• Äldre 21 Jun 08:46
    29233 visningar
    354 svar
    354
    29233

    För oss som har väntat på ett plus i mer än ett år...

    Denna månad har vi försökt bli gravida i ett år. Vi har inte fått ett enda plus. Är 31 och 32 år gamla. Vi har varit tillsammans i många år. Är så här i efterhand väldigt besviken på mig själv och oss att vi inte började försöka "i tid".

    Har precis lämnat in hälsodeklarationspapprena och utredning kommer väl inte igång förrän långt in på hösten kan jag tänka mig... Jag mår så dåligt av denna väntan. Går snart på semester och känner ingen direkt glädje.

    Jag har tidigare gjort ett VUL pga spottings och enligt läkaren såg det normalt ut. Men jag är lite kluven, då det inte var läkaren som jag besökte som gjorde VUL utan en bakjoursläkare som kom inrusande på rummet och snabbt gjorde ultraljudet. Jag är osäker på om läkaren uppfattade bakjoursläkaren rätt... 
    Min man har gjort ett spermaprov hemma som vi köpt på nätet, Fertility score. Han fick positivt men vad jag har läst mig till så här i efterhand så är det inget att lita på. Tänk om vi blir ofrivilligt barnlösa? 
    Hur länge har ni försökt? Och har någon utredning påbörjats?
    Eller finns det några solskenshistorier?

    Hoppet har börjat svika.

  • Svar på tråden För oss som har väntat på ett plus i mer än ett år...
  • Äldre 4 Sep 12:20
    #71

    Sammanfattning:

    H@llon: Snart 34 år, sambo 32 år. Har en treårig son. Försökt sedan sommaren 2016. Efter fertilitetsutredning fick jag i våras reda på att jag har hydrosalpinx på vänster sida, bra äggreserver, superbra spermaprov. Väntar IVF (måste dock ev stänga av äggledaren innan). Undertiden kör vi med Letrozol, liggschema och nu också Donaferty.

  • Äldre 4 Sep 17:22
    #72
    Luno skrev 2018-09-04 12:16:53 följande:

    Känns så jävla piss idag. Jag har väntat hela sommaren på att de ska öppna och idag är dagen. Jag är ledig och gick upp tidigt. Provade ringa flera gånger men de öppnade inte fören 7.45 Jag ringde en minut efter att de öppnat telefonen. "Tyvärr finns inga lediga tider att bli uppringd på idag. KLICK"

    </3

    Fanns iallafall ett formulär som öppnats där man kunde skicka in. Men känner mig så dum. När jag svara på alla frågor så verkar ju allt tiptop. inga problem hittas, jag har cykel om än krånglig, vi har inte försökt såå länge sen min cykel kom igång. Vi ligger inte varannan dag. Det är väl bara mitt fel att det inte blivit. Inte legat nog mycket eller tränat nog, eller ätit nog bra.

    Tänk om de inte tar in oss. Tänk om det bara är min otålighet som är problemet. Men tänk också tvärtom. Om sambon skjuter blanks så är det bortkastad tid att fortsätta försöka. Eller om det är något med mig som inte upptäckts.

    Vill bara gömma mig under täcket. Känner jag vården rätt så ska nya tester göras och ditten och datten och SEN kanske jag får typ letrozol. Och ska vänta. Och prova. Och slappna av.

    Känner mig så urlakad av att vänta. Som att det holkar ur mig.


    Tänker på dig! Denna väntan är vidrig...
  • Äldre 4 Sep 18:23
    #73

    Eller hur, man är ju hur otålig som helst att bara komma igång. Men de måste väl fråga ändå antar jag.

    Usch nu fick jag ännu mer ångest om vilket paket man ska välja. Har tänkt att de säkert kan baka om ett första försök till ett trepack om det skiter sig, men så är alltså inte fallet? Det är som att sparka på den som redan ligger ner, i mina ögon. Ska er arbetsgivare betala med oskattade pengar?

    Min läkare skulle ringt igår och talat om ifall jag måste stänga av äggledaren innan IVF men han ringde aldrig. Idag fick jag även mens så det känns inge bra alls just nu. :(


    Kawi skrev 2018-09-04 11:15:11 följande:

    Hej! Vi hade inbokat ett första uppstartsmöte för IVF igår morse - vi går på Nordic IVF i Göteborg. Kändes lite surrealistiskt att sitta där, men nu är vi igång. Trodde man ju aldrig :) sonen kom verkligen till på första försöket men nu har vi försökt aktivt i 1 år och 9 månader utan resultat, så något fel måste det vara..?

    Fick utskrivet alla olika piller och sprutor för att vara redo vid mensens första dag. Hon frågade liksom flera gånger "när vi ville börja", om det är den här cykeln eller någon annan månad - lite konstigt fråga kände jag, det känns ju som att man väntat tillräckligt och när vi äntligen fick tid för uppstart så vill man ju bara komma igång!

    Nu funderar vi mest på att om vi ska köpa ett eller tre försök - först var jag helt säker på att köpa 3-pack, eftersom det lär bli mycket stress och press om man bara har ett försök - då kanske det inte funkar bara av den anledningen, typ.. Och behöver man köpa fler försök så blir det ju dyrare att köpa "ett och ett". Men köper man trepack, och det funkar på första försöket, så återbetalas ingenting av pengarna - det känns som stora pengar i sjön liksom.. hur tänker ni andra, som betalar själva..?

    Min sammanfattning ser väl ut nånting så här:

    Kawi: 36 år, min man 39, har en son på 3.5 år och har försökt aktivt sedan januari 2017. Testat allt (livsstil, vitaminer, liggschema osv..) Gjorde fertilitetsutredning i april 2018 som visade att allt ser bra ut. Uppstartsmöte för IVF 3/9. Privat klinik Göteborg.


  • Äldre 4 Sep 18:30
    #74

    Å nej vilken besvikelse. Nytt försök imorgon!

    Känn dig inte dum. Det funkar inte och ni söker hjälp, det har ni all rätt att göra. Tyvärr kan det bli en hel del väntan, vi fick många långa månader. Söker ni via Landstinget eller privat?

    Jag har också en skitdag. Blir alltid deprimerad och gråtfärdig när jag får mens.. igen. :(


    Luno skrev 2018-09-04 12:16:53 följande:

    Känns så jävla piss idag. Jag har väntat hela sommaren på att de ska öppna och idag är dagen. Jag är ledig och gick upp tidigt. Provade ringa flera gånger men de öppnade inte fören 7.45 Jag ringde en minut efter att de öppnat telefonen. "Tyvärr finns inga lediga tider att bli uppringd på idag. KLICK"

    </3

    Fanns iallafall ett formulär som öppnats där man kunde skicka in. Men känner mig så dum. När jag svara på alla frågor så verkar ju allt tiptop. inga problem hittas, jag har cykel om än krånglig, vi har inte försökt såå länge sen min cykel kom igång. Vi ligger inte varannan dag. Det är väl bara mitt fel att det inte blivit. Inte legat nog mycket eller tränat nog, eller ätit nog bra.

    Tänk om de inte tar in oss. Tänk om det bara är min otålighet som är problemet. Men tänk också tvärtom. Om sambon skjuter blanks så är det bortkastad tid att fortsätta försöka. Eller om det är något med mig som inte upptäckts.

    Vill bara gömma mig under täcket. Känner jag vården rätt så ska nya tester göras och ditten och datten och SEN kanske jag får typ letrozol. Och ska vänta. Och prova. Och slappna av.

    Känner mig så urlakad av att vänta. Som att det holkar ur mig.


  • Äldre 4 Sep 18:38
    #75

    Jag hoppas det. Min läkare skulle ringt igår men gjorde inte det. Tack så mycket!

    Hur gjorde ni? Valde ni ett försök eller köpte trepack?


    jaktenpaflow skrev 2018-09-02 00:29:17 följande:

    Ja jag tyckte också det lät läskigt att ta bort båda men när jag väl ställde in mig på att vi ändå skulle göra IVF så ville jag verkligen optimera chanserna. Men läkarna på CVL är verkligen super och hoppas du får ett bra intryck av dem och att de hjälper dig att komma fram till ett tryggt och bra beslut för just er! Lycka till!


  • Äldre 4 Sep 18:51
    #76
    H@llon skrev 2018-09-04 18:38:48 följande:

    Jag hoppas det. Min läkare skulle ringt igår men gjorde inte det. Tack så mycket!

    Hur gjorde ni? Valde ni ett försök eller köpte trepack?


    Vad konstigt! Hade ni fått en tid på Carl Von Linne? Jag hade så svårt att välja mellan trepack och ett försök men tillslut valde vi ett försök. Sen skulle FET kosta 15.000kr per gång. Jag baserade beslutet på att jag har väldigt många äggblåsor, nästan lite PCO så enligt läkaren brukade dem patienterna nästan alltid få ut fler ägg, men även riskera att bli överstimulerad. Vi har inga andra fel och vi har fått ett barn på naturlig väg. Så vi hade väldigt bra odds. Så jag tänkte att vi kan göra två hela behandlingar för paketpriset och chansen att vi skulle lyckas på någon av dem var ändå rätt god. Hade inte tänkt lika om vi inte hade ett barn sen tidigare, dålig äggreserv, problem med ägglossning, spermier mm. Nu hade vi den otroliga turen att lyckas på första och har två fina blastocyster i frysen. Men är ju bara i v 8 så mkt kan ju hända<3
  • Äldre 4 Sep 18:54
    #77
    H@llon skrev 2018-09-04 18:38:48 följande:

    Jag hoppas det. Min läkare skulle ringt igår men gjorde inte det. Tack så mycket!

    Hur gjorde ni? Valde ni ett försök eller köpte trepack?


    Gick det snabbt för er att få sonen?
  • Äldre 4 Sep 19:20
    #78

    Tack för info! Typ samma som oss då jag har många äggblåsor (befinner mig mellan PCOS och normal) och min sambo har bra spermier samt att vi fått ett barn på naturlig väg. Han blev till på andra ägglossningen så vi hade verkligen inte förväntat oss det här.


    jaktenpaflow skrev 2018-09-04 18:51:45 följande:

    Vad konstigt! Hade ni fått en tid på Carl Von Linne? Jag hade så svårt att välja mellan trepack och ett försök men tillslut valde vi ett försök. Sen skulle FET kosta 15.000kr per gång. Jag baserade beslutet på att jag har väldigt många äggblåsor, nästan lite PCO så enligt läkaren brukade dem patienterna nästan alltid få ut fler ägg, men även riskera att bli överstimulerad. Vi har inga andra fel och vi har fått ett barn på naturlig väg. Så vi hade väldigt bra odds. Så jag tänkte att vi kan göra två hela behandlingar för paketpriset och chansen att vi skulle lyckas på någon av dem var ändå rätt god. Hade inte tänkt lika om vi inte hade ett barn sen tidigare, dålig äggreserv, problem med ägglossning, spermier mm. Nu hade vi den otroliga turen att lyckas på första och har två fina blastocyster i frysen. Men är ju bara i v 8 så mkt kan ju hända<3


  • Äldre 4 Sep 19:41
    #79
    H@llon skrev 2018-09-04 19:20:04 följande:

    Tack för info! Typ samma som oss då jag har många äggblåsor (befinner mig mellan PCOS och normal) och min sambo har bra spermier samt att vi fått ett barn på naturlig väg. Han blev till på andra ägglossningen så vi hade verkligen inte förväntat oss det här.


    Nej inte vi heller! Så himla sjukt! Har de sagt till dig varför du fått en sån infektion? Hur Känner du inför en eventuell operation?
  • Äldre 4 Sep 20:40
    #80

    Galet!

    Min läkare är helt säker på att jag fick det av kejsarsnittet, min son är född med urakut snitt.

    Vi har inte fått tid till Carl von Linne än.


    jaktenpaflow skrev 2018-09-04 19:41:38 följande:

    Nej inte vi heller! Så himla sjukt! Har de sagt till dig varför du fått en sån infektion? Hur Känner du inför en eventuell operation?


Svar på tråden För oss som har väntat på ett plus i mer än ett år...