• Svar på tråden Lön före/ efter midsommar?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Efter, eftersom den 25:e är en vanlig bankdag. Vi får innan om den 25:e inte är en bankdag.

  • Anonym (Kaffedraken)
    sextiotalist skrev 2018-06-17 17:11:57 följande:

    Efter, eftersom den 25:e är en vanlig bankdag. Vi får innan om den 25:e inte är en bankdag.


    Vi brukar också få lön efter. Frågade av nyfikenhet :)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Efter. Om 25 är helgdag så kommer den före, alla månader, men 25e är en måndag så då kommer lönen så klart på måndagen.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Salmiakk skrev 2018-06-17 17:28:43 följande:

    Efter, det är bara vid jul man får innan.


    Stämmer väl inte, det beror ju på när den 25:e infaller. Vid jul är ju 25:e alltid en röd dag, då får man innan. Men den 25:e juni kan vara en lördag eller söndag och då får man innan.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tonårsmamman1 skrev 2018-06-17 19:27:19 följande:
    Stämmer väl inte, det beror ju på när den 25:e infaller. Vid jul är ju 25:e alltid en röd dag, då får man innan. Men den 25:e juni kan vara en lördag eller söndag och då får man innan.
    Jo det stämmer. Jag har lön den 27;e och jag får alltid lön innan jul. Kommunanställd.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Salmiakk skrev 2018-06-17 19:36:17 följande:
    Jo det stämmer. Jag har lön den 27;e och jag får alltid lön innan jul. Kommunanställd.
    "Det är bara vid jul man får innan." <- Detta stämmer inte alls. Däremot får typ alla alltid lön före jul på grund av många röda dagar och att arbetsgivarna i övrigt är schyssta. Men det är inte bara då det kan vara så att en får ut lönen innan den dag den normalt betalas ut - många har utbetalning på helgfri vardag innan utbetalningsdatum om det infaller på helgdag. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mantrasina skrev 2018-06-17 20:34:08 följande:
    "Det är bara vid jul man får innan." <- Detta stämmer inte alls. Däremot får typ alla alltid lön före jul på grund av många röda dagar och att arbetsgivarna i övrigt är schyssta. Men det är inte bara då det kan vara så att en får ut lönen innan den dag den normalt betalas ut - många har utbetalning på helgfri vardag innan utbetalningsdatum om det infaller på helgdag. 
    Alla får i princip lön den 25 eller den 27, och dessa dagar är röda varje år i december. Så det handlar inte om att arbetsgivaren är snäll.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Salmiakk skrev 2018-06-17 19:36:17 följande:
    Jo det stämmer. Jag har lön den 27;e och jag får alltid lön innan jul. Kommunanställd.
    OK. Jag trodde TS fick lön den 25:e. Men för dig stämmer det då, att det bara sker vid jul. Den 27:e infaller ju alltid efter midsommarhelgen, aldrig på lördagen eller söndagen.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Men va? 27 är väl aldrig en röd dag? Julafton, juldagen och annandagen är 24,25,26. 27 är ju en helt vanlig dag. Klämdag visserligen om den inte är en lördag eller söndag (och då blir det ju lön innan), men definitivt en vanlig dag annars som senast.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Salmiakk skrev 2018-06-17 17:28:43 följande:

    Efter, det är bara vid jul man får innan.


    Det beror ju på vad man har för löningsdag på jobbet.

    På nitt jobb får vi lönen den 23 varje månad så jag får på midsommar.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tonårsmamman1 skrev 2018-06-17 21:13:26 följande:

    Alla får i princip lön den 25 eller den 27, och dessa dagar är röda varje år i december. Så det handlar inte om att arbetsgivaren är snäll.


    27 december är normalt sätt ingen röd dag. Enbart röd dag om den infaller på en söndag. Så jo, arbetsgivaren är snäll när de ger lönen den 23 december.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tiina87 skrev 2018-06-17 22:01:57 följande:
    27 december är normalt sätt ingen röd dag. Enbart röd dag om den infaller på en söndag. Så jo, arbetsgivaren är snäll när de ger lönen den 23 december.
    Det stämmer, jag räknade fel på dagarna. Sorry. Ja då stämmer det att de är hyggliga.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tiina87 skrev 2018-06-17 22:01:57 följande:

    27 december är normalt sätt ingen röd dag. Enbart röd dag om den infaller på en söndag. Så jo, arbetsgivaren är snäll när de ger lönen den 23 december.


    Snäll och snäll, det är troligen reglerat via kollektivavtal.
Svar på tråden Lön före/ efter midsommar?