påse av minsta storlek (finns på tex Clas Ohlsson etc)
    2.Några frimärken
    3. Koksaltlösning att späda blodet med lite i röret, så det inte torkar in (Apoteket eller apotea.se )
    4. Två stycken Urinprovrör med skruvkork (Apoteket ) 1 att skicka och 1 i reserv vid fyllningen.
    5. Instruktionsdokumentet med adress att skicka till etc
    Se länken nedan:
    www.ivfserum.com/infection-screening/

    Skriv ut dokumentet, och samla alla de andra sakerna i en påse i god tid INNAN mensen kommer. Om man tycker det är svårt att pricka ett provrör så kan man använda tex en Menskopp för att samla blodet först (Apotek Hjärtat säljer det).

    Man märker provröret man skickar med namn och födelseår och dag.
    Efter röret är fyllt med blod och koksaltlösning, skruva åt, rulla in i hushållspapper, lägg i liten plastpåse, knyt igen och lägg i den vadderade påsen.
    Samt skriver ett följebrev och anger att man vill göra både Locus Medicus testet och 11 in 1 testet, samt anger sitt namn, postadress, telnr och epostadress.
    Sen klistrar man på några frimärken på den vadderade påsen, skriver på rätt adress och postar på vanliga postlådan.

    Sen kommer du att få ett mail av Serum med en faktura när paketet kommit fram till dem. Om det skulle hittas några baciller som inte ska vara där, så ingår receptskrivning i de 300euron du betalt. Då får du ett EU-recept på antibiotika som kan lösas ut på Apotek i Sverige utanför högkostnadsskyddet.
    Både mannen och kvinnan måste ta antibiotikan och behandlas samtidigt, annars bollar man bara infektionen mellan varandra.

    Lycka till !


    Tack!!
    jag misstänker att jag ska göra detta test efter att jag fått en blödning nu om det inte går vägen? för 'mensen' som skulle kunna komma nu efter misslyckat ET kallas väl mer en 'blödning'? så jag väntar en cykel?
  • Äldre 18 Jun 18:34
    #8

    Ja, du kan vänta tills du får nästa mens. Om baciller hittas så kommer både du och din man få recept på antibiotika.

  • Äldre 18 Jun 18:47
    #9

    Det jag kan rekommendera om detta försök inte går bra

    1. Gör ivfSerums Mensblodtest och antibiotikakur om baciller hittas.

    2. Kontakta ivfSerum i Aten och res dit för hysto med implantationssnitt (för att embryona lättare ska kunna fästa).

    3. Hos IvfSerum låt din man göra Sperm dna fragmentationstest (det bästa spermatestet).

    4. Kontakta Dr D på Life Clinic i Aten och besök honom för immunutredning under samma resa när ni är i Aten.

    Eller så gör ni en större immunutredning hos Dr Gorgys klinik i London.

    5. Gör PGS på era embryon (måste vara 5-dagars embryon (PGS är kromosomtest, alla onormala slängs direkt, eftersom de endast blir minus eller missfall. Då är du säker på att endast normala embryon sätts in, och om det ändå blir minus eller missfall med PGSade embryon sä är det din livmoder eller immunförsvar som är problemet, detta (PGS) har vi gjort hos AvaClinic i Aten.

  • Äldre 18 Jun 18:50
    #10

    Om du klickar på mitt blåmarkerade namn så kan du läsa hela vår historia.

Svar på tråden Klexane någon?