• Barnlängtan31år

    För oss som har väntat på ett plus i mer än ett år...

    Denna månad har vi försökt bli gravida i ett år. Vi har inte fått ett enda plus. Är 31 och 32 år gamla. Vi har varit tillsammans i många år. Är så här i efterhand väldigt besviken på mig själv och oss att vi inte började försöka "i tid".

    Har precis lämnat in hälsodeklarationspapprena och utredning kommer väl inte igång förrän långt in på hösten kan jag tänka mig... Jag mår så dåligt av denna väntan. Går snart på semester och känner ingen direkt glädje.

    Jag har tidigare gjort ett VUL pga spottings och enligt läkaren såg det normalt ut. Men jag är lite kluven, då det inte var läkaren som jag besökte som gjorde VUL utan en bakjoursläkare som kom inrusande på rummet och snabbt gjorde ultraljudet. Jag är osäker på om läkaren uppfattade bakjoursläkaren rätt... 
    Min man har gjort ett spermaprov hemma som vi köpt på nätet, Fertility score. Han fick positivt men vad jag har läst mig till så här i efterhand så är det inget att lita på. Tänk om vi blir ofrivilligt barnlösa? 
    Hur länge har ni försökt? Och har någon utredning påbörjats?
    Eller finns det några solskenshistorier?

    Hoppet har börjat svika.

  • Svar på tråden För oss som har väntat på ett plus i mer än ett år...
  • jaktenpaflow
    H@llon skrev 2018-09-06 21:15:28 följande:

    Min läkare ringde idag. Två läkare på Carl von Linne hade diskuterat och kommit fram till att låta mina äggledare vara kvar pga risker. Vet inte vad för risker, ska prata mer när jag ska träffa honom 25/9. Då ska vi tydligen starta IVF.


    Vad skönt!! Skönt att träffa dem direkt och prata i lugn och ro:) Spännande att komma igång med IVF så snabbt:)
  • H@llon

    Det är min läkare jag ska träffa, inte dem på CvL, men han kan berätta hur de tänker antar jag. Spännande att komma igång. :) Har en fundering: när gör man den långa behandlingen och när gör man den korta? Vilken gjorde du?


    jaktenpaflow skrev 2018-09-06 22:54:27 följande:

    Vad skönt!! Skönt att träffa dem direkt och prata i lugn och ro:) Spännande att komma igång med IVF så snabbt:)


  • jaktenpaflow
    H@llon skrev 2018-09-07 11:21:40 följande:

    Det är min läkare jag ska träffa, inte dem på CvL, men han kan berätta hur de tänker antar jag. Spännande att komma igång. :) Har en fundering: när gör man den långa behandlingen och när gör man den korta? Vilken gjorde du?


    Jaha okej. Vart finns din läkare någonstans? Sa han vad det var för risker? Tycker det är så konstigt för att CVL sa till mig att man nästan alltid tog bort båda äggledarna, speciellt den som är skadad för att den kan påverka IVFn betydligt. Men vi kanske inte hade samma problem. Oj väldigt bra fråga tror man gör långa om man har problem med att få äggblåsor, oregelbunden eller ingen ägglossning. Vi gjorde korta och tog sprutor i ungefär 10 dagar sen äggplock och återföring 5 dagar senare:)
  • H@llon

    Min läkare finns på en klinik i Södertälje (jag bor i Eskilstuna). Nej han sa att vi får prata mer när jag kommer dit, tror de va en bra stund efter hans arbetstid han ringde. Jag vet, har googlat en del och kommit fram till samma sak. Men de bedömmer väl alla individuellt. De mesta jag hittat när jag googlat (på engelska för de finns väldigt lite på svenska) är att man tar bort den skadade äggstocken, inte båda (om inte båda är skadade). Men åter igen, de göra ju en bedömning. Ska bli spännande att se vad de grundade mitt på.

    Det låter rimligt, är så jag tänkt ang korta och långa behandlingen. Hoppas på korta så jag hinner nästa mens.


    jaktenpaflow skrev 2018-09-07 17:36:14 följande:

    Jaha okej. Vart finns din läkare någonstans? Sa han vad det var för risker? Tycker det är så konstigt för att CVL sa till mig att man nästan alltid tog bort båda äggledarna, speciellt den som är skadad för att den kan påverka IVFn betydligt. Men vi kanske inte hade samma problem. Oj väldigt bra fråga tror man gör långa om man har problem med att få äggblåsor, oregelbunden eller ingen ägglossning. Vi gjorde korta och tog sprutor i ungefär 10 dagar sen äggplock och återföring 5 dagar senare:)


  • April2

    Hej! Vi har försökt i ca 1 och ett halvt år. Påbörjat utredning i maj 2018. Inga barn sedan tidigare och har ännu inte fått träffa någon läkare eller barnmorska utan bara fyllt i formulär och lämnat prover. Min sambo fick besked om att han behöver lämna ett till spermieprov nu i slutet av september. Jag är glad att vi är igång men blir tokig på att vänta.. Känns som att jag väntat i flera år, först på att komma igång med att försöka få barn, sedan på att det ska lyckas och nu på att få besked.. Jag är 34 och min sambo några år äldre!

  • H@llon

    Jag förstår din frustration på att vänta. Tiden går sakta och flyger iväg på samma gång. Hoppas ni snart får ett mottagningsbesök så ni kan få lite svar och en plan.


    April2 skrev 2018-09-08 11:07:29 följande:

    Hej! Vi har försökt i ca 1 och ett halvt år. Påbörjat utredning i maj 2018. Inga barn sedan tidigare och har ännu inte fått träffa någon läkare eller barnmorska utan bara fyllt i formulär och lämnat prover. Min sambo fick besked om att han behöver lämna ett till spermieprov nu i slutet av september. Jag är glad att vi är igång men blir tokig på att vänta.. Känns som att jag väntat i flera år, först på att komma igång med att försöka få barn, sedan på att det ska lyckas och nu på att få besked.. Jag är 34 och min sambo några år äldre!


  • Barnlängtan31år
    April2 skrev 2018-09-08 11:07:29 följande:

    Hej! Vi har försökt i ca 1 och ett halvt år. Påbörjat utredning i maj 2018. Inga barn sedan tidigare och har ännu inte fått träffa någon läkare eller barnmorska utan bara fyllt i formulär och lämnat prover. Min sambo fick besked om att han behöver lämna ett till spermieprov nu i slutet av september. Jag är glad att vi är igång men blir tokig på att vänta.. Känns som att jag väntat i flera år, först på att komma igång med att försöka få barn, sedan på att det ska lyckas och nu på att få besked.. Jag är 34 och min sambo några år äldre!


    Jag är precis i samma situation nu. Vi har lämnat papper och prover och väntar på tid. Allt känns sååå otroligt segt. Vill gärna ha svar på proven nu!

    Sa de varför din kille skulle göra om spermaprovet? Och när fick ni reda på att det skulle göras om?

    Har precis fått mens Så nu har vi försökt i 15 cykler... Hemsk väntan och stor längtan.
  • April2
    Barnlängtan31år skrev 2018-09-20 17:21:09 följande:

    Jag är precis i samma situation nu. Vi har lämnat papper och prover och väntar på tid. Allt känns sååå otroligt segt. Vill gärna ha svar på proven nu!

    Sa de varför din kille skulle göra om spermaprovet? Och när fick ni reda på att det skulle göras om?

    Har precis fått mens Så nu har vi försökt i 15 cykler... Hemsk väntan och stor längtan.


    Så jobbigt för er! Vi har försökt ungefär lika länge då! Vi fick bara ett brev hem att han behövde lämna ett nytt prov, tolkade det som att mängden i förra var färre än normalt.. Så segt med väntan och jag känner mig lite knäpp eftersom jag tänker på barn och varför det inte funkar för oss jämt!
  • Barnlängtan31år
    April2 skrev 2018-09-20 18:37:08 följande:

    Så jobbigt för er! Vi har försökt ungefär lika länge då! Vi fick bara ett brev hem att han behövde lämna ett nytt prov, tolkade det som att mängden i förra var färre än normalt.. Så segt med väntan och jag känner mig lite knäpp eftersom jag tänker på barn och varför det inte funkar för oss jämt!


    Förstår att det är jobbigt! Det är i tankarna dagligen. Väntan är otroligt påfrestande.

    Hur lång tid efter det första provet fick ni hem brevet om ett andra spermaprov?
  • Luno
    Sammanfattning:

    Luno:
     28 år, sambo 32. Försökt sen jan -17. Ingen mens i ett år, nu långa och oregelbundna cykler (35-52). Allt ser bra ut på ultraljud och värden. Hemmatest visar bra simmare. Ev PCOS? Utredning igång (september) men det finns inga tider för provtagning förens i november!

    Barnlängtan31år: Jag 31, min man 32. Försökt sen juli-17. Har regelbunden mens med positiva äl-test. Har gjort ett VUL pga spottings som var utan anmärkning. Mannen gjort hemmaspermaprov som var positivt (kan dock inte lita på dem). Har börjat med fertilitetsutredning och väntar nu på svar från spermaprov. Jag har tagit hormonprover precis som jag tror är normala (enligt min egen bedömning på svaret). Väntar på ett första besök som borde ske om typ en månad.

    ericawberg: jag är 21 och mannen 27. Försökt sedan maj 2017. Ringde i juni och pratade med dem och utredning startades. Tagit tester, lämnar spermaprov och papper. Nu väntar vi på en kallelse son förhoppningsvis blir snart. Sista kontakten var i juli.

    Kawi: 36 år, min man 39, har en son på 3.5 år och har försökt aktivt sedan januari 2017. Testat allt (livsstil, vitaminer, liggschema osv..) Gjorde fertilitetsutredning i april 2018 som visade att allt ser bra ut. Uppstartsmöte för IVF 3/9. Privat klinik Göteborg.

    H@llon: Snart 34 år, sambo 32 år. Har en treårig son. Försökt sedan sommaren 2016. Efter fertilitetsutredning fick jag i våras reda på att jag har hydrosalpinx på vänster sida, bra äggreserver, superbra spermaprov. Väntar IVF (måste dock ev stänga av äggledaren innan). Undertiden kör vi med Letrozol, liggschema och nu också Donaferty.

    April2: Hej! Vi har försökt i ca 1 och ett halvt år. Påbörjat utredning i maj 2018. Inga barn sedan tidigare och har ännu inte fått träffa någon läkare eller barnmorska utan bara fyllt i formulär och lämnat prover. Min sambo fick besked om att han behöver lämna ett till spermieprov nu i slutet av september. Jag är glad att vi är igång men blir tokig på att vänta.. Känns som att jag väntat i flera år, först på att komma igång med att försöka få barn, sedan på att det ska lyckas och nu på att få besked.. Jag är 34 och min sambo några år äldre!
Svar på tråden För oss som har väntat på ett plus i mer än ett år...